Ajoin sähköpyörän nurin pahassa kelissä, ja olkanivelessä kuului rusahdus, käsittäkseni olkavarren pää meni jotenkin rikki. Vaikka oli nastarenkaat, niin ei auttanut kun oli jäätä lumen alla. Nyt yksikätisenä odottelen paranemista.
Lääkäri antoi jonkunlaisen kantohihnan, joka pitää käden suurin piirtein oikeassa asennossa. (lenkki ranteessa, siitä nauha suoraan ylös olkapään yli, ja toisen kainalon alta takaisin rannelenkin lähelle, pystyhihnan ympäri ja velcro kiinnitys)
Paikka oli Otaniemen vesitornin kohdalla oleva ylikulkusilta, siinä tuntuu olevan jäätä usein, ja auraus matalla prioriteetilla.
Kyseessä oli siis sähköavusteinen pystypyörä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
https://yle.fi/a/74-20082092
Se on taas kausi avattu Kapee tie, autolla pyöräilijän päälle - oletettavasti takaa - aurinko häikäs, niin ei autoilija nähnyt
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mitä enemmän pyöräillään, sitä turvallisempaa se on. Kun pyöräilijöitä on paljon, et pyöräilijän ilmaantuminen tule yllättäen, eikä törmäystä tapahdu.
Pyöräilykuolemat pyöräilyn määrän suhteen.jpeg (52.13 KiB) Katsottu 15441 kertaa
Vaarallista ajaa tuollaisella pyörällä noin jyrkkää alamäkeä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo grafiikka kertoo kyllä paljon, mutta kun katsoo tarkemmin olisi mielenkiintoista analysoida miksi mm. norja, suomi ja belgia eroaa kuolemissa niin paljon vaikka ovat hyvin lähekkäin pyöräilylle altistumis määrässä.
Irlanti on omien mielikuvien mukaan myös erikoinen koska siellä ajetaan hyvinkin kapeilla teillä kovaa ja alkoholikin maistuu aika hyvin.
Muistelen, että noin kymmenen (tai jotain) vuotta sitten Norjassa tehtiin tutkimus ja uutisoitiin tulos näkyvästi, että pyöräilyn lisääntyminen vähentää onnettomuuksia. Ehkä tämä oppi on jotenkin osattu sisäistää ja saattaa käytäntöön liikenneinfrassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mitä enemmän pyöräillään, sitä turvallisempaa se on. Kun pyöräilijöitä on paljon, et pyöräilijän ilmaantuminen tule yllättäen, eikä törmäystä tapahdu.
Pyöräilykuolemat pyöräilyn määrän suhteen.jpeg
Vaarallista ajaa tuollaisella pyörällä noin jyrkkää alamäkeä.
Jäin odottamaan jorin analyysiä hämmästelemistäni taulukon arvoista, mutta mitään kommenttia ei tullut.
Esitinkö asian taas liian kulmikkaasti? Tarkoitukseni ei ollut moittia tai väheksyä joria, vaan tuoda esiin mediakriittisyyttä. Kaikkeen tulisi suhtautua epäillen, kun sitä nollainformaatiota pukataan kovasti.
Jaa, täällä onkin jatkettu keskustelua.
Nuo yksiköt on valittu niin, että samaan taulukkoon on saatu esiin myös kyseisen alueen pyöräilyn yleisyys tai pyöräilyn määrä "average exposure of cycling". Yksikkö on siis kilometriä per henkilö vuodessa.
Onnettomuusasteikko pystyakselilla on ihan yksiselitteinen onnettomuuksia lukumääränä sataamiljoonaa kilometriä kohti.
Minusta tuo on ihan selvä kuvaus siitä, että mitä enemmän pyöräillään, sitä vähemmän onnettomuuksia pyöräilykilometriä kohti sattuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
mitä enemmän pyöräillään, sitä vähemmän onnettomuuksia pyöräilykilometriä kohti sattuu.
Absoluuttinen onnettomuuksien määrä saattaa silti säilyä samana. Jos pystykoordinaatit kertoisi kilometreillä, lopputulos voisi olla suunnilleen vaakasuora.
Tällainen masentava huomio vain tietysti hienoa, että liikenteen lisääntyessä onnettomuudet eivät absoluuttisesti lisäänny.
Jos X ja Y akseleiden yhtälöissä on molemmissa kilometrit, niin ne joko supistuvat pois tai kohoavat toiseen potenssiin.
Tuo vaaka-akseli on selvä, paljonko pyöräillään henkilöä kohti vuodessa.
Mutta pystyakselin 100 miljoonaa kilometriä on erittäin outo. Pyöräilykilometreiksi lukema on mielestäni reiluhko? Näin kyynikon silmin näyttää siltä, että överiskaalauksella on vasta päästy -alussa päätettyyn- lopputulokseen.
Mutta pystyakselin 100 miljoonaa kilometriä on erittäin outo. Pyöräilykilometreiksi lukema on mielestäni reiluhko? Näin kyynikon silmin näyttää siltä, että överiskaalauksella on vasta päästy -alussa päätettyyn- lopputulokseen.
"Fatality" viittaa kai kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen. Toivottavasti niitä ei tulekaan joitakin kappaleita tuhatta, kymmentätuhatta tai sataatuhatta kilometriä kohden. Sehän tarkoittaisi, että yhtään innokkaammat pyöräilijät kuolisivat pyöräilyonnettomuudessa keskimäärin muutaman kerran pyöräilyuransa aikana.
Jos X ja Y akseleiden yhtälöissä on molemmissa kilometrit, niin ne joko supistuvat pois tai kohoavat toiseen potenssiin.
X-akselilla on kilometrejä. Y-akselilla on kuolemia per kilometrejä.
Eikä yksiköistä muutenkaan tule kovin järkeviä, jos niitä alkaa oikeasti supistelemaan. Sähköpyörä kuluttaa wattitunteja kilometrillä: Wh/km = (J/s)x3600s/km = ((kgm2/s2)/s)x3600s/km = 3,6kgm/s2 = 3,6N. Sähköpyörän kulutus on siis newtoneita?