Vinkkejä osien valmistukseen ja kikkoja huoltohommiin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Vinkkejä osien valmistukseen ja kikkoja huoltohommiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Toisinaan tulee vastaan hienoja osienvalmistukseen liittyviä ohjeita. Kerätään niitä tähän ketjuun avuksi tuleville rakentelijoille. :)

Hiilikuitulujitettujen osien ahtopuristus

Joskus ei voi käyttää suoraan 3D-printattua osa, koska lujuusvaatimukset ovat printattavalle materiaalille liian kovat. Silloin voi käyttää tällä videolla esitettyä menetelmää, jossa printataan muotti, tai muotin muotti, ja valetaan osa katkokuitulujitetusta epoksista puristamalla impregnoitu kuitupuuro muotissa valmiiksi kappaleeksi.

Tällä videolla esitetään erittäin huolellisesti, myös yksityiskohdat huomioiden tällaisten osien kaksi hieman toisistaan poikkeavaa ahtopuristusvalumenetelmää. Samalla Youtubekanavalla runsaasti muitakin huolellisesti tehtyjä lujitemuovimenetelmien opetusvideoita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo epoksiosien valaminen muottiin avaa uusia mahdollisuuksia, mutta vähän harmittaa isotöinen/kallis muotti, kun ei valitettavasti ole 3D tulostinta tallissa.

Olen katsellut näitä Asoftaajan hiekkamuottivaluhommia. Voisiko näitä idoita jotenkin yhdistellä? Vaikka vuolla puusta haluttu osa, sitä hyödyntäen hiekkamuotti johon valetaan epoksi. Ongelmaksi voi muodostua epoksin valuminen hiekan sekaan ja vahvistekuituja ei kestä oikein kovalla voimalla painella hiekkamuottiin. Vai onko nämä ongelmia? Ei ole kokemusta muottihiekan ominaisuuksista.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 916
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2023, 12:20

kun ei valitettavasti ole 3D tulostinta tallissa

Joissain kirjastoissa on 3D-tulostimia, ainakin hesassa ja espoossa olen nähnyt

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4793
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja janx »

Polkumies kirjoitti: 11 Joulu 2023, 12:41
Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2023, 12:20

kun ei valitettavasti ole 3D tulostinta tallissa

Joissain kirjastoissa on 3D-tulostimia, ainakin hesassa ja espoossa olen nähnyt

Jonkinlainen listaus kirjastojen tulostimista: https://hakemisto.kirjastot.fi/services ... d-tulostin

Oulussakin jotain:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojapyöräfoorumilla ovat jotkut käyttäneet hiilikuituputkia mm. runkojen valmistukseen. Tässä hyvä video, joka opastaa valitsemaan oikeanlaisen hiilikuituputken käyttötarkoituksen mukaan. Tässä myös vertaillaan samankokoisia teräs-, alumiini- ja erilailla valmistettuja hiilikuituputkia eri tyyppisissä kuormitustilanteissa. Samoilla mitoilla teräs voittaa kaikki, mutta samoilla rakennepainoilla voittaja on hiilikuitu. Yllättävän paljon luvataan lämpötilankestoa hiilikuituputkille 150 °C. :shock:

Olennaisinta tuossa on erottaa pultruusiohiilikuituputken ja käärimällä ja kelaamalla tehtyjen hiilikuituputkien käyttökohteet. Pultruusioputki, tai sauva on hyvää vetokuormituksen alalaisena, mutta heti huonompi puristuksen alaisena ja varsinkin väännön alaisena kun verrataan kelaamalla tehtyyn hiilikuituputkeen. Lopussa on hyviä esimerkkejä käyttökohteista ja niihin parhaiten sopivista hiilikuituputkista. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 916
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällainen tapa kaksoiskuperien muotojen tekemiseen:

Kuka ehtii ekana soveltaa nojakin rakentamisessa?

Kinneriin voisi tehdä peltikatteen.

Poris
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 22:57
Paikkakunta: Loppi

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Poris »

Stalahan räjäyttelee noi tiskipöydät omatekoisella räjähdysaineella kun valmiit on liian kalliita.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Härski »

2tahtimoottorien pakoputkia on tullut pullauteltua, niin mikäjottei samaa menetelmää voisi käyttää kaksoiskaarevien metalliosien valmistamisessa nojakkiinkin.. Rungosta esim saisi tehtyä hauskan nököisen tällä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Löytyi niin oivaltava, vain muutaman sekunnin mittainen video vaijerin kiinnittämisideasta, että pitää jakaa se tänne. Tuollahan voi tehdä monenlaisia vaijerin kiristyspäitä ja muita vaijerin kiinnittämisiä. Helppo soveltaa: Pultin, tai kierretangon kylkeen rälläköidään pitkittäin kiilamainen ura vaijerin paksuisella laikalla. Sovitetaan vaijerin pää uraan ja kierretään mutteri päälle. Mutteri puristaa vaijerin pään kiilamaisen uran matalampaa päätä vasten. Nerokasta. Tässä sama videona.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vinkkejä osien valmistukseen ja kikkoja huoltohommiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Ketjulukon aukaisu ilman pihtejä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 916
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 24 Touko 2024, 11:27

Mutteri puristaa vaijerin pään kiilamaisen uran matalampaa päätä vasten.

Heikkeneeköhän vaijeri, kun mutterin kierteet puristuvat siihen? Ettei kierre pahimmillaan viillä vaijeriin kuin veitsi?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3887
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Vinkkejä osien valmistukseen ja kikkoja huoltohommiin

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vaijerit aina kärsii kun ne puristetaan kiinni joten en näkisi että tuo olisi erityisen paha.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vinkkejä osien valmistukseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 06 Heinä 2024, 11:57
jori kirjoitti: 24 Touko 2024, 11:27

Mutteri puristaa vaijerin pään kiilamaisen uran matalampaa päätä vasten.

Heikkeneeköhän vaijeri, kun mutterin kierteet puristuvat siihen? Ettei kierre pahimmillaan viillä vaijeriin kuin veitsi?

Juu ei. Vaijerin on huomattavasti kovempaa terästä kuin mutteri. Tässä käy niin, että vaijeri on se veitsi ja mutteri voita. 8)

8.8 mutterin lujuus on 8x8x10=640 MPa. 10.9 lujuus 10x9x10=900 MPa. Vaijeri on useimmissa tapauksissa yli 1500 MPa. Tässä tarkemmin.

Vaijerilangan lujuus ja kovuus.png.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 916
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkkejä osien valmistukseen ja kikkoja huoltohommiin

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Wacky kirjoitti: 06 Heinä 2024, 13:03

Vaijerit aina kärsii kun ne puristetaan kiinni joten en näkisi että tuo olisi erityisen paha.

Tässä puristus tulee aika terävästi ja sivusuunnasta viiltävästi, kun yleensä vaijerit puristetaan tasaisemmin. Mutta kuten jori tuossa sanoikin että vaijeri on kovempaa kuin mutteri. Silti vähän mietityttää, koska viiltämiskohta säilyy vaijerin suhteen samana, ja mutteri (vaikkakin pehmeämpi) liikkuu kohdan ohi jatkuvasti kiertyessään eikä kärsi vain yhdestä kohdasta.

Kätevä niksi joka tapauksessa, ja pidän mielessä jos tarvetta tulee.

Vastaa Viestiin