Mulla jos ois kaks kättä käytössä, niin laittaisin erilliset jarrukahvat vasemmalle ja oikealle. Silloin voi ohjata jarruilla ja erityisesti liukkaalla mahdollistaa monenlaista hupailua taitavalle, mutta edelleen tämä ratkaisu on vaaran paikka kokemattomalle kuljettajalle.
Jousitettu katettu nelipyörä
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Tähän tulee varmaan aluksi erilliset etujarrut, mutta haaveena olisi yhdistää ne yhdelle kahvalle. Sitten olisi hyvä kahdet jarrut, ettei yhden pettäminen vie jarrutusmahdollisuutta kokonaan, eli kaksi jarrusatulaa kumpaankin olkavarteen. Taakse ei tule jarruja.
Vilijami kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 11:14Mulla jos ois kaks kättä käytössä, niin laittaisin erilliset jarrukahvat vasemmalle ja oikealle. Silloin voi ohjata jarruilla ja erityisesti liukkaalla mahdollistaa monenlaista hupailua taitavalle, mutta edelleen tämä ratkaisu on vaaran paikka kokemattomalle kuljettajalle.
Vähentääkö neliveto hupailun mahdollisuutta?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Ehkä, mutta tasauspyörästöt mahdollistavat kuitenkin puoli kerrallaan jarrutuksen.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Telttapatjakatteen mietiskelyä:
Kokeilin EPE-vaahdon muokkaamista lämmöllä ja ilmanpaineella. Uunissa 90 asteeseen ja paine pyörän pumpulla. Muoto lastulevyssä on ellipsi.
Näin ei kuitenkaan saa aikaiseksi pyörähdysellipsoidia. Siinä vaiheessa kun vaahto on noussut pystysuoraan ellipsin pienen säteen kohdalla, suuren säteen kohdalla kulma on vielä pienempi. Siis yhdistämällä kaksi tällaista vastakkain ei saa nättiä luotimaista muotoa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
No onhan tuo aika nätti muoto jo!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Hieno kokeilu.
Miksi juuri 90 astetta.
Omasta kokemuksesta neuvoisin uunissa muovin lämmittämisessä tekemään lämmitysoperaation ensin ja vasta sitten lisäämään lämmitettävän muovin uuniin. Uunissa on tuollaisiin lämpötiloihin nähden aivan liian suuritehoiset vastukset, jotka lämmitysvaiheessa kuumentavat pinnat niin kuumiksi, että muovi paikallisesti ylikuumenee ja sulaa, vaikka toisaalla on vielä aivan viileää. Esilämmitä uuni, kuten tehdään myös torttuja paistaessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
<off topic>
Minä lykkään leipäni aina kylmään uuniin, niin saan paremman uuninousun ja saan hyödynnetyksi myös lämmitysajan energian paistotapahtumassa.
</off topic>
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Uuni oli valmiiksi lämmin ja peitin vastukset pellillä. Vaahto ei näytä kärsineen yhtään. Kokeilin ensin kuumailmapyssyä, mutta sen kanssa kuperasta puolesta tuli hyvin ryppyinen, kun se kuumeni ja laajeni eniten ja viilentyessään sitten rypistyi.
90°C keksin John Tetzin ohjeesta:
http://recumbents.com/mars/pages/proj/t ... 3heat.html
Puolipallon tällä saisi varmasti tehtyä, mutta jokin ellipsin kaltainen olisi nätimpi kinnerin katteena kuin puolipallo keulalla, josta kyljet jatkuvat suorina. Varpaille ja polville voisi tehdä omat pienet kupunsa Milanin tapaan, kuten myös muille kohdille, jotka ulkonevat ellipsoidista.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Loistavaa testailua! Nätti muoto syntynyt myös omasta mielestäni.
Jos kokonaista kinnerin koria ajattelee, niin eihän tuo nyt huonolta vaikuta, vaikkei pyörähdyssymmetrinen olisikaan. Ei ole kuskin tilantarvekaan samanlainen pysty- ja vaakasuunnassa.
Ja jos muoto uhkaa jäädä päistä liian kapeaksi, niin voihan tuohon puoliskojen väliin lisätä vielä jonkinlaisen keskikaistaleen. Tosin muodon saaminen jouheaksi näiden kaikkien eri osien välillä voi olla haastavaa...
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Jos tasaisen levyn sijaan lähtisi lämmöllä ja paineella muokkaamaan jo valmiiksi kolmiulotteista muotoa. Sulattaisi yhteen jonkinlaisen puolipallopinnan tällaista suikaleista:
Mutta miten sen helposti paineistaisi... pitäisi kai lisätä reunaan jokin laippa, jonka voisi samaan tapaan puristaa lastulevyjen väliin.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Mitä jos käytät jo aikasemmin kokeilemaasi tekniikkaa ja liimailet yhteen enemmän kuin kahdesta osasta sen soikion mallisen jota kaipaat?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Joo, jotain tällaista, mutta ellipsoidi:
Vaahdon tarvitsisi venyä ja muuttaa muotoaan paljon vähemmän verrattuna siihen, että tasainen levy työnnetään puolipalloksi. Ei sitten ohenekaan niin paljon.
Tiiviisti paineistaminen on kuitenkin vaikeampaa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Ei kai tuollaiseen levitysoppi-tyyppiseen ratkaisuun tarvi muotoilla levynpaloja ollenkaan, kunhan vain liimailee/hitsailee paloja yhteen?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Kokeilin muodon vuoksi polyeteenin liimaamista. Leikattu reuna paljastaa paljon avoimia vaahdon kuplia. Liimana Sikaflex 221. Liitos oli yllättävän vahva. Kuten näkyy, pienestä osasta liitosta repesi vaahto eikä liitos, mutta pääasiassa kyllä liima vain vetäytyi irti kuplarakenteen sisältä. Se vaati silti yllättävän paljon voimaa.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Idea olisi yhdistää nämä tekniikat. Ensin tekee tuollaisista sektorinkaltaisista paloista kaksoiskuperan pinnan approksimaation ja sitten lämmöllä ja paineella työntää sen täydellisen kaksoiskuperaksi.
Pystyykö jossain CADissa luomaan tuollaisia levitysoppipaloja? Ilmaista OnShapea lähinnä olen käyttänyt, ja joskus pääsen käsiksi Solidworksiin.