Kirjoitanpa nyt minäkin jokusen sanan tänne päiväkirjaosioon. Taustoista ei sen enempää enää tässä yhteydessä, niitä on tullut seliteltyä mm. taannoisissa nojapyörävertailuissa:
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html
Alkuun täytyy kiittää kaikkia Teitä, joiden nojakkeja sain kokeilla ennen oman hankintaa. Hyvinkin erilaisten kaksi- ja kolmipyöräisten kokeilu auttoi paljon ensimmäisen oman nojapyörän valinnassa.
Slyway tuli siis yhteistilauksella hankittua ja pyörän kokoamisen jälkeen hetimiten muutama lenkki ajettua. Sitten tuli taukoa, kun erinäiset pystypyöräilyjutut veivät fillarointiin varatun ajan. Viime viikolla viimein selvisin nojapyörän sarviin reilun kuukauden tauon jälkeen, ja mukavalta tuntui.
Slywayn ajokäytökseen alkaa jo tottua, korkeana pyörä on helppo ajettava hitaammassakin vauhdissa. Pientä kiemurtelua toki vielä esiintyy, mutta eipä tuolla taida ihan viivasuoraan pystyä muutenkaan ajamaan, ainakaan niinkuin pystypyörällä on tottunut. No ajotaidot paranevat kilometrien myötä. Yhtään kaatumista ei vielä ole sattunut, jokunen läheltäpiti-tilanne kylläkin.
Ensimmäisellä lenkillä ihmettelin, miksei ajossa ole samaa vauhdin tuntua kuin aiemmin ajamissani pyörissä. Hitaaksi pyörää ei kuitenkaan voinut moittia nopeusmittarin lukemien perusteella. Slywayn tapaisessa highracerissa vauhti ei tunnu samalla tavalla kuin matalassa lowracerissa, jolla pientareen heinänkorret vilisevät näkökentässä aivan toiseen malliin. Pystymaantiepyörällä taasen kiidetään pää edellä katsellen aivan etupyörän edessä kiitävää tietä, kun taas Slywayllä katse on kauempana edessä. Nyttemmin ko. asiaan on jo tottunut, eikä se enää häiritse ajonautintoa.
Aivan moitteitta ei uusi pyörä kuitenkaan selviä: penkin yläosa on liian lyhyt meikäläisen selälle, vaikka pituussäätö on maksimissaan. Vaatii hieman muutoksia ja kokeilua, jotta tuosta saa omalle selälle istuvan. Muuten alumiinilevystä tehdyn penkin rakenne vaikuttaa hyvältä ainakin hellekeleillä, isot aukot ja ilmava Ventisit-pehmuste vähentävät selän hikoamista huomattavasti esim. umpinaiseen muovipenkkiin verrattuna.
25-milliset renkaat yhdessä jousituksen puuttumisen kanssa ovat pitäneet huolen siitä, että hiekkateille en ole vielä uskaltautunut. Mutta tämä oli tiedossa jo pyörävalintaa tehdessä, mukavat retkinojakit sitten erikseen. Toinen paikka missä kapea rengastus erityisesti haittaa, on pyöräteiden rotvallit (reunakivet). Välillä on pakko jopa jalkautua, kun nojakkia ei pysty keventämään tai hypyttämään pystypyörän tavoin. Terveisiä vaan liikennesuunnittelijoille (vaikka eivät perille menekään).