2000:n sähkökilometrin kokemuksia:
Nappikaasu on todella kiva. Yhtään huonommalla kelillä matkalle sattuu useampi kohta, joista ei polkien pääsisi etenemään vaan pitäisi taluttaa. Esimerkiksi töyssyinen jyrkkä ylämäki, jossa pitäisi samalla polkea kovaa ja tasapainoilla tarkasti. Ei onnistu luomuna, mutta nappikaasulla voi hivuttautua eteenpäin polkematta. Sama lumikasoja ylittäessä ja liikennevaloista lumikasojen yli lähtiessä.
Huonolla kelillä Ice Spikereilla pääsee varmasti paljon kovempaa kuin aiemmilla Marathon Wintereillä, koska liukkaus ei pakota hidastamaan niin paljon. Meteliähän näistä lähtee jäällä ja asfaltilla. Rengaspaineet ovat nyt aika alhaalla. Syksyllä näin löysä ja leveä kumi kapealla vanteella tuntui ikävästi taipuvan alle mutkissa, mutta se ei olekaan talvella haitannut nopeuden tiputtua mutkissa muutenkin liukkauden takia.
Jousitusta kaipaisin talvipyörään, tällaiseen SWB-malliin taakse ja myös eteen. Sen pitäisi kyllä olla kumijousitus tms. huoltovapaa viritys. Taakse helppo toteuttaa, mutta eteen pitäisi kai tehdä jokin linkusto teleskooppihaarukan sijaan, jos kumilla meinaisi jousittaa. Tähän tyyliin:
Viiri ja iso takaheijastin tekevät ehkä pyörästä paremmin näkyvän. Ainakin autoilta on tuntunut saavan paremmin tilaa niiden kanssa. Pitkä etulokari on nyt kestänyt, kun en ole potkinut sitä kuten viime vuonna. Nappikaasu auttaa tässäkin, kun vaikeimmat kohdat pääsee polkematta. Nykyisen kokoinen akku (830Wh) on talvikäytössä minimi. 50km matkalla on siis varaa käyttää 17Wh/km ja sen verran joskus meneekin.
Bafang BBSHD:n maksimikadenssi on 150/min, eli ihan liikaa. Varsinkin sähköpyörässä 100 olisi aivan riittävä. Tässä pyörässä olisikin mahdollista välittää moottorin kampiakseli pyörimään kovempaa kuin polkimet, koska niiden välissä on ketju. Jos moottorille laittaisi pienemmän rattaan kuin polkimille, saisi moottorin pyörimään kovemmilla ja taloudellisemmilla kierroksilla, mutta silloin kuskille vaihteet tuntuisivat suuremmilta ja akun loppuessa ei löytyisi riittävän pieniä vaihteita luomuna polkemiseen, ellei vastaavasti välitystä moottorilta takapyörälle keventäisi, jolloin sinne menee liikaa vääntöä, mistä napavaihde ei tykkää. 