Nojapyörien kuljetuskärry

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Mimmonen se voisi olla? Ensisijainen tavoite pystyä kuskaamaan 9 pyörää. Vähintään 5. Pääasiassa 2-pyöräisiä, mutta triken kuskaaminen ei myöskään haitaksi olisi.

Reissussa tuli vastaan aika korkea kuljetuskärry, jossa pyörät olivat korkeassa kolmiossa vastakkain.

"Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa."

Viimeksi muokannut janx, 07 Heinä 2024, 10:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 07 Heinä 2024, 10:23

Mimmonen se voisi olla? Ensisijainen tavoite pystyä kuskaamaan 9 pyörää. Vähintään 5. Pääasiassa 2-pyöräisiä, mutta triken kuskaaminen ei myöskään haitaksi olisi.

Reissussa tuli vastaan aika korkea kuljetuskärry, jossa pyörät olivat korkeassa kolmiossa vastakkain.

"Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa."

En ymmärtänyt ilmaisua "korkeassa kolmiossa vastakkain". Tällaisella kuljettelevat Tallinnan ympäristössä pyöriä turisteille. Kuva Ecotrip 2019 loppulätinöissä. Korkeuden hyödyntäminen lienee yksinkertaisin tapa saada mahtumaan paljon polkupyöriä pieneen tilaan. Ripustamalla vuorotellen etupäästään ja takapäästään pyöriä koukkuihin, menevät tangot ja triken etuakselit toistensa kanssa limittäin ja pyöriä mahtuu kyytiin enemmän.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miten tuo soveltuu nojapyörille. Kaikki ovat erillaisia ja poikeavat mitoiltaan suurestikkin .
Ei kokemusta moisesta , ennakko asenne vain . :mrgreen:
Hytdaaliset jarrut ei ainaskaan moisesta tykkää . Tulee äkkiä ilmaus eteen . :twisted: :twisted:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Jotensakin noin kuten kuvassa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Jonkinlaista säädettävyyttä se kaipaisi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuosta esimerkkejä. 9 pyörän kärry kasvaa helposti niin suureksi, että vaatii jarrullisen (katsastettavan) kärryn ja siten pikku-E kortin

Liitteet
IMG_1462.png
IMG_1462.png (379.12 KiB) Katsottu 9665 kertaa
IMG_1463.jpeg
IMG_1464.jpeg
IMG_1464.jpeg (209.24 KiB) Katsottu 9665 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Varmaan vaatimuksena voisi olla, että se hyödyntäisi jotenkin ihan tavallista peräkärryä ilman kuomua. Muutoin on vaikeuksia säilyttää ja perustella investointi. Ehkä puinen rakenne, mutta tuleeko sitten jo kantavuus vastaan?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 07 Heinä 2024, 11:19

Tuosta esimerkkejä. 9 pyörän kärry kasvaa helposti niin suureksi, että vaatii jarrullisen (katsastettavan) kärryn ja siten pikku-E kortin

Tuo viimeinen on aika hyvä , kunhan tekee viellä alumiini rofiilista . Saa painoa alas .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tällaisia pyörätelineitä pulttaa tavallisen kärryn pohjalevyyn.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000016572
Ne voi laittaa pitkittäin, poikittain tai vinottain. Poikittainkin onnistuu, kun harva kaupallinen nojapyörä ylittää 2m pituutta? Vai?
Laidat toki haittaavat. Pitäis olla matalat/irrotettavat laidat tai askarrella telineiden kiinnitys laitojen yläreunan tasoon.

Liitteet
IMG_1465.jpeg
IMG_1465.jpeg (31.33 KiB) Katsottu 9656 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

1000-1500 hintaluokkaan saa näitä laidattomia paljukärryn pohjia uutena.
https://www.farmi.fi/paljukarry-alusta-3500x1800

https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... ys=1255325

Liitteet
IMG_1466.png
IMG_1466.png (395.25 KiB) Katsottu 9655 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 07 Heinä 2024, 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja jori »

Listaan tähän vähän näkökulmia tavallisen, monella meillä pihalla seisovan, kärryn käyttöön nojapyörien kuljettamiseen.

Tavallisen peräkärryn leveyteen ei ole mahdollista sijoittaa nojapyörää poikittain. Menee laidoilta yli. Pitkittäin tietysti mahtuu, mutta rakenteista tulee epämääräiset, kun tarvitaan kaksi riviä pyöriä, joiden kapeat päät ovat keskellä limittäin. Vain pystyyn saadaan mahtumaan systemaattisesti ja vähillä rakenteilla runsaasti pyöriä, kuten näyttävät monet kärrynrakentajat ymmärtäneen.

Nämä pystykuljetustelineet ovat näköjään irrallisia omilla jaloillaan seisovia "matontamppaustelineitä", jotka on yksinkertaisesti nostettu kärryn lavalle. Varmaankin pitää pultata kiinni kärryyn. Voi tietenkin sitoa myös liinoilla myös tuon telineen kärryyn kiinni.

Nojapyörät ovat etupuomin verran pystypyöriä pidempiä. Etupyörästä ripustettuna kampipuomit jäävät sojottamaan ylös. Takapyörästä ripustettuna tarvitaan toinen koukkurivi korkeammalle, jotta pyöriä voidaan limittää ripustuksessa, kuten pystypyöriä.

Ehkä on hyväksyttävä, että nojapyörät kuljetetaan kaikki samoin päin puomi ylös päin. Tämä tarkoittaa, että tavoitteen mukaisesti niitä pitäisi mahtua viisi puolelleen. Tämä onnistunee melko vaivattomasti, jos trikejä ei ole paljon. Jos useampi trike, pitää niitä nostaa roikkumaan perä ylöspäin ja tarvitaan siis toinen koukkupalkki pykälää ylemmäs.

Tässä kuvassa onkin kaksi koukkupalkkia ja pyörät limitellään joka toinen ylä- ja alakoukkuun, eikä etupyörä-takapyörä limityksellä. TÄmä siis soveltuu myös nojapyörien kuljettamiseen pystyssä.
Kuva

Kuvassa on jarrullinen kärry, mutta pyöräpaikkoja on ainakin 24 ja lisänä vielä matkavarustekaappi. Jarrullisen kärryn tarpeesta, en olisi huolissani vielä alle kymmenen pyörän kuormilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kun avasin tän ketjun, kuvittelin jostain syystä ensin nojapyörien kuljetuskärryä jota vedettäisiin tietysti nojakilla, koska kuka nyt kuljettaisi pyöriä autolla ku pyörä on keksitty, eiku... :mrgreen:.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Premnas kirjoitti:

Kun avasin tän ketjun, kuvittelin jostain syystä ensin nojapyörien kuljetuskärryä jota vedettäisiin tietysti nojakilla, koska kuka nyt kuljettaisi pyöriä autolla ku pyörä on keksitty, eiku... :mrgreen:.

Esim. Riikaan pitäs mennä autolla ja kärryllä. Pärnu-Riika väli on aika hullua menoa liikenteessä. Tylsäkin se on.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin