Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 09 Huhti 2024, 08:42

Eikä yksiköistä muutenkaan tule kovin järkeviä, jos niitä alkaa oikeasti supistelemaan. Sähköpyörä kuluttaa wattitunteja kilometrillä: Wh/km = (J/s)x3600s/km = ((kgm2/s2)/s)x3600s/km = 3,6kgm/s2 = 3,6N. Sähköpyörän kulutus on siis newtoneita?

Eikö matematiikka olekaan totta? Onko sekin vain mielikuvia?
Vietiinkö minulta nyt viimeinenkin usko maailmaan?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikä ku Newtonhan on järkevä kulutuksen yksikkö, koska N=J/m.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Pyörän kuljettamiseen eteenpäin halutulla nopeudella tarvitaan joku voima, eli newtonit tosiaan kelpaa kulutuksen mittariksi.

Wh/km olettaa jonkun nopeuden, millä pyörä kulkee.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Esim 10Wh/km kulutus, 1km matka. Energiaa menee 10Wh = 36kJ. Energia on voima kertaa vaikutusmatka eli F = 36kJ / 1000m = 36N. Ei silti kuulosta kovin ymmärrettävältä ilmoittaa kulutusta vastusvoimana.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei voimana, mutta kulmana voisi olla hyvä tapa, jos halutaan kikkailla. Se huomioisi samalla pyörän päällä olevan kuorman, joka siis vaikuttaa vastusvoimaan, kuten se nopeuskin ilmanvastuksen takia. Siksi yleensä käytetään Jouleja, eli Wattisekunteja tai Wattitunteja kilometrille.

Tuo edellisen viestin 36 N tarkoittaisi kulmana 3%, jos pyörän ja kuskin kokonaispainoksi lasketaan 120 kg. Eli rullaisi kolmen prosentin mäkeä alas polkematta samalla nopeudella kuin tuo vastus oli mitattu. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Polkumies kirjoitti: 10 Huhti 2024, 23:33

Esim 10Wh/km kulutus, 1km matka. Energiaa menee 10Wh = 36kJ. Energia on voima kertaa vaikutusmatka eli F = 36kJ / 1000m = 36N. Ei silti kuulosta kovin ymmärrettävältä ilmoittaa kulutusta vastusvoimana.

Mutta juuri tuosta vastusvoimastahan kaikki energiankulutus ja puuskutus johtuu: työ on voima kertaa matka W = F * s.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Irrotan tämän yksikkökeskustelun omaksi ketjukseen tästä ketjusta, koska tämä ei mitenkään liity onnettomuuksiin.

Yksiköitä voi toki muokata supistamalla yksikön tekijöitä pois, mutta aika vaikea on päätyä parempaan havainnollisuuteen.

Polttoaineautojen kulutusta mitataan litraa / sata kilometriä, joka on havainnollinen. Voisi olla myös millilitraa kilometrillä, jolloin numeroarvoon tulisi nolla perään, kuten tapahtuu sähköautojen kWh/100km muutettaessa Wh/km. Tällaiset muutokset ovat järkeviä.

Molemmat yksiköt voidaan supistaa metrillä, jolloin yksiköksi saadaan polttoainemäärissä neliömetriä, tai sähköautoissa Newtonia.

Neliömetri on selvästi epähavainnollinen yksikkö kulutukseksi, mutta sähköautojen kulutukseksi Newton voisi olla jotensakin havainnollinen kuvaamaan kulutuksen aiheuttajaa. Tavallaan keskimääräinen vastusvoima mitatulla matkalla. Se pitää kuitenkin kertoa metrillä, jotta siitä tulee energiaa ja sen kuluttamiseen käytettyä ajosuoritetta -siis kulutusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja TMS »

On pitänyt tästä jo jonkun aikaa sitten kirjoittaa, kun talvi yllätti kinnerikuskin kolme viikkoa sitten. Aamulla aikaisin lähdin töihin ajamaan, yöllä oli ollut reilusti pakkasta, mutta samalla tiet olivat kuivat eikä liukasta ollut noin niin kuin yleisellä tasolla missään. Tähän sitten tuudittauduin ja hyvällä fiiliksellä nautin vauhdin hurmasta, kunnes totesin yhtäkkiä reilun 50 km/h vauhdissa takapään lähtevän luisuun oikealle sivulle. Mitään toivoa ei ollut pyörää suoritettua saada, etupyörän tarrasivat asfalttiin ja pyörä kaatui oikealle kyljelleen liukumaan vastaantulijoiden kaistan yli aina ojan pohjalle asti, joka siinä kohdin on kohtalaisen syvä. Ojan pohjalla oli tapahtumahetkellä kovaa lunta, ei onneksi sentään sukellushommiin tarvinnut siellä ruveta. En pysty varmaksi arvioimaan miten pyörä ojanpenkalle mennessään pyörähti, sillä olo oli kuin pesukoneessa, mutta lopulta vauhti pysähtyi vasemmalle kyljelle perä menosuuntaan päin. Todennäköisesti pyörä kiepahti keulan kautta ympäri.

