Mä laitan navin päälle kun lähden liikkeelle. Waze, kun kertoo koko matkan ajan mm. kameroista, tietöistä ja muista raportoiduista aiheista. Viimeksi laitoin Torniosta lähtiessä Nokialle osoitteen, kun starttasin auton. Kotiin osasinkin sieltä ilman, koska reitti on tuttu ja ajettu monta kertaa.
https://www.waze.com/en-GB/live-map/
Gotlannissa taas isoin ylimääräinen lenkki oli harhaan ajon ja navin puuttumisen takia 16 kilometriä. Sattuuhan sitä. Maisemat oli kyllä hienot, joten ei sinänsä haitannut. Ajoaikaa tuli viikossa muutama kymmenen tuntia. Kaikilla neljällä oli sähköpyörät, joten niiden laturit veivät neljä töpseliä. Sen lisäksi oli puhelimet, joten tarvittiinkin jo 8 töpseliä. Yleensä mökissä on ehkä pari vapaana eli pitää raahata jatkojohtoa mukana. Sitten kun lisätään muutamat älylaitteet (kellot, mittarit yms.), niin hiton kiva olisi, jos ei tarvitsisi sitä navia, jota tarvitaan koko reissun ajan, olla lataamassa ainakaan joka yö. Mielellään ei kertaakaan.
Eräilykäytössä taas voidaan olla päiviä sähköverkon ulkopuolella, joten siinä tulee tunteja käyttöaikaa, jos sen mukaan mennään.
Pk-seudulla pärjää varmaan päivämatkoissa tunneilla, mutta latailu on silti syöpää. Tästä syystä mulla ei ole esim. langattomia nappikuulokkeita. Langalliset toimii aina eikä niitä tarvitse muistaa ladata. Jos ei olisi pakko, en latailisi mitään. Öisin en mielellään lataa akkuja, mutta puhelimessa olen joustanut. Sellainen pyörän perusmittari on kiva, kun patterin vaihtoväli on vuosia. Harmi vaan, että GPS-käytössä nekään ei montaa kymmentä tuntia kestä.
Edit: Suurin piirtein kaikki kehä 1 sisäpuolella (ja iso osa pk-seutua muutenkin) on mulle pyörän päältä katsottuna tuntematonta aluetta. En käy siellä kuin tarpeen vaatiessa.