Vilijami kirjoitti:Ai että on silmää miellyttävä muotoilu. Tulee mieleen 50-60 lukujen taitteiden konseptiautot ja piirteitä oli tuotantoautoissakin.
Aika hauska vertaus
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Vilijami kirjoitti:Ai että on silmää miellyttävä muotoilu. Tulee mieleen 50-60 lukujen taitteiden konseptiautot ja piirteitä oli tuotantoautoissakin.
Aika hauska vertaus
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Kysymys herää mahtuuko jalat pyörimään tuossa katteen sisällä?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Kysymys herää mahtuuko jalat pyörimään tuossa katteen sisällä?
Hyvin mahtuu. Koppaa voi itse asiassa pienentä ainakin 10%, koska toi dummy on 180cm pitkä ja minä vain 171.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tässä pienennetty n. 10%
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Sitten vähän mustaa pohjaa ja vauhtiraitaa, niin säästyy kallista Scotch-lite heijastinkangasta.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Liikenteessä yksi hengissä selviytymisen todennäköisyyttä nostava asia on kirkkaat värit, musta ei kuulu niihin...
Heijastinkangas auttaa kyllä pimeässä, mutta valoisan aikaan ja etenkin sadekelillä autoilijoiden ja muiden tiellä liikkuvien huomiokyky tarvii ylittää jotenkin muuten. Valot on yksi keino, ja ympäristöstä erottuvat värit toinen.
Mutta korin muodot näyttävät hyvältä, toivottavasti saat toteutettua ne haluamallasi tarkkuudella.
No toi vauhtiraita nyt voi toki olla vaikka minkä värinen . Pohjan meinaan laittaa mustaksi.
Ja vielä vaikka vähän ledinauhoja peliin.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Onhan tuossa haasteita, mutta onneksi on jo yksi kangasproto tehtynä, se opetti paljon kankaan käyttäytymisestä putkirungossa. Etenkin kun ennen sitä ajatuksissa oli apuna vain sateenvarjo. Kuperien muotojen tekeminen onkin tällä kertaa se haaste numero yksi.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Testailin vähän tuota etupyörien kääntymistä Fusionissa. Alaspäin kapeneva koppa ja pyöreä muoto mahdollistaa sen, että ne mahtuu kääntymään jopa 30°, joten kääntöympyrä saadaan aika pieneksi.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Oletko mallintanut tuohon Joutan caster- ja kpi-kulmat? Ne vaikuttavat siihen, paljonko rengas tarvitsee kääntyessään tilaa. Normaalilla ohjausgeometrialla tilaa vaaditaan yleensä renkaan etupuolella eniten hieman pyöränakselin yläpuolella ja renkaan takapuolella pyöränakselin alapuolella.
Tämän katteen tapauksessa kyllä näyttäisi, että eteenpäin ja alaspäin kapeneva kate antaa hyvin tilaa juuri normaalien ohjauskulmien mukaan kääntyvälle renkaalle.
Näin perstuntumalta sanon, että suunnilleen raksien kohdat voisivat olla ne, joissa rengas ensimmäisenä ottaa kiinni katteeseen, ehkä aiemmin kuin 30° kulmalla, koska casterin ja kpi:n takia rengas ei pysy pystysuorassa kääntyessään.
Ei siis tarkoita, etteikö katteen muoto olisi ihan toimiva. Vain tällainen huomio...
En ole mallintanut mitään. Kate tehdään lopulliseen muotoonsa niin, että renkaat mahtuu kääntymään. Kiitos huomiosta.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Help! Antakaas vinkkiä, miten rakentaisin tähän Joutaan ohjauksen. Tiller-tyyppinen oli ennen tätä rungon pidennystä. Nyt olisi mielessä rakentaa ns. panssarivaunuohjaus. Se veisi vähiten tilaa ja helpottaisi sisään astumista, kun rungon keskellä ei olisi mitään edessä. Silloin pitäisi varmaan rakentaa jonkinlainen kolmio, johon ohjausvivut kiinnitettäisiin. Löytyskö jostain ohjetta tällaiseen? Tuleeko kenellekään mieleen? En saa nyt päähäni, miten tuon rengastetun kohdan rakentaisin. Itse ohjaustankohan on vain suora putki, joka saranoidaan sopivan matkaa alapäästään ja siitä liike siirtyy ohutta tankoa pitkin etupyöriin. Runkoa voi vielä lyhentää 5-10 cm. sen verran kaukana tuo etuakseli polkimista nyt on.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Vastaan itse itselleni, kun heti löyty tämä video, kun vähän saksankielisellä sanalla Panzerlenkung hain.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Siis näin. Tuhon eteen rungon alle kiinni tukeva lattarauta (kuvassa musta), johon ohjauskolmio kiinnitetään. Kolmio kiinnitetään raidetankoon ja siitä viedään varsi taakse istuimen viereen asennettavalle pystyssä olevalle ohjaustangolle. Onko kommentoitavaa? Minkälaisia voimia tähän kohdistuu?
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)