4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihteeksi tämän aiheen parissa. Jarrukorvakkeet odottelemassa kiinnitystä runkoon:
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarrukorvakkeet räkäisin kiinni eilen päivän päätteeksi. Toinen tuntui pysyneen linjassa, eli jarrulevy pyöri vapaasti kihnaamatta jarrupaloihin. Toiseen taasen oli tullut hitsaillessa vähän suuntavirhettä: kuului vieno hinkaus, jota ei saanut jarrusatulaa kääntelemällä täysin pois. Välttää kuitenkin.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Yksi teräksinen takavaihtajan korvake löytyi nurkista, taidan uhrata sen tähän. Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Takavaihtajan korvake paikoillaan. Sopivasti paloi vanhat maalitkin samalla pois.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Syväri teki taannoin takavuosina pienen sarjan alumiinisia ketjun taittopyöriä, joista 2 kpl kulkeutui itselleni Mastodonttiin. Lainaan ne nyt 3Fatin kokeiluun, kun ei muitakaan ole valmiina.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Taittopyörät tuli laitettua paikalleen vähän hätäisesti, vaatii myöhemmin vielä fiksaamista.
Oli kiirus koeajolle... :D .

1_ketju_paikoillaan.jpg
1_ketju_paikoillaan.jpg (249.26 KiB) Katsottu 699 kertaa
2_takavaihtaja.jpg
2_takavaihtaja.jpg (217.19 KiB) Katsottu 699 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Illan päätteeksi koitti viimein se odotettu suuri hetki, eli ensimmäinen koeajo.
Pikainen sellainen tosin vain, kortteli ympäri.

Ihan luonnikkaalta tuo delta tuntui ajossa. Penkin jousitus toimi, sen mitä nyt tuossa kerkesi huomaamaan.
Penkin alapää heilahteli välillä sivuttain ehkä turhankin paljon. Tarvii ajaa lisää, että osaa arvioida tarkemmin.

Ohjaus oli kevyt, ja siinä tuntui välystä, ohjausnivel varmaankin otti itseensä hitsailun yhteydessä. Pitää tutkia tarkemmin.
Tuntui ikävältä, kun etupyörä käännähteli puolelta toiselle suoraan ajettaessa.

Mutta ketterästi tuo kääntyy, pienessä tilassa.

Välitykset ja 120 mm kammet eivät suosineet luomuajoa. Sähköjen asennusta odotellessa.

Tästä on hyvä jatkaa :D .

Koeajolle_lähdössä.jpg
Koeajolle_lähdössä.jpg (235.79 KiB) Katsottu 695 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ihan hiton hieno! Luisteleeko etupyörä miten helposti kun on noin takapainoinen? Hienoja yksityiskohtia täynnä, etuhaarukassakin useita kiinnityskohtia pyörälle joilla voi hakea parasta jättöä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Etupyörän luistelun selvittäminen vaatii enempi ajoa. Eilisessä lyhyessä ja hidasvauhtisessa kokeilussa ei luistellut, muuta kuin vasta käännettäessä reilusti poikittain, pienen kääntöympyrän kokeilussa, ja piha oli osin jäinen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sylissä makaavasta ohjaustangosta en tykännyt, liekö tuo ohjausakselin loiva kulma vaikuttanut asiaan. Joko kyynärnojat tai tuki ohjausakselille olisi paikallaan. Penkin yläosaan tulevat kuormaliinat ovat vähän turhan korkealla kyynärtuiksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienolta näyttää. Mikäs oli syynä, ett etuhaarukan putket on noin, lähes vaaterissa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Hienolta näyttää. Mikäs oli syynä, ett etuhaarukan putket on noin, lähes vaaterissa?

Piti saada jättö sopivaksi (lähelle nollaa). Noin 45 asteen ohjauskulma vaati ison etuhaarukan taivutuksen.
Tuommoinen siitä sitten tällä kertaa tuli Kuva.

Niin, olisihan ne putket voinut laittaa toiseen kulmaankin, mutta tuolla lailla etuhaarukasta sai mahdollisimman lyhyen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Jo varhain havaittiin, että ohjain ei ole hyvä sylissä vapaana.

Mochet Velocar vuodelta 1933
Mochet Velocar vuodelta 1933

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 18 Helmi 2024, 00:44

Ohjaus oli kevyt, ja siinä tuntui välystä, ohjausnivel varmaankin otti itseensä hitsailun yhteydessä. Pitää tutkia tarkemmin.
Tuntui ikävältä, kun etupyörä käännähteli puolelta toiselle suoraan ajettaessa.

Entä jos ei pyrkiskään eroon itse nivelen välyksestä, vaan lisäisi (hydrauli)letkunpätkän nivelen päälle ja laippoihin klemmareilla kiinni?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Entä jos ei pyrkiskään eroon itse nivelen välyksestä, vaan lisäisi (hydrauli)letkunpätkän nivelen päälle ja laippoihin klemmareilla kiinni?

Halkaisijaltaan noin iso letku ei varmaankaan taivu noin tiukalle mutkalle noin lyhyellä matkalla?

Vastaa Viestiin