Takarattaaksi vaihdoin 19 hampaisen ja nyt välitykset ovat täydelliset. Gain ratio (siis todellinen välitys mikä huomioi myös kammen mitan) on nyt suoralla kakkosvaihteella 3,6 eli 90 kadenssilla nopeus on luokkaa 20 km/h. Itselleni tuo 3,6 gain ratio on osoittautunut parhaaksi tasamaavälitykseksi, ajoi pitkää matkaa tai lyhyttä. Silloin ei kramppaa, hapota tai polttele lihaksia.
Jopo
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jopo
Vilijami kirjoitti: ↑04 Elo 2022, 10:31Takarattaaksi vaihdoin 19 hampaisen ja nyt välitykset ovat täydelliset. Gain ratio (siis todellinen välitys mikä huomioi myös kammen mitan) on nyt suoralla kakkosvaihteella 3,6 eli 90 kadenssilla nopeus on luokkaa 20 km/h. Itselleni tuo 3,6 gain ratio on osoittautunut parhaaksi tasamaavälitykseksi, ajoi pitkää matkaa tai lyhyttä. Silloin ei kramppaa, hapota tai polttele lihaksia.
Oletko oikeasti kokeillut erilaisilla kammenpituuksilla. Vähän arveluttaa noin yksinkertainen nyrkkikaava ilman laajempia perusteluja.
En siis ole eri mieltä, mutta haluan paremman perustelun.(Ja lisää keskustelua foorumille)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jopo
Joo, olen kokeillut 117, 120, 130, 140, 150 ja 170 kammilla. 130-170 kammilla kun asettaa gain ration samaksi, niin polkutunnelma on aika tarkasti sama sen tehokkaan kolmasosakierroksen aikana. 117 ja 120 kammilla se ei ihan suoraan enää mene ja vaihteita joutuu vaihtelemaan paljon
Tuo gain ratio mittaustapa on jalan liike suhteessa kuljettuun matkaan. Paljon parempi tuo on kuin metriä kampikierrokselle tai nopeus x kadenssille. Onhan siinä ero liikkuuko jalka 170mm kampikierroksen aikana metrin vai 130mm kampikierroksen aikana 80cm.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jopo
Kiitos tarkennuksesta. Nyt tästä keskustelusta voivat jo viisastua muutkin kuin vain tekniikkaorientoitunut sisäpiiri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jopo
Tuumaisen stemmiputken päälle lähimmäs sopiva oli 30x2 putki, johon leikkasin puristushalkion. Liikaa välystä suoraan kiristykseen, jonka ratkaisin pätkällä ohutseinäistä alumiinista verhotankoa (=putkea). Halkaisija oli hieman pieni, mutta halkaisin putkenpätkän ja muotoilin stemmin ympärille. Tuli tosi napakka sovite.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jopo
Eli teurastettu stemmi paikoilleen ja 30x2x500mm putki päälle. Kiristys supra w2 pulttikiristeisillä klemmareilla.
Putken yläpäähän alkuperäinen stemmi myös verhoputki soviteholkilla ja normaali kiilakiristys. Twisteristä joutilaaksi jäänyt suora tanko, joka soveltuu huonolle kädelle paremmin kuin alkuperäinen jopon tanko. Vaijerit riitti just ja just.
Vielä pitäis maalata. Se viimeistely on mulle tuskaista.