Löysin tuommoisen "EVE" LiFePO4 akun, joka on 20Ah, 11 kpl sarjassa olisi ladattavissa 40.15V jännitteeseen, ja 704 Wh olisi kapasiteetti, ja paino 4.11 kg. Ja kasattavissa M6 ruuveilla. NKON myy noita, mutta kuitenkin kai kiinalainen, lieneekö kapasiteetti oikein?
Sähköpyörä tulee -ja menee?
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Nkon on käsittääkseni luotettava. Voihan sieltä kysyä, ovatko mitanneet kapasiteettia
Noista saisi kohtuullisen halvalla ja helpolla ison akun.
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
On tullut pari kertaa tilattua akkuja ja hyvin on pelannut.
Just tuli 168kpl 21700 kennoja sähkömopoa varten.
Näissä oli edullisin €/ ampeeri.
Olishan se ollut paljon helpompi laittaa näitä 20Ah kennoja pari rinnan mutta olis mun tarpeeseen tullu 100€ kalliimmaks, lisäksi olis tarvinnut hommata uusi suojapiiri ja laturi.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Kysyin Nkonilta tuosta akusta, lähettivät speksipaperin, jossa sanottiin että 20 Ah... Tilasin 15 kpl, ei ole vielä tullut.
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Sanokaapa, minkä takia sähköpyörään ei laittaisi lyijyakkuja? Neljä tällaista sarjassa antaisi 48V ja 2160Wh, hinta 240€ ja paino 40kg. Vain 0,11€/Wh.
https://www.puuilo.fi/akku-45-ah-54015
Jos unohdetaan paino ja tilavuus, niin miten muuten lyijyakku häviää litiumille?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Lyijyakun sisäinen vastus on korkea. Tämä mahdollistaa hyvät kylmäkäyttöominaisuudet, mutta heikentää hyötysuhdetta aika rajusti. Litiumakun hyötysuhde ladatun ja puretun sähkön määrissä on yli 90% vaikka lataisi korkeallakin virralla. Lyijyakkua ei voi ladata suurilla virroilla / tehoilla, koska elektrolyytti kiehuu normaalilla 80 Ah auton akulla jo 25 A latauksella, eli 0,3C virralla. Sen hyötysuhde jää alle 50%. Litiumakkua voi purkaa suurilla virroilla, mutta ennen kaikkea ladata 1C virroilla. Joitain vieläkin suuremmilla.
Tässä kuvassa näkyy selvästi, miten rajusti lyijyakun hyötysuhde huononee isommilla virroilla kuormitettaessa. Kuvassa eri käyrät kuvaavat akun jännitettä kun sitä kuormitetaan 1C=yhdessä tunnissa akun tyhjäksi kuluttavalla virralla. O,5C tästä puolet jne. Akusta ulos saatava energia vastaa kuvassa kyseisen käyrän sisälle jäävää pinta-alaa. Suurimmilla virroilla akusta saa siis ulos vain murto-osan siitä sähköstä, joka sinne on ladattu. Valtaosa menee sisäisiin vastuksiin niin ladatessa, kuin purkaessakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Eli pitäisi purkaa akkua hyvin hitaasti ja tasaisesti, usean tunnin aikana, jotta hyötysuhde olisi parempi. 45Ah akkua esim. 20%:lla eli 9A:lla, jolloin neljästä akusta saa 4x9Ax12V=432W, miinus häviöt. Mutta kuinka isoja häviöt ovat tuolla 0,2C:lla?
Miten tuosta kuvaajasta pitäisi tulkita, missä on kaikki akussa oleva energia? Mikä pinta-ala?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=6grGxCXwqOQ
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Käyrän jokainen piste kertoo käyrän nimeämän virran ja pisteen pystyakselikorkeuden avulla Voltit. Vaaka-akselilla virtaavat tunnit. Käyrä antaa siis pinta-alana Volttitunteja. Nämä pitää vielä kertoa käyrän nimellisellä virralla, jotta saadaan vertailukelpoinen Wattituntitieto.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Jos litium (ainakin LiFePO4) kestää lyijyyn verrattuna viisinkertaisesti lataussyklejä ja jokaisesta syklistä saa lisäksi isomman osuuden energiaa hyödynnettyä, niin litium tulee tosiaan halvemmaksi pidemmän päälle.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Litiumin teoreettisilla purku- ja latausvirtojen maksimeilla ei ole mitään merkitystä sähköpyöräkäytössä. Esimerkiksi normaalit laturit ovat niin rauhallisilla amppeereilla kun vain mahdollista ja maksimipurkuvirralla akku loppuu jo naapurin postilaatikon kohdalla.
Mistäs tuo litiumin 5000 sykliä on repäisty? Tesla lupailee 1500 sykliä.
Itse olen miettinyt myös tuota lyijyakkutavarapyörää tai ”kevyttä” sähköajoneuvoa. Hyväksyis heti lähtiessä painon ja eläis sen kans, kunhan sais riittävän kantomatkan järkevillä euroilla.
Jos jollain on esittää ajatusta -mistä vaan- alle 500€ akusta, mikä kuljettaa oman painonsa ja tarvittavan ajoneuvon pyörätiellä 100km matkan kelillä kuin kelillä, niin olen kiinnostunut painavammastakin ratkaisusta.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Kontio cruiser ym. kevyet sähköajoneuvot ovat kuuminta hottia. Miksen hyödyntäisi moottoripyörää tällaiseen käyttöön? Sopivan ikäisenä moottoripyöriä saa satasilla. Nopeus 25km/h, saa ajaa pyörätiellä, eikä tarvi vakuutuksia. Kuvassa esimerkki.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Jos lyijyakkuja meinaa käyttää, eikö olisi parempi valita syväpurkausakku, joka on tarkoitettu kestämään alhaista alle 20% varaustilaa? Sellaisia käytetään trukeissa.
AGM- akut ei välttämättä ole paljoakaan käynnistysakkuja kalliimpia:
https://akkunetti.fi/tuote/agm-geeliakk ... rkausakku/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Miten lie "syklit" määritelty. Lyijyakkukin kestää normaaleja käynnistyksiä ja sen jälkeen lataamisia erittäin monta. Jos taas puretaan tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen kestää tavallinen lyijyakku niitä noin 30 "marine" malli 600 (liekö sitten se syväpurkausmalli).
Sama pätee litiumakuissa. 5000 sykliä, jopa paljon enemmänkin on mahdollista saavuttaa, kun akkua puretaan ja ladataan vain vähäisesti akun kapasiteettialueen keskiosalla. Näin minulle kerrottiin Paraisten lossin akkuja käytettävän.
Aina kannattaa siis hommata vähän suurempi akku kuin tarvitsee, jotta käyttö on suhteessa kapasiteettiin vähäisempää ja "kuluminen" sitä myöten myös.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Aivan! Tätä olen koittanut jankuttaa. Se mua hiertääkin akkuhommassa, kun kapasiteettia pitäis olla huomattavasti enemmän kuin varsinainen tarve. Sitten hinta (ja paino) karkaa käsistä.