Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ainakin osa contin 559 sisureista venyy virallisesti 584 kokoihin asti.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Ainakin osa contin 559 sisureista venyy virallisesti 584 kokoihin asti.

Kyse oli ulkorenkaasta.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tässä iskee kinnerikateus :D Hienon värinenkin :)

Ota kuvat pimeällä eri kulmista, noi valot kiinnostaa? Näyttää siltä että pitäis näkyä hyvin ja erottua mihin suuntaan ollaan kääntymässä kun vilkuttaa, noissa takavaloissa on vissiin vilkutkin integroituna?

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei syytä kinnerikateuteen, hyvin samantyyppinen peli tuo on kuin DF (tai sen XL-versio). Ero varmaan aika pieni (?).

Mutta Questiin verrattuna ero on huima. Ei toki pelkkiä plussia, mm. mukavuuspuolella ja tavaratilan osalta A7 häviää Questille.

Joo, otan kuvia jossain vaiheessa. Kunhan nyt saan tuon ensin kunnolla ajokuntoon/säätöihin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Sain viimein modattua penkin yläkiinnityksen kokeilukuntoon. Taustalla oli tarve saada hartiat hieman alaspäin, jotta eivät olisi kiinni kulkuaukon terävässä reunassa. Alumiinisilla lisäpalikoilla penkin yläpään sai nyt siirrettyä taaksepäin, ja samalla alaspäin. Kun tila on kortilla, niin pienikin muutos vaikuttaa paljon.

Huonona puolena uudessa kiinnityksessä on se, että penkkiä ei saa enää nostettua helposti irti paikoiltaan, vaatii nyt parin ruuvin irrotuksen. Tähän tarvii kehitellä vielä joku parannus, sillä tavaroiden lastaaminen kyytiin helpottuu,jos penkin saa pois tieltä.

Ajoasento tuntui nyt kelvolliselta ainakin sisällä paikallaan polkiessa. Totuus selviää vasta ulkona koeajolla, toivottavasti huomenna illalla kerkiää sellaiselle.

01_penkki_alkuperäisellä_paikallaan.jpg
01_penkki_alkuperäisellä_paikallaan.jpg (167.21 KiB) Katsottu 7975 kertaa
02_penkki_irti.jpg
02_penkki_irti.jpg (199.07 KiB) Katsottu 7975 kertaa
03_uudet_lisäpalikat.jpg
03_uudet_lisäpalikat.jpg (146.32 KiB) Katsottu 7975 kertaa
04_penkin_uusi_yläkiinnitys.jpg
04_penkin_uusi_yläkiinnitys.jpg (163.15 KiB) Katsottu 7975 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tarkemmassa syynissä takapakka varmistuikin 11-vaihteiseksi, aiemmin arvailemani 10-vaihteisen sijaan.
Pakan isoin ratas paljastui harmillisesti etukäteistietoa pienemmäksi, eli 28-hampaiseksi.
Nykyistä lyhyempiä välityksiä tulen tod.näk. kaipaamaan, pienimmän vaihteen n. 2,5 m/kampikierros kuulostaa turhan isolta täkäläisiin ylämäkiin.
No selviää sitten siellä ylämäissä...

11v_rataspakka_11-28.jpg
11v_rataspakka_11-28.jpg (252.44 KiB) Katsottu 7975 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänä iltana oli koeajon vuoro. Hyvältä tuntui Alpha, aikamoinen vauhtikiulu :D .

Kinneri innosti ajamaan aiottua pitempään, lopulta tuli kierrettyä koko Säijän lenkki Pirkkalassa. Kaksi tuntia ja 55 km. Kesän laiskottelu eli vähälle jäänyt fillarointi tuntui jaloissa ja vauhdissa.

Ajoasento tuntui jo sangen hyvältä, keskiötä siirrän vielä aavistuksen eteenpäin. Questissa olevia kyynärtukia kaipasin, nyt kädet ja ohjaustanko makasivat sylissä. Ehkä tuohonkin tottuu.

Koeajo vahvisti ennakkoarvion eli pienempiä vaihteita tarvitaan -> isompi rataspakka pitää hankkia. Nykyinen takavaihtaja toimisi speksien mukaan maksimissaan 42-hampaisen takarattaan kanssa. Jos edessä (keskiössä) säilyttää kaksi ratasta, niin tuollakin selviäisi. On se jo paljon parempi kuin nykyinen 28-hampainen isoin takaratas. Laajemman skaalan pakassa miinusta tulee isommista portaista vaihteiden välillä, mutta se pitää vain sietää.

Yllättäen etuvaihtaja selviytyi keskiörattaiden isosta kokoerosta, eikä jäänyt kauhean pahasti rutistelemaan isommalle rattaalle vaihdettaessa.

Voimansiirto pitää ääntä, ketju hinkaa edessä johonkin, tod.näk. etuvaihtajaan, kummallakin eturattaalla. Tarvii selvitellä tarkemmin.

Taakse pitää saada leveämpi rengas, veikkaan ettei nykyinen 25 mm leveä kestä kovin kauaa täkäläisillä teillä.
Tarvinnee kysyä kinnerin valmistajalta, minkä levyistä rengasta suosittelevat maksimissaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 09 Syys 2024, 22:20

Tänä iltana oli koeajon vuoro. Hyvältä tuntui Alpha, aikamoinen vauhtikiulu :D .

