Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 873
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2024, 10:49

Löytyykö mistään retkirenkaiden vierintävastustestejä, mitkä olisi tehty tasapuolisesti samoilla sisureilla ja samanlevyisillä, mielellään 50mm renkailla?

Bicyclerollingresistance tekee testit 29km/h nopeudella. Tässä on ainakin 10km/h liikaa keskivertoretkipyöräilijän nopeuteen.

Leveillä pistosuojatuilla renkailla ajavaa keskivertopyöräilijää ei kiinnosta vierimisvastus niin paljon, että sitä kannattaisi kenenkään testata.

Toisaalta ne, joita vierimisvastus kiinnostaa, eivät aja leveillä pistosuojatuilla renkailla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse ajan leveillä pistosuojatuilla renkailla ja vierintävastus kiinnostaa kovasti.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 873
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mutta kiinnostaako, onko se 15W vai 20W?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En osaa sanoa, kun ei ole mittautuloksia.
Tiedän kuitenkin, että 50-559 Kojakilla on aivan älyttömän paljon keveämpi polkea, kuin saman kokoisella halpismarkettirenkaalla. 47-559 Continental RideTour rullaa huonommin kuin Kojak, mutta paljon paremmin kuin kiinan halpismarkettirenkaat.

406 koossa 28mm Durano tuntuu aluksi rullaavan tasaisella asfalttipinnalla hyvin, mutta käytännön ajossa kovien paineiden vuoksi tärinä on sietämätön ja ajamisesta tulee työtä kun on joka pikkukiveä väisteltävä. 40mm Tryker ja 35mm Kojak rullaavat uudella puhtaalla asfaltilla yhtä hyvin ja tosielämässä vielä paremmin, hieman mukavampia mutta vielä vähän epämiellyttävän kovahkoja. 50mm Big Apple rullaa hyvissä olosuhteissa hieman huonommin kuin Tryker/Kojak, mutta huonommissa olosuhteissa paremmin. 50mm BA on todella hyvä yleiskäyttöinen rengas. 55mm Big Apple vielä mukavampi, mutta hieman vaikea saada keskitettyä vanteelle ja kiihdyttäessä painon hitausmomentti tuntuu jo polkiessa, vaikka tasanopeudella rullaus on samaa tasoa 50mm Big Applen kanssa. 47mm Conti RideTour rullaa hieman huonommin kuin 50mm Big Apple, eikä ole niin mukava.

Vierintävastus ei ole siis yksinkertainen asia. Täysin tasaisella ja puhtaalla pinnalla paras rullaus saavutetaan eri renkaalla kuin karkealla ja hiekkapölyisellä pinnalla.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllä nuo tulokset on ihan riittävän hyvin vertailukelpoisia keskenään että saat käsityksen eroista. Mitään absoluuttisia lukemia en lähtisi niistä ottamaan, mutta prosenttuaaliset erot tuskin heittää paljoakaan kun alkaisit itse mittailemaan. Ei se kojakki ole mikään ihmeen hyvä rengas.

Kojakki uskovaisuus on melkein yhtä tiukassa kuin lyhytkampi uskovaisuus Jorilla :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti: 14 Touko 2024, 18:57

Ei se kojakki ole mikään ihmeen hyvä rengas.

Kerro ihmeessä 406 kokoinen huimasti Kojakkia parempi rengas, niin kokeilen seuraavassa rengasostoksessa. Ja sormenpaksuiset eivät käy.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2024, 20:02
Wacky kirjoitti: 14 Touko 2024, 18:57

Ei se kojakki ole mikään ihmeen hyvä rengas.

Kerro ihmeessä 406 kokoinen huimasti Kojakkia parempi rengas, niin kokeilen seuraavassa rengasostoksessa. Ja sormenpaksuiset eivät käy.

Montako kertaa mun tarvii se toistaa. Continental Urban Contact.
Sen saa kolmea eri leveyttä (32,42,50) 406 kokoisena. Et tule pettymään jos tilaat saksasta järkevään hintaan.
Suomesta sitä ei kannata ostaa koska saksalaiset liikkeet saa niitä halvemmalla kuin suomen tukut edes saa sitä.

Tuota saa 406 erileveyisiä alle 20€/kpl
https://www.bike-components.de/en/Conti ... re-p74483/

lisäsin leveysmillit sulkuihin -jori

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 873
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitenkäs se sisurittomaksi vaihtaminen? Siitä minulla ei ole kokemusta. Jotain tubeless-litkua löytyy kaapista.

Vanteet eivät ole tubeless-ready, mutta käsittääkseni teippaamalla nekin saa tiiviiksi. Pitääkö olla tähän tarkoitettua teippiä vai riittääkö ilmastointiteippi?

Entä tarvitsenko sellaisen paineakun/kompuran asentamiseen? 40mm leveitä kumeja asentaessa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 14 Touko 2024, 21:07

Mitenkäs se sisurittomaksi vaihtaminen? Siitä minulla ei ole kokemusta. Jotain tubeless-litkua löytyy kaapista.

Vanteet eivät ole tubeless-ready, mutta käsittääkseni teippaamalla nekin saa tiiviiksi. Pitääkö olla tähän tarkoitettua teippiä vai riittääkö ilmastointiteippi?

Entä tarvitsenko sellaisen paineakun/kompuran asentamiseen? 40mm leveitä kumeja asentaessa.

Jos vanteet ei ole tubeless valmiit niin asentaminen voi olla vaatia kompressorin tai tussauttimen että renkaan saa vanteelle. Poista venttilin sielu kun kokeilet saada nousemaan vanteelle. Kokeilemalla selviää, mutta voi olla aika sotkuista puuhaa ekalla kerralla.
Ei tuleless renkaaseen kannattaa laittaa reilusti litkua koska itse rengas vaatii sitä tiivistyäkseen.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 873
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kannattaako/voiko yrittää nostaa vanteelle ilman litkua? Ja valuttaisi sitten perään litkut.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 14 Touko 2024, 22:19

Kannattaako/voiko yrittää nostaa vanteelle ilman litkua? Ja valuttaisi sitten perään litkut.

Voit kokeilla nostaa renkaan vanteelle ilman litkuja, mutta jollei vanne ja välillä rengas ole tubeless valmis niin rengas tuskin pysyy vanteella ilman painetta jotta saisit litkut sisään. Paineistettuun renkaaseen ei käytännössä pysty laittamaan litkua vaan se paine täytyy ensin poistaa.

Vastaa Viestiin