Tarjosi juutuubin jumalat tällaisen. Tarkoittivat varmaan, että tänä vuonna aloitetaan talvipyöräilyyn orientoituminen ajoissa. Laitan siis tänne talteen, vaikkei ole vielä ajankohtaista.
Talvipyöräily
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Talven pyöräksi arpoutui vanha kunnon Helsinki-mbb. Arpominen suoritettiin niin, että otin ainoan jotenkin toimivan pyörän käyttöön Kun vielä vaihdoin pahasti rispaantuneen vaihdevaijerin, ni toimii ku unelma.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Talvipyöräily
Miten pärjäät pelkällä jalkajarrulla ja vielä mbb:ssä? Liukkaalla pitää valita sen väliltä, laskeeko jalat maahan vai jarruttaako.
Minusta tuntuu, ettei liukkaalla aina sekään riitä, että on molemmat jalat maassa ja molemmat kädet jarrukahvoilla.
Re: Talvipyöräily
Talvella ei paljoo tartte jarrutella, vauhdit niin pienet. Joskus urissa saattaa rengas vähän lingertää mutta en tälläkään muista monesti varsinaisesti kaatuneeni. Kieli keskelle suuta liukkaalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Hienot värit kuvassa.
Pääkaupunkiseudulla on niin paljon kiireempi, ettei riitä yksi jarru, vaan pitää jarruttaa sekä etu, että takapyörällä ja vielä laahata jalkoja maassa. Itäsuomessa riittää kun lakkaa sopivalla kohdin polkemasta, niin kyllä se pyörä aikanaan pysähtyy.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Ajoin viime perjantaina sähköpyörän nurin pahassa kelissä, ja olkanivel rusahti (täsmällinen lääketieteellinen termi ) Vaikka oli nastarenkaat, niin ei auttanut kun oli jäätä lumen alla. Nyt yksikätisenä odottelen paranemista. Nivel tuntuu tietävän miten korjaus tehdään, ja se lähettää kipusignaalia, jos yritän tehdä jotain mikä haittaa korjausprosessia. Jouduin virittämään sänkyyn 45 asteen kulmaan muutamia tyynyjä, se oli ainoa tapa miten pystyi nukkumaan joten kuten. Moottorisänky olisi kova sana, mutta ei varmaan kannata hankkia parin viikon potemiseen. Olkanivel on monimutkainen, sen saa hajotettua muutamalla eri tavalla, minulla kuulemma luunmurtuma. Lääkäri antoi jonkunlaisen kantohihnan, joka pitää käden suurin piirtein oikeassa asennossa. (lenkki ranteessa, siitä nauha suoraan ylös olkapään yli, ja toisen kainalon alta takaisin rannelenkin lähelle, pystyhihnan ympäri ja velcro kiinnitys)
Laskin että 1 m pudotus pystypyörän selästä kiihdyttää nopeuden 16 km/h sillä hetkellä kun kuski osuu maahan. Jostain syystä jaloista ei ollut apua, vaan käsillä joutui ottamaan iskun vastaan.
https://www.wolframalpha.com/input?i=sp ... meter+drop
Pyörätietä ei oltu aurattu eikä hiekoitettu. Matkalla etupyörä teki pientä luisua vähän väliä, oli niin paljon lunta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Kirjaisitko myös tämän Onnettomuudet ketjuun. Vaikka kaaduitkin pystypyörällä, antaa se kuitenkin vertailupohjaa nojapyörien onnettomuuksille.
Toivotan pikaista paranemista, vaikka tiedän, että olkapäävaivat saattavat haitata elämää pitkään. Sinnikästä harjoittelua vaan, äläkä rajaa liikerataa kivuttomalle alueelle, vaan lämmittelyn jälkeen joka päivä muutaman kerran hiukan yli, jotta liikeradat lähtevät laajenemaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Levyjarru alkoi vuotamaan jostain, ehkä jarrusylinterin tiivisteestä, jarru on mallia Shimanon halvin hydraulinen. Onkohan nuo tiivisteet herkkiä pakkaselle?
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvipyöräily
Ei ne ole. Tuntuu olevan aika arpapeliä miten alkavat vuotamaan. Välillä sattuu yksilö joka kestää vuosikausia ja välillä sit melkein heti vuotavia. Pääosin kyl toimivat ihan nätisti
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Talvipyöräily
Mukavasti oli jo sepeliä harjattu paikoitellen pois pyöräteiltä ainakin Vantaalla, eikä säästetty hommaa sinne alkukesään, kun kaikki on jo kuivaa ja pölisee. Mietinkin, että mikä tässä on vialla, kun ajaessa yhtäkkiä kaikki meteli loppuu, enää pieni rapina nastoista. Sepelistä se kovin meteli tulee.
Re: Talvipyöräily
Molemmat Shimanon jarrut alkoivat vuotamaan toisen talven aikana. Ostin toisen hajonneen jarrun tilalle Sram DB8 jarrun. Sen kahva on symmetrinen siten että se toimii oikealla tai vasemmalla puolella, ja ilmausportteja kaksi. Huomasin vasta asentamisen jälkeen että siinä on 4 jarrusylinteriä, ja jarrupalat on tuplakokoa.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvipyöräily
Kannattaa ostaa valmiiksi jarrupalat noihin koska niitä ei välttämättä saa ihan joka paikasta kuten shimanon jarruihin
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Talvipyöräily
Noihin Sram db8 jarruihin käy Sram Code jarrujen palat, ovat melko helposti saatavia, tilasin aliexpressistä 4 paria kympillä