2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Viime vuonna marraskuussa on järjestetty Ranskassa kevytajoneuvotapahtuma, josta juttu ja video Recumbent.newsissä: https://www.recumbent.news/2023/12/31/% ... -vehicles/
https://youtu.be/yDbr0z8v4TA
Muutama uusi tuttavuus ja lennokkaita ideoita. Ranskalaisten tekemisistä on täällä ollut melko vähän juttua, liekö kielimuuri syynä.
Vain muutama on ostettavissa, enemmistö vielä protoasteella.
Tämä pickup on minusta kiinnostavin: https://www.aveli.org/portfolio/items/prax
Kuva

Toinen sivusto jossa enemmän tietoa:
https://wiki.lafabriquedesmobilites.fr/wiki/Baker-Prax

Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:

800px-Encombrement_Baker-Prax-2022.jpg
800px-Encombrement_Baker-Prax-2022.jpg (60.7 KiB) Katsottu 2404 kertaa
648px-Visuel_baker-prax_2-Arrière_et_dessus.jpg
648px-Visuel_baker-prax_2-Arrière_et_dessus.jpg (49.87 KiB) Katsottu 2404 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On kyllä kiinnostava lavamalli, mutta miten kuskin kyynärpäät sijoittuvat?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kyynärpäät roikkuu lavan ulkopuolella videossa. Ehkäpä olisi parempi olla leveämpi kuskin kohdalta. Yhden laatikon muoto vähän kärsii.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja jori »

Videolla puuttuu etulokarit, jotka lienee tehty suojaamaan kuskin kyynärpäitä etupyörän heittämältä kuralta.

Laatikkolavapyörä.JPG

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Liitteet
KILOW_PersAV2_1024x1024@2x.jpg.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarcco kirjoitti: 01 Tammi 2024, 09:57

Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:
Kuva

Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: 01 Tammi 2024, 09:57

Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:
Kuva

Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.

Kun leveys on pitänyt puristaa alle metriin, on jouduttu tuosta tinkimään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eniten tossa häiritsee kuormalavan kapeus, vain 500mm eikä näytä olevan helppo leventää millään tapaa ilman että nostaa kuormaa selvästi korkeammalle

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pastori kirjoitti: 03 Tammi 2024, 08:29

Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.

Vaikuttaa varmaan noi molemminpuoleisesti tuetut takakiekot, ja ei ole suunniteltu lumessa ajamiseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa on ollut hyvä idea, mutta kesken on jäänyt. Jos tarkoituksena on kierrätys, niin eturenkaatkin pitäis olla normaalihaarukoilla. Silloin raideleveyskin saataisiin samaksi ja kahdesta polkupyörästä saisi suuren osan osista.

"1 Periaate
Ajoneuvo on saatavana vain esiasennettuna alustasarjana:

Esimerkki perusversiossa:

Etupyörät voivat olla peräisin moottoripyörästä, kolmipyörästä, takapyörät ja ohjaimet esimerkiksi kahdesta identtisestä sähköpyörästä.

Tämä alentaa kustannuksia ja parantaa ajoneuvon hiilijalanjälkeä."

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 03 Tammi 2024, 10:40

Tuossa on ollut hyvä idea, mutta kesken on jäänyt. Jos tarkoituksena on kierrätys, niin eturenkaatkin pitäis olla normaalihaarukoilla. Silloin raideleveyskin saataisiin samaksi ja kahdesta polkupyörästä saisi suuren osan osista.

"1 Periaate
Ajoneuvo on saatavana vain esiasennettuna alustasarjana:

Esimerkki perusversiossa:

Etupyörät voivat olla peräisin moottoripyörästä, kolmipyörästä, takapyörät ja ohjaimet esimerkiksi kahdesta identtisestä sähköpyörästä.

Tämä alentaa kustannuksia ja parantaa ajoneuvon hiilijalanjälkeä."

En taaskaan ymmärrä, miten normaalihaarukat tässä kaventais etupyörien raideväliä? Eikö takapyörien siirtäminen ulommas olis se ratkasu? Jos etupyöriä siirretään lähemmäs runkoa, samalle etäisyydelle ku takapyörät, kääntösäde pienenee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei se haarukka kavenna, mutta silloin ne ovat helpommin samalla linjalla, koska takarenkaat ovat nyt eturenkaita kapeammalla ulkopuolisen haarukan takia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse asiassa tuohon tyyliin se kierrätyshenkinen tavaranelipyörä pitäs tehdä. Kaks kokonaista pystäriä rinnakkain ja peltikaukalo lava väliin.

Sattuipa maailman epäselvin kuva, mutta tuo vaan löytyi sekunnissa.

Liitteet
FL4SEM6I916CTMD.jpg
FL4SEM6I916CTMD.jpg (23.72 KiB) Katsottu 2234 kertaa
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja MM »

Vilijamin esittämän kuvan mukaisella kahden mummopyörän kierrätysratkaisulla olen mielikuvitellut helppoa senioripyörää. Laittaisin kuitenkin ihmisen istumaan alas putkien väliin painopisteen vuoksi. Voimansiirto siten, että poljinkeskiö olisi etupyörien välissä etupuomissa, josta ensiöketju entiset keskiöt yhdistävälle akselille, ajajan pyllyn alle, jossa sijaitsisi yhteinen vaihteisto. Toisiovälitys olisi mummopyörien entinen (yksivaihteinen), jolloin vapaaratastasauspyörästö toteutuisi. Ehkä myös jarru akselia vivulla taaksepäin kääntämällä yksisuuntalaakerilla.. Etupyörät yhdistävä raidetanko ohjausgeometrian toteutumiseksi. Mielellään joustohaarukat pyörien maakosketuksen takia. Putkihäkkyrän poikittaistuki ja mahdollinen kate sen varaan. Tavaralava takana.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä kahden pystärin ja kaukalon tyyli on helppo ja edullinen rakennettava. Hienosti hoksattu, että akselivälin pidentyessä, voidaan rungon etukolmiot kääntää poikittain yhdistämään emäputket.

Liitteet
IMG_1394.jpeg
Vastaa Viestiin