Enduo Mobility

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Törmäsin tällaiseen voimansiirron ratkaisun jossa ketjut ja rattaat mutoillaan uusiksi. Ilmeisesti saman tapaista kun moottoripyörissä on nähty joskus.

enduomobility.com

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.

Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 03 Heinä 2024, 20:28

Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.

Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?

Aivan oikein pähkäilit tuosta ketjun venymisestä. Jonkinlaisesta ajatusvirheestä tuossa on kyse. Tottakai venymää on myös tuon pitkän lenkin välillä, jolloin kontakti lakkaa olemasta piikin molemmilla puolilla, kuten animaatiossa esitetään, ja seuraavan hampaan kontakti nousee ylemmäs hampaalla ja päätyy samaan tilanteeseen kuin tavallista ketjukohtaktia kuvaavassa osassa samaa animaatiota.

Ketjun venymä aiheuttaa ketjun siirtymisen rattaan hampaistossa ulommas. Säde kasvaa, jolloin kasvaa myös kehämitta ja venynyt ketju istuu taas rattaalle.

On toki niin, että puolet vähemmän niveliä tuottaa puolet vähemmän kuluvia paikkoja ja vain puolet kulumasta, mutta vastaavasti kontaktivoimat ovat suuremmat ja nopeusvaihtelu vedon aikana rajumpaa.

Kuten sanoin, tahallinen tai tahaton ajatusvirhe tuo vaikuttaa olevan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Niin minun logiikallani tuokin ketju nousee kuluessaan ylemmäs hampaalla, ja ainoa tapa, miten kontakti pysyisi videon tapaan molemmin puolin, on että ketju laskeutuisi alemmas hampaalla. Se taas vaatisi ketjuun vedon sijaan puristusta?

Kuten tällaisessa työntävässä hihnassa :)

Pushbelt-CVT-CBosch-Transmission-Technology.png
Pushbelt-CVT-CBosch-Transmission-Technology.png (137.87 KiB) Katsottu 7044 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä en saa puhelimella linkkiä auki.. :(

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Härski kirjoitti: 03 Heinä 2024, 22:31

Mä en saa puhelimella linkkiä auki.. :(

Näköjään jotain häikkää siinä, mutta nyt on korjattu.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Enduo Mobility

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pikkuisen reilut 100 vuotta sitten tuota kokeiltiin.

https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1896- ... -28-frame/

Liitteet
1896-Helical-Premier-2822-Frame-08.jpg
1896-Helical-Premier-2822-Frame-08.jpg (242.28 KiB) Katsottu 7031 kertaa
Vastaa Viestiin