Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vähänkään siedettävän rangen sähköautot painavat ihan hemmetisti kokoonsa nähden. Tästä kertautuu monenlaista ongelmaa. Nyt kun on seuraillut sähköautojen korjaustoimintaa, niin aivan sama määrä löytyy murheita kuin polttiksissakin. Mielikuva millä näitä kaupataan poikkeaa hieman todellisuudesta.

Sähköpyörät ovat hyvällä kesäkelillä ihan jees, mutta tämän kotimaassa lyhyen aikaikkunan ulkopuolella akkukapasiteetti loppuu heti. Sähkikset ovat hauskoja ja mielenkiintoisia leluja, mutta tosielämän tosikäyttöön niistä ei oikeasti ole.

Ajaahan tällainen invalidikin kolmipyörällä 92km 6h kisassa ilmankin sähköä. Dokumentoidusti. Niin 100km pätkä kaksipyöräisellä sähköpyörällä ei anna minkäänlaista todistusarvoa akun riittävyydestä. Vai?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:20

Mulla on laturi molemmissa päissä arkiajoa, joten mitä sitten?

Eli 20km suuntaansa. Ostaisit siis auton 1,5 litran pensatankilla? Mikä ongelma?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Ostan autoja noin 4000 euron hintaluokassa. Se määrittelee mitä ostan, joten tällainen minitankkiauto ei ole todellisuutta. Pysytään todellisuudessa. Sellaista ei voi ostaa.

Ei myöskään sähköautoa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Mutta alkuperäinen kysymys: mikä siedettävä range sitten on? Kun Morris Minillä pääsee talvella 1000km ja akku mahtuu hanskalokeroon?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

janx kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:56

Mutta alkuperäinen kysymys: mikä siedettävä range sitten on? Kun Morris Minillä pääsee talvella 1000km ja akku mahtuu hanskalokeroon?

Mulle se on yksi pysähdys matkalla mökille talvella. Matka 421km, eli tarvitsisin noin 80kwh akun ja auton jossa on kohtuullinen kulutus ja akun lämmitys jottei talvirange suoraan parkista ole onneton. i3 joka on aerodynamiikaltaan tiiliskivi kulutti tuolla matkalla noin 22-23kwh/100km, joten uskoisin että autoja tähän vaatimukseen löytyy aika hyvin.

Bemarilta ix3/i4 ja Teslan model 3 long range esimerkiksi ovat kohtuullisen vähän kuluttavia ja riittävän kokoisella akulla. Polestar2 taas esimerkiksi kuluttaa liian paljon.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:56

Mutta alkuperäinen kysymys: mikä siedettävä range sitten on? Kun Morris Minillä pääsee talvella 1000km ja akku mahtuu hanskalokeroon?

Alle 30kg polkupyörällä 100km kelillä kuin kelillä (enkä tarkoita umpihankiajoa, vaan normaaleja pyörätieolosuhteita), akun varauksen pysyessä turvallisella 80-20% varausalueella.

Alle 1500kg autolla 300km kelillä kuin kelillä ja lämpöä +20˚c hytissä, akun varauksen pysyessä turvallisella 80-20% varausalueella.

Akun varaustasoista voi joustaa, mikäli akkuteknologia sietää säilytystä ihan täynnä ja ihan tyhjänä vaurioitta.

Onko nämä ihan kohtuuttomia vaatimuksia? Polttiksilla nämä onnistuvat 1950 luvun tekniikalla.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Kuten sanottua, niin kauan kun öljyä riittää, ne ovat "mahdottomia". Se on valitettavasti todellisuus.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Jätit Vilijami tuosta tuoreimmasta vaatimuslistastasi pois hinnan. Onko se fillareilla sama kuin nykyisten sähköpyörien hinta, ja autoilla sama kuin vastaavan polttomoottoriauton?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta. Hintavaatimus on myös tärkeä. En yhtäkkiä osaa oikein ajatella koko ajoneuvon hintoja uutena, ennemminkin mietin tuossa valmiiden ajoneuvojen sähköistämistä, tai valmiiden sähköajoneuvojen akkujen uusimista.

No ravistetaan hihasta jotain:

Polkupyörän akusta maksaisin hymyssä suin 250€, vakavalla naamalla 500€ ja ehkä pitkin hampain 1000€.
Auton akusta maksaisin hymyssä suin 2500€, vakavalla naamalla 5000€ ja ehkä pitkin hampain 10000€.

Hinnan kohotessa pitää myös takuu pidentyä suhteessa vähän enemmän kuin hinta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Kuinka monta latausta ja pikalatausta akun pitää kestää?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tesla lupailee akun kestävän 1500 lataussykliä. Mun vaatimus oli 300km/lataus.
Tarkoittaa, että 1500 x 300km = 450 000km. Tämä riittänee.

Pikalataukseen en ole tutustunut riittävästi. Äkkiä katsottuna Tesla väittää akun kestävän pikalatauksia suht samalla lailla kuin hidaslatauksia?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:19

Tuosta voi aluksi katsoa, kuinka 350km range tipahtaa 85km:iin pakkasella ja hytissä on +8 lämmintä, siis pipo ja hanskat olosuhteet. Eikä auto edes ollut rehellisesti yötä ulkona, ennen testiä.

Aina upeeta kun näihin taklvi testeihin otetaan sähköautoksi se kaikkein huonoiten talvella pärjäävä malli/merkki, eli nissan leaf. Tää pitäis olla jo itsestään selvyys että siitä häviää karkeasti 50% kantamasta talvella kun taas ne mallit joissa on lämmitettävä akku niin menettää n. 10-25% joka on huikea ero verrattuna aijemmin mainittuun.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Testiin on otettu auto, johon kansalaisten rahat riittää. Minusta on hyvä, että tuodaan realistinen kuva siitä, mitä se touhu on tuon hintaluokan sähköautolla. Nettiautossa esim. 7000 eurolla saa vuoden 2012 Leafin 24 kWh akulla. 100 kilsaa kai sillä kesällä ajelee, näillä keleillä puolet.

Jos halutaan lisää kantamaa, niin 40 kWh akuilla olevat on sitten 15 tonnin kieppeillä ja siitä yli. Vastaavasti siinä hintaluokassa alkaa fossiilisten tarjonta olla jo aika eri levelillä, etenkin kokoluokka huomioiden. Valtaosalla niistä voi ajaa ekolitkulla, dieseleissä HVO:lla ja bensakoneita voi konvertoida viinalle tai kaasulle. Laskennallinen päästö putoaa näillä nestemäisillä liemillä 70...90 prosenttia.

Korjasin akkujen tehot kW energiasisällöiksi kWh -jori

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Youtuben jumala tarjosi eilen Valeinsinöörin videon, jossa asensi ja testasi dieselbemarissaan moottorin esilämmitykseen 1500W letkulämmitintä. Siinä ei mitään kummallista, mutta mittasi huolellisesti moottorin lämpiämisaikaa tuota lämmitintä käyttäen.

Laskin noista arvoista auton moottorin lämpökapasiteetin, joka näyttäisi olevan tavallisella henkilöautolla kolmen vesiämpärin luokkaa. Kirjoitin Valeinsinöörille palauteviestin:

Kiitos mittauksista. Laskin noista saamistasi lukemista (1500W-41°C-54min.), että 3-litrainen dieselmoottori vastaa lämpökapasiteetiltaan 35 litraa vettä. Tämä on 40,7 Wh/°C. Ne öljypohjagrillit ovat vain 300 W tehoisia. Vaikka sellaisen tuottama lämpö menisi kokonaan moottoriin, lämmittäisi se moottoria vain 7 astetta tunnissa. Eikä sellaisen pinta-asennuksen lämpö mene läheskään kaikki moottoriin, vaan osa karkaa alas päin. Eipä siis ihme, että tuntuvat hengettömiltä paukkupakkasen kylmettämän auton herättämisessä. Ilman häviöitä olisit saanut koneen lämmöt nousemaan sellaisella kolmen tunnin korventamisella nollan pintaan. Todellisuus on vieläkin surkeampi.😆

Seuraava video Pajamies HP kanavalla yllytti laskemaan suuren teräsmöykyn lämpökapasiteettia:

Volvon kauhakuormaajan lämpökapasiteetin arviosta. 9300 kilon teräsmöykky vastaa lämpökapasiteetiltaan (huoneenlämpötiloissa) tasan 1000 litraa vettä. Painojen suhteen on veden lämpökapasiteetti on siis lähes kymmenkertainen teräksen lämpökapasiteettiin nähden.
Hauskasti näkyvät menevän veden ja teräksen tiheydet ja lämpökapasiteetit niin että niiden lämpökapasiteetit ovatkin tilavuuksien suhteen samat. Ämpärillinen vettä sisältää lämpöä saman verran kuin ämpärillinen terästä. 😁

@pajamieshp Hiekan ominaislämpökapasiteetti on 840 J/kgK. Kun veden vastaava on 4200 J/kgK, on veden lämpökapasiteetti hiekkaan nähden viisinkertainen. Hiekan tiheys on 1,6 kg/litra, joten ämpärillinen vettä sisältää kolminkertaisen määrän lämpöä saman lämpöiseen hiekkaämpäriin nähden. Hiekka voi kuitenkin helposti olla vaikka 600°C, vesi vain 100°C. Tässä tilanteessa hiekan lämpökapasiteetti onkin sitten vesiämpäriin nähden kaksinkertainen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti: 06 Tammi 2024, 21:43

Aina upeeta kun näihin taklvi testeihin otetaan sähköautoksi se kaikkein huonoiten talvella pärjäävä malli/merkki, eli nissan leaf. Tää pitäis olla jo itsestään selvyys että siitä häviää karkeasti 50% kantamasta talvella kun taas ne mallit joissa on lämmitettävä akku niin menettää n. 10-25% joka on huikea ero verrattuna aijemmin mainittuun.

Minun käsittääkseni akun lämmitys toimii vain kahdessa tilanteessa: Esilämityksenä roikassa ollessa ja jos navigoidaan pikalaturille, niin lämmitys menee päälle hetkeä ennen pikalaturille saapumista.

Itse ajon aikana ei tapahtuisi aktiivista lämmitystä, vaan akku lämpeää käytön johdosta.
Silloinhan pitkän matkan ajossa ero on hyvin pieni? Olen mielelläni väärässä, mutta tällainen käsitys on?

Vaikea löytää kunnon tietoa. Yleensäkin kaikista autoista saadaan kunnolla tietoa vasta kun hinnat laskevat harrastelijahintaluokkaan. Muutaman tonnin autoihin uskalletaan perehtyä ja kokeilla asioita sekä ennakkoluulottomilla nuorilla on kyky hankkia sellaisia. Yli 30-vuotta olen aktiivisesti seurannut tätä kiertokulkua.

Laskeeko käytettyjen sähköautojen hinnat ikinä riittävän alas? Jos oikeasti toimiva akkupaketti maksaa 5000€, niin näin ei käy. Polttikset menevät paaliin 500€ hintaisina, mutta sähkärit 5000€ hintaisina. Tällöin kokonaisekologisuudesta ei voi puhua. Päästöt eivät vähene, vaan lisääntyvät ja siirtyvät Kiinaan.

Vastaa Viestiin