Kinneri innosti ajamaan aiottua pitempään, lopulta tuli kierrettyä koko Säijän lenkki Pirkkalassa. Kaksi tuntia ja 55 km. Kesän laiskottelu eli vähälle jäänyt fillarointi tuntui jaloissa ja vauhdissa.

Ajoasento tuntui jo sangen hyvältä, keskiötä siirrän vielä aavistuksen eteenpäin. Questissa olevia kyynärtukia kaipasin, nyt kädet ja ohjaustanko makasivat sylissä. Ehkä tuohonkin tottuu.

Koeajo vahvisti ennakkoarvion eli pienempiä vaihteita tarvitaan -> isompi rataspakka pitää hankkia. Nykyinen takavaihtaja toimisi speksien mukaan maksimissaan 42-hampaisen takarattaan kanssa. Jos edessä (keskiössä) säilyttää kaksi ratasta, niin tuollakin selviäisi. On se jo paljon parempi kuin nykyinen 28-hampainen isoin takaratas. Laajemman skaalan pakassa miinusta tulee isommista portaista vaihteiden välillä, mutta se pitää vain sietää.

Yllättäen etuvaihtaja selviytyi keskiörattaiden isosta kokoerosta, eikä jäänyt kauhean pahasti rutistelemaan isommalle rattaalle vaihdettaessa.

Voimansiirto pitää ääntä, ketju hinkaa edessä johonkin, tod.näk. etuvaihtajaan, kummallakin eturattaalla. Tarvii selvitellä tarkemmin.

Taakse pitää saada leveämpi rengas, veikkaan ettei nykyinen 25 mm leveä kestä kovin kauaa täkäläisillä teillä.
Tarvinnee kysyä kinnerin valmistajalta, minkä levyistä rengasta suosittelevat maksimissaan.

Onneksi olkoon. Uhkapeli kannatti. Sait huippu kinnerin ilmeisen edullisesti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Kysyin valmistajalta kinnerin (sarjanumero 65) valmistusajankohdasta: kuulemma ollut teossa kesä-heinäkuussa 2020.

Takarenkaan maksimileveyteen vastasivat vain, että käyttävät 28 mm leveää takarengasta Alpha 7:ssa. Parempi sekin kuin nykyinen 25 mm. Ja eiköhän tuonne pyöräkoteloon jokunen milli valmistajan suosittelemaa leveämpikin gummi mahtuisi. Saattaisi tähänkin löytyä vastaus Saksan velomobiilifoorumilta.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pistä "tollo" siihen nykyiseen renkaaseen ja testaa vähän pyöritellä. Pikkuhiljaa tolloa paksuntamalla selviää millon alkaa ahdistamaan.

Toki näin tehden ei tule ajinaikaiset rakenteiden joustot vielä huomioon.

On muuten pirun magee peli ja täytyy myöntää, että nostatattelee kuumeita täälläkin suunnalla nähdä moinen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja TMS »

En mäkään nyt tarkkaan muista minkä kokoista rengasta sinne on luvattu mahtuvan, mutta olisin valmis väittämään että paljon leveämpikin menee kuin 28. Saksan foorumilta löytyy varmasti tieto asiasta. Varmaan sitä silmälläkin pystyy hieman arvioimaan kun kyljelleen kääntää ja kiekkoa pyöritteleemja arvioi rakoa puolellansa. Näissähän voi hieman sellaisia yksilöllistä erojakin olla, esimerkiksi tähän minun siniseen DFXLään menee 47 mm takanakki ilman mitään kahinoita ajaessa, vanhassa olen käyttänyt enimmillään 42 mm ja sen kanssa siinä saattaa toiseen suuntaan tiukkaan kurvatessa ottaa rengas kevyesti koteloon kiinni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvä tuo Härskin "tollo renkaan ympäri" -idea. Vaikkei se tosiaan kaikkea kerrokaan: esim. jos kinneri on kyljellään, niin rengas ei painu niin syvälle pyöräkotelon sisään kuin normaalisti ajon aikana. Jousituksen painuma jää siis huomiotta.

Pikaisella vilkaisulla Saksan foorumilta silmiin osui lähinnä vain kommentteja A7:n eturenkaiden leveyksistä, mutta ei takarenkaasta. Eteen sopisi ilmeisesti parhaimmillaan 40 mm leveät renkaat.

Omista kätköistä löytyi Avuksen seuraavaan koeversioon varattu takarengas, jolla saisi hieman parannusta A7:n tilanteeseen: Continental Contact Speed 32-584. Tarvii vaan ensin hommata sopiva sisärengas tuolle.

Continental_Contact_Speed_32-584_1.jpg
Continental_Contact_Speed_32-584_1.jpg (157.36 KiB) Katsottu 7642 kertaa
Continental_Contact_Speed_32-584_2.jpg
Continental_Contact_Speed_32-584_2.jpg (152.12 KiB) Katsottu 7642 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja tm »

Pengoin sisurivarastoani: jostain oli jäänyt yli sopivan kokoinen pomppunentalin sisuri -> testiin. Toivottavasti on ehjä...
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerinvaihtoviikot käynnissä (Quest -> Alpha 7)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikä oo vielä edes kahtakymmentävuotta vanha!

Vastaa Viestiin