4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 21 Tammi 2024, 09:40
jori kirjoitti: 20 Tammi 2024, 17:46

Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.

Keinumisen vaimennusta tuo tietenkin kaipaa, mutta en heti lähtisi keinuntaa kokonaan estämään. Jos tuolla sais tien kaltevuuden mukaan kenottavan penkin ongelmaan apua, varsinaisen vertikaalijouston lisäksi.

Eli alapään Panhard narut vähän löysälle. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7099
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vai pitäiskö olla panhard vaimenninnaru? Alemman vihreän narun päät penkin alareunoihin ja naru kiertää 360˚ nuiden pystyputkien ympäri.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 21 Tammi 2024, 10:45

Vai pitäiskö olla panhard vaimenninnaru? Alemman vihreän narun päät penkin alareunoihin ja naru kiertää 360˚ nuiden pystyputkien ympäri.

Ei oikein toimi pelkällä narulla, mutta jos siihen laittaa pätkän kumiköyttä väliin, siitä saisi mukavan, aseteltavan kallistuksen, tai vähän kumiköyttä löysäämällä itseasettuvan, mutta heilahtelemattoman. Alkaa kiinnostaa nähdä livenä. :P Vilijamiko tämän tekee? :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7099
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei ku Teppohan on tekemässä tähän 3Fattiin kelluvaa penkin kiinnitystä, ni koitetaan ratkoa sen ongelmia jo valmiiksi :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7099
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikä tuo poikittainen puskuriputki oikein on?

Liitteet
IMG_1406.jpeg
IMG_1406.jpeg (375.46 KiB) Katsottu 429 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Mikä tuo poikittainen puskuriputki oikein on?

"Puskuriputki" on penkinripustushihnoja/vaijereita/naruja varten, ne kun pitää saada kulkemaan kuskin sivuitse penkin ala- ja yläkiinnityspisteisiin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Ei ku Teppohan on tekemässä tähän 3Fattiin kelluvaa penkin kiinnitystä, ni koitetaan ratkoa sen ongelmia jo valmiiksi :wink:

Mitä nöyrin kiitos tästä jo etukäteen, samat haasteet/ominaisuudet tulee olemaan (ainakin pääosin) mulla kuin tuossa videon kikottimessa. Ehkä jopa pahempina, kun ei tule mitään jäykkää apurunkoa penkin kiinnitykseen, kuten tuossa jo toteutetussa ja julkaistussa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sen verran tänään ehdin tämän projektin pariin, että sain kolvailtua rungon kasaan.
Tässä ollut pitempi tauko hitsailuissa, hetken otti ennen kuin alkoi taas sujumaan siedettävästi.

Seuraavaksi olisi varmaan etuhaarukan vuoro.

1.jpg
1.jpg (161.52 KiB) Katsottu 397 kertaa
2.jpg
2.jpg (39.05 KiB) Katsottu 397 kertaa
3.jpg
3.jpg (38.55 KiB) Katsottu 397 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 831
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Eikös se ole melkein nelipyörä, kun hitsaisit kaksi emäputkea tuon "puskurin" päihin :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Eikös se ole melkein nelipyörä, kun hitsaisit kaksi emäputkea tuon "puskurin" päihin :)

Tällä mitoituksella (etupyörä kaukana edessä) kaksi etupyörää tuskin toisi juurikaan lisäarvoa... Rakenne vaan monimutkaistuisi ja paino nousisi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

...jatkona tuohon edelliseen, että 4-pyöräisenä saavutettava 2-raiteisuus ei ole tässä tapauksessa mielestäni riittävä etu edellä mainitut miinukset huomioiden. Tässä vaiheessa kuvittelen, ettei tällä kikottimella tule lähdettyä tärinäraitapientareille ajelemaan (joilloin 2-raiteisuudesta olisi toki hyötyä), ja vaikka tulisikin niin läskieturengas pienellä paineella ei kauheasti pikku tärinöistä välitä. Talvikelissä kolmannen uran piirtäminen hankeen tuskin on sekään kynnyskysymys, kun paino pääosin kuitenkin taka-akselilla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Etuhaarukka teossa, vähän jäi seuraavallekin illalle.
Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 831
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuolla rakenteella saakin nätisti minkä vain offsetin. Minkä vahvuista putkea ovat haarukan piikit ja tuo poikkiputki?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Piikit (alaputket) 25x25x1,5 mm ja poikkiputki 30x1,5 mm. Poikkiputki olisi saanut olla seinämältään paksumpi, ans kattoo miten kestää. Pieni pyöräkuorma edessä toivottavasti armahtaa...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Heh.. Anteeksi, mutta pakko veistellä..

Muodot on hyvinkin sellaista insinöörin taiteellista silmää hiveleviä.😁

Hyvältä näyttä.

Vastaa Viestiin