Traikin pinnaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mikä on kestävyydeltään, paras tapa pinnata traikin vanteet .
Pitäisikö ulommat pinnat olla vinomat , keskilinjaan napaan nähden .
Sisemmät suoremmat napaan nähden .
Sen tähden kysyn , kun näin saamme mielestämme pientä joustavuutta .
Sivuttais voimille , jotka kohdistuat pinnoihin .
Kertookahan viisaamat , kun pappara tällästä teoriaa miettii.
Vai pitäskö molemmat puolet olla suunilleen yhtä viistot ,
navan keskiöön nähdet .
Meniköhän kysymys vähän umpisolmuun .
Jospa joku ymmärtää ratkoo tän solmun . :mrgreen: :mrgreen:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Hasessa näyttää olevan suoraan pinnattu ulommalta pinnalaipalta ja ristiin sisemmältä. Näin kiekko kestää vetävänä ja navasta jarruttavana, mutta on ulkoa mahdollisimman jäykkä ottamaan vastaan sivuttaisvoimia mutkissa.

trigo-totale_orig.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Polkumies kirjoitti: 16 Huhti 2024, 23:21

Hasessa näyttää olevan suoraan pinnattu ulommalta pinnalaipalta ja ristiin sisemmältä. Näin kiekko kestää vetävänä ja navasta jarruttavana, mutta on ulkoa mahdollisimman jäykkä ottamaan vastaan sivuttaisvoimia mutkissa.
trigo-totale_orig.jpg

Miten vanne asettuu navan keskilinjaan . :?: :?: :?:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ulommas lyhyemmät pinnat

(Mutta olisiko trikessä hyödyllistä pinnata vanne hieman sisemmäs, jolloin ulkokaarteessa kovimmin rasittuvat ulommat pinnat ottaisivat vetoa hieman suorempaan?)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ymmärsin ehkä alkuperäisen kysymyksen väärin, mutta minä saattaisin pinnata ulommat pinnat suoraan ja sisemmät esim. 2-ristiin. Vanteen voisin sijoittaa hieman sisemmäs kuin navan. Näin minun järkeilylläni saataisiin sivuttaisvoimia parhaiten kestävä kiekko.

Tässä liioiteltuna idea:

pinnaus.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juuri noin kuin polkumies piirsi. Toki ristiinpinnauksen merkitys riippuu siitä onko renkaalla aikomus välittää momenttia.. Toisin sanoen onko siinä veto, tai mahdollisesti navan kautta välittyvä jarru.

Mutuna sanoisin että vannejarru toimii, vaikka yksikään pinna ei vanteessa menisi ristiin.

Nalle mainitsi joustavuuden.. Tuo vannekehän toispuoleinen rihtaus itseasiassa vähentää joustavuutta ja lisää jäykkyyttä. Vanne ei pyri taipumaan alle niin pienellä voimalla siis. Kestää siis enemmän sivuttaisvoimia.

Viimeksi muokannut Härski, 17 Huhti 2024, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Traikin pinnaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti: 17 Huhti 2024, 15:38

Mutuna sanoisin että vannejarru toimii, vaikka yksikään pinna ei vanteessa menisi ristiin.

Tästä muistaakseni foorumilla keskusteltiinkin joskus. Suoraan pinnattu kiekko kestää vannejarrua, koska pinnojen tarvitsee kestää momenttia vain kiekon itsensä jarruttamiseen, ei muun ajoneuvon. Muu jarruttava voima menee pinnoihin suorana vetona.

Vetävänä pyöränä tai navasta jarruttamista (levyjarru/rumpujarru) suoraan pinnattu ei kestä.

Vastaa Viestiin