Liikkeen pysähdyttyä hetken ojanpohjalla maatessa tunnustelin että mikä meininki, mutta kun mies tuntui olevan kasassa, niin kömmin pyörästä ulos ja ylös.

Syylliseksi paljastuikin sitten heti iso sulamisvesilätäkkö, josta autot ajaessaan olivat vettä sen ympäristöönkin roiskuttaneet. Kohta oli ihan kengän allakin hyvin liukas, lisäksi tiessä oli kohdalla selvä keskiharjanne ja kaista siis kohtuullisen kalteva, eli ei mikään ihme lopulta että kävi miten kävi.

Onni onnettomuudessa että kohdalle ei sattunut vastaantulijaa, vauhdin ansiosta siinä olisi varmasti käynyt todella pahasti, nyt selvisin ruhjeilla ja mustelmilla oikeassa käsivarressa, olkavarsissa, olkapäissä ja oikeassa pohkeessa. Lisäksi niska oli hieman kipeänä ja jäykkänä muutaman päivän.

Sain ajettua pyörän siitä vielä takaisin kotiin hiljaksiin, eli ajokuntoiseksi se jäi. Toki kuori on halki useasta kohtaa ja oikea kylki pahasti naarmuilla. Lisäksi polkiessa tuntui merkittävässä määrin ylimääräistä joustoa, josta en vielä täysin saanut selkoa että mistä se aiheutui.

Ohessa muutama kuva onnettomuuspaikalta. Yhteenvetona pitää todeta että kun on pakkasta, voi myös olla jäätä. Ei mikään vaikea juttu, toivottavasti sen nyt vihdoin sisäistin. Ja aina hienompaa jos joku tämän luettuaan olisi niin fiksu, ettei ainakaan samaa virhettä toistaisi. Aion kyllä jatkossakin pakkasella ajaa, mutta toivottavasti jatkossa ymmärrän ympäristöä tarkkailla paremmin tällaisen varalta, vaikka yleisesti kuivaa olisikin. Sinänsähän tuo on näin jälkeen päin sanottuna päivän selvä jääpaikka noissa olosuhteissa, mutta silti sen missasin, ei voinut itseensä tyytyväinen tuon jälkeen olla. No kantapään kautta se oppi parhaiten perille toivottavasti menee.

Liitteet
Hieman on asfalttirupea pyörän kyljessä
Hieman on asfalttirupea pyörän kyljessä
Tuonne ojan pohjalle päädyin (hangessa vaaleampi kohta)
Tuonne ojan pohjalle päädyin (hangessa vaaleampi kohta)
Tästä liuin kyljelläni kohti ojan pohjaa, asfaltissa hieman oransseja vauhtiraitoja
Tästä liuin kyljelläni kohti ojan pohjaa, asfaltissa hieman oransseja vauhtiraitoja
Lätäkön ohitin vasemmalta
Lätäkön ohitin vasemmalta
Ja tänne menossa
Ja tänne menossa
Täältä olin tulossa
Täältä olin tulossa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllä nyt oli onnea matkassa ja rutkasti... Varmasti harmittaa kalustovauriot, mutta oma terveys ja henkikulta tärkeämpää.

Kiitos hyvästä ja selkeästä raportista TMS!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, tuo on kolmipyöräsen nuijapään paha ongelma. Itelle käyny kerran sama, tosin en kaatunut. Takapää pyörähtää niin nopeesti, ett todella ei kerkee/pysty mitään tekemään.
Miten sitten ois nelipyörä tuossa tilanteessa käyttäytyny? Luultavasti ei ois käyny mitään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nelipyörä on huomattavan paljon vaikeampi kaataa ja toisen puolen renkaiden sattuessa liukkaalle suunta säilyy.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Onneksi ei käynyt pahemmin, hiilikuidun voi korjata. Toi takapyörän pidon menetys on se mikä itseäkin hirvittää ajatuksena ja sen takia mä olen sen verran arkajalka että kinnerikausi alkaa kunnolla vasta kun yöpakkaset on ohi. Paksu hiekka / irtosora yllättäen alamäessä tai takapyörän nopea tyhjeneminen lienee niitä muita potentiaalisia vaaranpaikkoja.

Nelipyöräisissä kinnereissä tuossa tilanteessa taitaa ajopeli vaan pyörähtää, koska yleensä etupyörät ei taida niissä kääntyä tarpeeksi että pystyisi
tekemään tehokkaan vastaohjauksen, näin muistelen lukeneeni.

Kai jonkun quattrevelonkin nurin saa jos oikein huonosti käy, mutta se on paljon vaikeampaa kuin kolmipyörällä. Vaatisi tyyliin kylki edellä liukumista vauhdilla alas korkean rotvallin reunalta tai jotain, ehkä?

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin