My little PONY4

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: My little PONY4

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 14 Syys 2024, 15:48

Myös pehmeä veto rattaan ja Dynamon välillä voisi vaientaa resonansseja.

Siis esim pehmeä kuminen laippa joka antaa hieman periksi pyörimisen suuntaan. Samanlaisia on nykyään esim auton moottoroiden vauhtipyörissä tai vaikkapa hihnapyörien ulko ja sisäkehän välissä.

Mun järkeen ei mene tuo polkemisen vaikutus tuolle ketjun löysälle puolelle. Ainahan generaattoria vedetään taka-akaselin suunnasta suhteellisen löysällä ketjulla. Väliakselin ja genun välinen ketju taas luulisi olevan vakiokireydellä aina. :?

Mut se väli kai tuossa sitten on se resonoiva kohta. :?

jori kirjoitti: 14 Syys 2024, 14:39

...mutta rattaan ja generaattorinavan väliin jotenkin lisätty vääntöjousto voisi helpottaa tilannetta.

Kuva
Selitin huonosti, kun ajatuskin oli kesken. :oops: Yritän uudelleen. Polkiessa ketjun yläpuoli on kireällä, jolloin vastaavasti kiristimen puoli löysemmällä ja ketju vähän syvemmällä mutkalla. Ketjunkiristimen paine pienempi. Rullatessa ketjun alapuoli hieman kiristyy, ja yläpuoli löystyy lehmän seläksi, jolloin ketju on kiristimen kannalta kireämmällä. Ketjun kontakti genun rattaalle on enempi niin kuin kitkapyörällä ja ketjurulla keskellä hammasväliä. Tuossa keskellä se pääsee värähtelemään molempiin suuntiin pehmeästi, ennen kuin ketjun rulla koskettaa hampaan kylkeen.

Tämän perusteella genun ketjupyörän kannattaisi olla loivemmilla hampaankyljillä, jotta ketjurulla pääsee helpommin liikkumaan uran pohjalta värähtelyn vaimentamiseksi. Vähän saman tyyppinen hammastus kuin ketjunkiristimissä.

ED. Nyt kun katson kuvaa tarkemmin, ketjunkiristimen kulma on sellainen, että pienikin löystyminen alapuolella painaa ketjua genun puolella lähes 90 asteen kulmassa. Se tarkoittaa, että genun suunnasta tuleva kireysvaihtelu vaatii kiristimen vivulta suuren kulmanmuutoksen, mikä taas estää sitä reagoimasta nopeasti. Helppo kokeilu tämän teorian todentamiseksi olisi ketjun lyhentäminen, jolloin vipu kääntyisi genun ketjun puolen suhteen sopivampaan asentoon. Tietenkin kiristimen vivun nivelen tuominen alemmas auttaa myös, mutta on työläämpi kokeilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: My little PONY4

Viesti Kirjoittaja Wacky »

IMG_20240914_185312.jpg

Ilmeisesti tämän tyyppinen linja olis siis paljon parempi tai vain pudottaisin dynamoa reilusti alas päin. Pitääpä vähän sumplia että miten sen toteuttaisi parhaiten.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin