4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuommoisen olin näköjään väkertänyt takaohjattuun trikeen kymmenkunta vuotta sitten:

Takaohjattu trike - keskiö.png

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 89b#p54693

Harmi kun ei ole nyt yhtään teräksistä luovuttajarunkoa nurkissä pyörimässä.
Alumiinisia kyllä olisi... no ac/dc-tig löytyy, joten kai sellaisestakin voisi kyhätä.
Kestäisi sekin aikansa ennen kuin väsähtää rikki.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 13 Tammi 2024, 17:42

Eikö tämä jorimalli oo aika hyvä?

Kuva

Kuva

En tiedä, onko tämä kaikille selvä, joten selitän varmuuden vuoksi.
Tuossa on ideana, että tuo U-profiili on niin ohutta, että taipuu pulttien voimasta, jolloin kyljet puristuvat sisäpuolen suorakaideprofiilin kylkiin ja estävät sivusuuntaisen nitkumisen vaikka pulttivoimien tuottama kitka ei olisikaan riittävä estämään keinumisliikettä.

Vähän vaikea selittää, mutta ehkä tämä kuvatus auttaa hahmottamaan. Alkujaan suorakulmainen U-profiili taipuu ja alkaa kantaa punaisella merkityiltä kohdilta. :|

Neliöputkeen puristaminen.png
Neliöputkeen puristaminen.png (3.58 KiB) Katsottu 602 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Pengoin varastoa ja tulin siihen tulokseen, että keskiöputken voisi hyvin tehdä 38/34 mm putkesta (emäputkikäyttöön varattua saumatonta teräsputkea, oli vielä jemmassa). Keskiömoottori kun ei kaipaa kierteitä keskiöputken sisälle. Turha siis tuhlata tähän valmista kierteillä varustettua keskiöputkea (jollainen myöskin löytyi yhdestä laatikosta).

Hylkään siis aiemmin kaavailemani pystärin alumiinirungon paloittelun, ja pitäydyn teräksessä.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ja jos oikein laiskaksi heittäydyn, niin jätän koko säädettävän keskiökelkan pois, ja pyöräytän reikäsahalla vaan kolon runkoputken läpi.

Joutuisi laittamaan vähän tuolleen (korkeussuunnassa) sivuun, että moottori mahtuu paikalleen. Siis runkoputken keskilinjan yläpuolelle.
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 13 Tammi 2024, 20:59

Keskiömoottori kun ei kaipaa kierteitä keskiöputken sisälle.

Tämä oli iloinen huomio! Enpä ollut hoksannutkaan tuota.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko tähän vielä suunnitteilla se jousitettu penkki?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Onko tähän vielä suunnitteilla se jousitettu penkki?

Näin olisi aatos. Jos kokeilu osoittautuu täydelliseksi fiaskoksi, niin muutan kiinteäksi.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Toivottavasti tämän saat ajokuntoon näille lumille, ei malttaisi odotella kovin pitkään testiraporttia!
Talvikelpoisia nojapyöriä varsinkaan 3-4 - pyörällä ei paljon ole.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sopiva ohjainputki löytyi vanhasta raatohaarukasta. Sahalla ja sorvilla muotoutui valmiiksi uuteen elämäänsä osana diy-haarukkaa.

1.jpg
1.jpg (169.69 KiB) Katsottu 509 kertaa
2.jpg
2.jpg (195.58 KiB) Katsottu 509 kertaa
3.jpg
3.jpg (202.33 KiB) Katsottu 509 kertaa
4.jpg
4.jpg (236.8 KiB) Katsottu 509 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuubista löytyi tällainen penkin jousitus. Herättää hieman rakenteluinnostusta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvä löytö, Vilijami. Saapa nähdä miten mun penkin kuormaliina/vaijeri-himmelisysteemi heiluu polkiessa... eli paljonko liikkeen vapausasteita tarvii rajoittaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Rungon keskiputken katkaisukohtaa tässä paraikaa merkkailemassa. Trikessa putken etupää suuntautuu yläviistoon, tuon alkuperäisen vaakasuoran sijaan.Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 20 Tammi 2024, 14:25

Tuubista löytyi tällainen penkin jousitus. Herättää hieman rakenteluinnostusta.

Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.

Panhardnarut.png

Tuon lisäksi enintään pystyliikkeen vaimennusta siihen kaipaa, mutta siihen onkin jo monia ideoita nojapyöräfoorumin historian kellastuneilla lehdillä. Pelkkä vetojousen kiinnityksen muuttaminen naruvälitteiseksi tuottaa helpon kitkavaimennuksen. :wink:

Tässä viestissä on esitelty tuohon sopiva helppo tapa muuttaa suora vetojousi vaimennukselliseksi ripustukseksi.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 08#p129608
Tuohon vaan sinisen "kumiköyden" paikalle se vetojousi ja keltaisen narun tilalle hihna, joka kiertää kiinteän putken ympäri.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Palikoita hitsausta odottamassa:
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 20 Tammi 2024, 17:46

Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.

Keinumisen vaimennusta tuo tietenkin kaipaa, mutta en heti lähtisi keinuntaa kokonaan estämään. Jos tuolla sais tien kaltevuuden mukaan kenottavan penkin ongelmaan apua, varsinaisen vertikaalijouston lisäksi.

Vastaa Viestiin