Vilijami kirjoitti: ↑10 Maalis 2024, 10:19
Laturin teho sinällään riittää, mutta pätkäajossa latausaika ei riitä. Akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan riittävän nopeasti taajama-ajossa. Olen asentanut kesällä uusia akkuja ja mittaillut jännitteitä, eikä akku pysy silti riittävässä varauksessa. Talvi ei tällöin ole ehtinyt pilata akkua. Tässä mun arkiajossa 3-30km kerrallaan akku tyhjenee. 5-10 kertaa vuodessa tulee käytyä Haaparannalla, josta tulee 300km lenkki ja akku latautuu kyllä.
Isosti on kysymys juurikin akun lämpötilasta, joka rajoittaa latausvirtoja. Tämän korjaamiseksi voisi tehdä paljonkin nykyaikaisella elektroniikalla, mutta ei ole viitsitty tehdä, koska kylmästä kärsiviä autoilijoita on niin kovin vähän.
Akun latausjännitettä pitäisi kylmällä säällä nostaa, jotta latausvirta olisi riittävä. Tätä toki tehdäänkin, mutta nykyaikaisessa laturissa lämpötilan kompensointi on laturissa ja siis mittaa laturin lämpötilaa, eikä näin ollen tiedä akun lämpötilasta mitään.
Kuten niin monesti olen sanonut: "Kaikki pitäisi tehdä itse". Akun latausjärjestelmä ja auton ajonaikainen virransyöttö pitäisi erottaa toisistaan. Tuossa ei ole kyse suurista virroista, eikä varsinkaan suurista tehoista, koska 14,4 V toimii hyvin ajonaikaisena jännitteenä ja akkua voisi kylmänä herätellä jo melko rajustikin yhtä, tai enintään kahta Volttia korkeammalla jännitteellä.
Korkeammalla jännitteellä ladattaessa akku rupeaisi latautumaan heti, vaikka olisi vielä kylmä ja samalla latausvirta lämmittäisi kennoja.
Järjestelmä toimisi mukavasti ylöshakkurilla (stepup), jonka hyötysuhde noin pienellä jännitteen nostolla on erinomainen. Samalla stepuphakkurin jännitepiikit purkavat akun sulfatoitumista ja ylläpitävät akun kuntoa.
Akun latausvirrat voi tuolla jännitteennostopiirillä säätää siten, että latausvirta on aina optimaalinen akun kannalta, koska tämän laitteen voi sijoittaa akun yhteyteen. Lämpötilan mittaus ja oikeasti akkuun menevän virran mittaus on mahdollista ja helppoa myös niissä autoissa, joissa akku on paksissa tai takapenkin alla. Myös ylin latausvirta on helppo rajoittaa tällä systeemillä.