Navigointi pyörällä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti: 11 Elo 2024, 21:53

En usko että e-ink näyttö olisi liian hidas sinun navigointi käyttöön, mutta navigointi softa tulee syömään reilusti akkua ja näytöstä saatavat säästö ei tule olemaan niin iso että akku kestäisi monta vuorokautta. Näppäimet myös antaa paikkoja joista vesi voisi päästä laitteeseen sisään, mutta voisi tuo silti olla kokeilemisen arvoinen.

Ensimmäisessä viestissä mainittu toinen kehittäjä valitteli, että on. Riippuu näytöstä. Jopa 15 sekuntia päivitysaika joissain eink-näytöissä.

1.54inch e-Paper Module (B) – is not really the suitable option for this use case, it is slow and temperature-dependent. The display is used in the BW mode as BWR full refresh takes 15 seconds

https://github.com/Radiokot/osmand-display

https://github.com/hishizuka/pizero_bik ... md#display << täällä testattu useampaa näyttöä

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Hmmm. Akun kesto navigaattorissa kymmeniä tunteja? Toki kukin tavallaan, mutta itse pähkin niin että navia katellaan silloin, kun on tuntematonta aluetta, jossa olisi risteys toisensa perään. Kuten autollakin. Jos navia tarvitaan Kuopiossa, ei sitä laiteta päälle Hesassa. Jos retkeillessä on tarve polkea kohteesta toiseen, niin ei kai nyt kymmeniä tunteja tartte navia pitää päällä ja katella?

Jos tarve esim. PKS seudulla on sekavien reittien takia jatkuvaa, niin ei siinä montaa tuntia voi hortoilla. Edge Explorer näyttää akunkestoksi lähteestä riippuen 12 - 16 h. Bikeinn putiikissa hintaa 133 euroa, liekö tottakaan :D?

https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/gar ... rce=500600

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä laitan navin päälle kun lähden liikkeelle. Waze, kun kertoo koko matkan ajan mm. kameroista, tietöistä ja muista raportoiduista aiheista. Viimeksi laitoin Torniosta lähtiessä Nokialle osoitteen, kun starttasin auton. Kotiin osasinkin sieltä ilman, koska reitti on tuttu ja ajettu monta kertaa.
https://www.waze.com/en-GB/live-map/

Gotlannissa taas isoin ylimääräinen lenkki oli harhaan ajon ja navin puuttumisen takia 16 kilometriä. Sattuuhan sitä. Maisemat oli kyllä hienot, joten ei sinänsä haitannut. Ajoaikaa tuli viikossa muutama kymmenen tuntia. Kaikilla neljällä oli sähköpyörät, joten niiden laturit veivät neljä töpseliä. Sen lisäksi oli puhelimet, joten tarvittiinkin jo 8 töpseliä. Yleensä mökissä on ehkä pari vapaana eli pitää raahata jatkojohtoa mukana. Sitten kun lisätään muutamat älylaitteet (kellot, mittarit yms.), niin hiton kiva olisi, jos ei tarvitsisi sitä navia, jota tarvitaan koko reissun ajan, olla lataamassa ainakaan joka yö. Mielellään ei kertaakaan.

Eräilykäytössä taas voidaan olla päiviä sähköverkon ulkopuolella, joten siinä tulee tunteja käyttöaikaa, jos sen mukaan mennään.

Pk-seudulla pärjää varmaan päivämatkoissa tunneilla, mutta latailu on silti syöpää. Tästä syystä mulla ei ole esim. langattomia nappikuulokkeita. Langalliset toimii aina eikä niitä tarvitse muistaa ladata. Jos ei olisi pakko, en latailisi mitään. Öisin en mielellään lataa akkuja, mutta puhelimessa olen joustanut. Sellainen pyörän perusmittari on kiva, kun patterin vaihtoväli on vuosia. Harmi vaan, että GPS-käytössä nekään ei montaa kymmentä tuntia kestä.

Edit: Suurin piirtein kaikki kehä 1 sisäpuolella (ja iso osa pk-seutua muutenkin) on mulle pyörän päältä katsottuna tuntematonta aluetta. En käy siellä kuin tarpeen vaatiessa.

Viimeksi muokannut janx, 11 Elo 2024, 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti: 11 Elo 2024, 22:33

... Gotlannissa taas ...

Tähän liittyy tarina, jota tietysti eivät tiedä kuin matkalla olleet.

Siinä ajelun lomassa ryhdyttiin ideoimaan, että mitä sellainen ultimaattinen pyörän tietokone voisi tehdä. Se taidettiin nimetä Sirpaksi (muistaako tm?).

Se voisi tehdä:

  • Navigoida
  • Lähettää äänikomennolla kuvan ja paikkalinkin foorumille automaattisesti
  • Kertoa sääennusteen
  • Näyttää sade- ja ukkostutkien tietoja
  • Tekoäly voisi suositella lähialueen nähtävyyksiä ja kertoa niistä lisätietoja (vaatii nettiyhteyden)
  • Samainen tekoäly Sirpa voisi kertoa, että lähellä ravintola sulkeutuu pian "Polje kovempaa!"
  • ...

Tällainen laajennettavuus luonnollisesti on vain itse tehdyssä laitteessa mahdollista, koska en tiedä yhtään vapaasti ohjelmoitavaa pyörän tietokonetta. No varmaan hintakin olisi sellainen, että tuskin kiinnostaisi.

No pitää katella, mitä sitä nurkista löytyy. Jos rakentelisi vaikka esin tuon helpomman laitteen, siitähän sitä sitten tietää, mitä sitä oikeasti tarvii.
https://github.com/Radiokot/osmand-display

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllä, Sirpaksi ristittiin Gotlannin reissulla tuo ultimaattinen matkaajan apuväline.
Taidettiin sille vielä jotain muitakin lisäominaisuuksia keksiä :lol: .

Mutta joo, ei saa Sirpaa kaupasta. Ei nyt, tuskin tulevaisuudessakaan.
Ite tarttis kaikki tehdä, jos vaan osaisi...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 12 Elo 2024, 00:08

Kyllä, Sirpaksi ristittiin Gotlannin reissulla tuo ultimaattinen matkaajan apuväline.
Taidettiin sille vielä jotain muitakin lisäominaisuuksia keksiä :lol: .

Mutta joo, ei saa Sirpaa kaupasta. Ei nyt, tuskin tulevaisuudessakaan.
Ite tarttis kaikki tehdä, jos vaan osaisi...

Tarpeeton tuo viimeinen sivulause.
Tekemällä oppii. Jos ei tee, ei myöskään opi. 8)
Ohjelmistohommissa tekoäly on jo nyt hyvä apuväline ja parantaa koko ajan. Lopultakin ihmisen hommaksi jää vain määritellä toiminnot. Rutiinit hoitaa tekoäly ihmistä paremmin. Ei muuta kuin haaveilemaan ominaisuuksista ja määrittelemään niitä struktuuriksi, niin kaikki on valmiina, kun tekoäly on kypsä tekemään ohjelmointityön. :D
Tästä lisää Nojapyöräpodcastissa torstaina... :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti: 12 Elo 2024, 11:39

Tekoäly on kypsä tekemään ohjelmointityön. :D

Tällä hetkellä tekoäly koodarina tuntuu olevan kuin innokas juniori. Ehkä pienellä ADHD-twistillä, mutta lääkittynä. :mrgreen:

Tänään tuli vastaan Raspberry Pi:hin autoon tarkoitettu hattu (HAT). Mielenkiintoinen tuote, joka voisi soveltua myös em. hiitek-navigaattoriin. Raspi pyörään voi olla hieman ylivarustelua, mutta eikö polkupyörän kattaminen sitten muka ole. :D
https://github.com/gecko242/CarPiHat

Softa, jota videolla ajetaan on OpenAuto Pro. https://github.com/f1xpl/openauto/wiki/OpenAuto-Pro

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Ihan tyypillisesti täällä, kun opit jonkun reitin, se suljetaan jollain työmaalla. :D On kaksi vuodenaikaa. Talvi ja teihin vaikuttavat työt.

"Baana katkesi Pasilassa – aidat pystyssä vuoteen 2028?"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7824617

Edit: Tätä reittiä olen siis käyttänyt, kun olen noilla kallioilla käynyt kuuntelemassa konsertteja.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Helsingin Uutisten havaintojen mukaan alikulkutunnelia käytetään iltaisin kiellosta ja aidoista huolimatta. Työmaalta kerrotaan, että aidat ovat kokeneet ainakin lievää ilkivaltaa. Aitoja on siirrelty kauttakulun helpottamiseksi,

Ilmeisesti ihan hyvin sieltä siis pääsee kulkemaan. Se on vain kiellettyä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Polkumies kirjoitti:

Helsingin Uutisten havaintojen mukaan alikulkutunnelia käytetään iltaisin kiellosta ja aidoista huolimatta. Työmaalta kerrotaan, että aidat ovat kokeneet ainakin lievää ilkivaltaa. Aitoja on siirrelty kauttakulun helpottamiseksi,

Ilmeisesti ihan hyvin sieltä siis pääsee kulkemaan. Se on vain kiellettyä.

Ja vaarallista.

"Helsingin kaupunki: Työ­maa-aitojen siirtely on laitonta

Aitojen siirtely on turvallisuusriski ja lisäksi laitonta, Helsingin kaupungin tekninen johtaja huomauttaa.

Ovatko työmaat turvallisia? Kysymys kaupungissa sijaitsevina työmaiden käytännöistä heräsi viikonloppuna, kun mies kuoli pudottuaan kaivantoon työmaalla Kluuvissa.

Kuolleen miehen puoliso kertoi HS:lle maanantaina, että työmaa-aidassa oli aukko. Kuolleen läheinen arvioi miehen luulleen työmaan aitauksessa ollutta aukkoa jalankulkijoille jätetyksi kulkureitiksi.

Se, miksi aidassa oli aukko, on vielä epäselvää. Sunnuntaina illalla HS:n toimittaja havaitsi useammankin ohikulkijan yrittävän siirtää aitoja Kaisaniemenpuiston laidalla."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010700189.html

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 18 Syys 2024, 06:41
Polkumies kirjoitti:

Helsingin Uutisten havaintojen mukaan alikulkutunnelia käytetään iltaisin kiellosta ja aidoista huolimatta. Työmaalta kerrotaan, että aidat ovat kokeneet ainakin lievää ilkivaltaa. Aitoja on siirrelty kauttakulun helpottamiseksi,

Ilmeisesti ihan hyvin sieltä siis pääsee kulkemaan. Se on vain kiellettyä.

Ja vaarallista.

"Helsingin kaupunki: Työ­maa-aitojen siirtely on laitonta

Aitojen siirtely on turvallisuusriski ja lisäksi laitonta, Helsingin kaupungin tekninen johtaja huomauttaa.

Ovatko työmaat turvallisia? Kysymys kaupungissa sijaitsevina työmaiden käytännöistä heräsi viikonloppuna, kun mies kuoli pudottuaan kaivantoon työmaalla Kluuvissa.

Kuolleen miehen puoliso kertoi HS:lle maanantaina, että työmaa-aidassa oli aukko. Kuolleen läheinen arvioi miehen luulleen työmaan aitauksessa ollutta aukkoa jalankulkijoille jätetyksi kulkureitiksi.

Se, miksi aidassa oli aukko, on vielä epäselvää. Sunnuntaina illalla HS:n toimittaja havaitsi useammankin ohikulkijan yrittävän siirtää aitoja Kaisaniemenpuiston laidalla."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010700189.html

Turvallisuuteen vetoaminen on klassinen tapa viedä valta kansalta viranomaisille. Ja tuon tien päässä häämöttää aina fasismi.

Ensin aidataan pelkkä kaivanto, sitten työmaa-alue, sitten koko kortteli, myöhemmin koko kaupunginosa ja lopulta valtio. Tästä syystä on tärkeää, että kansalaiset pitävät puoliaan vapauksiensa puolesta ja siirtävät aitoja, jotka on selvästi ylilyöntejä turvallisuusmielessä. Kyseessä on hallinnon ja hallittavien välinen valtataistelu, jossa hallinto voittaa varmasti, ellei kansa pidä puoliaan.

Tässäkin sodassa tulee uhreja, mutta jollei kansa pidä puoliaan, tuloksena ovat kohtuuttomuudet ja lopulta hallintofasismi.

Benjamin Franklin, yksi Yhdysvaltojen perustajaisistä kirjoitti vuonna 1755:
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Tuon ydinsisältö on: "Jos asetat turvallisuuden vapauden edelle, sinulta viedään molemmat".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kun kansalainen ei ymmärrä tai halua ymmärtää, että minkä aidan voi oikeasti siirtää ja minkä ei, niin siitä sitten kärsii muut kuin alkuperäinen aidan siirtäjä. Ne alueet on yleensä aidattu syystä. Syy ei välttämättä näy sille paikalliselle jalankulkijalle, mutta se ei syytä lievennä.

Nykyihminen on vähän taipuvainen siihen, että hänellä on valta, voima ja kunnia ja sen varjolla sitten tehdään mitä sattuu. Kun napsahtaa, niin syyllinen koitetaan löytää itsen ulkopuolelta; harvalla on kyky myöntää omia virheitä tai tarkastella omaa toimintaa kriittisesti.

Pitää ymmärtää, että sen vallan aisaparina tulee vastuu. Kun napsahtaa, niin sitten se vastuu kannetaan selkä suorana eikä väistellä.

Nojapyörätön kurvailija.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jos aidattaisiin vain tarpeelliset paikat, kuten ne syvät montut, joihin tippuessa kuolee, niin ihmiset tietäisivät, mitä oikeasti varoa. On lisäksi vastuutonta aidata oikeat vaaranpaikat aidoilla, jotka ohikulkijat voivat nostaa sivuun. Eihän sillankaiteitakaan voi nostaa sivuun.

Pohjoisbaanalla Oulunkylän kohdilla oli valmis pyörätien pätkä pitkään täysin turhaan aidattuna. Onneksi säännöllisesti joku kävi kääntämässä aidat sivuun, että siitä pääsi kulkemaan.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5396
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja janx »

Jos tuonne putoaa, taitaa olla kyse enemmän darwinismista (ellei kyse ole sairaudesta). Toisaalta nykypäivänä liikenteessä mennään kuulematta, näkemättä ja katsomatta minnekään. Ehkä puhelimeen, jos vaikka sää on vaihtunut.

"Työmaa­kaivantoon pudonneen ja kuolleen miehen läheinen HS:lle: Työmaa-aidassa oli aukko"
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010698813.html

Kaivanto.JPG
Kaivanto.JPG (154.66 KiB) Katsottu 7982 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Navigointi pyörällä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Polkumies kirjoitti: 18 Syys 2024, 17:05

Jos aidattaisiin vain tarpeelliset paikat, kuten ne syvät montut, joihin tippuessa kuolee, niin ihmiset tietäisivät, mitä oikeasti varoa. On lisäksi vastuutonta aidata oikeat vaaranpaikat aidoilla, jotka ohikulkijat voivat nostaa sivuun. Eihän sillankaiteitakaan voi nostaa sivuun.

Pohjoisbaanalla Oulunkylän kohdilla oli valmis pyörätien pätkä pitkään täysin turhaan aidattuna. Onneksi säännöllisesti joku kävi kääntämässä aidat sivuun, että siitä pääsi kulkemaan.

Kuka sen aidan tarpeellisen paikan määrittää? Kovin usein se on toimija. Hän tietää työvarat, varastointialueen koon, mahdollisesti vuokraamansa alueen koon jne. Työalueet on syytä rajata / aidata riittävän isoiksi, että aitoja ei tartte olla siirtelemässä heti, kun tulee esim. työkoneita kohteeseen. Myös työkoneiden varoetäisyydet tulee ottaa huomioon, mutta harvemmin nämä asiat on maallikon mielessä. Ei se satunnainen kulkija tiedä syitä aidan paikan asentamiselle eikä hänen tarvitsekaan tietää. Aidan aukaisijat tai kääntäjät tekevät karhunpalveluksen itselle ja muille; se sitä varsin vastuutonta toimintaa on.

Aidan tyypistä ollaan montaa mieltä, mutta ei se aidan tyypin vika ole, jos ihmiset sen tyhmyyttään aukaisee. Jos aidan paikka oikeasti kiinnostaa, niin siitä vaan virka-aikana työmaalle etsimään työnjohtajaa ja pyytämään selvitystä aidan paikasta. Varmasti selviää.

Eihän marketissakaan lätkitä omia hintalappuja tuotteisiin, vaan mennä sillä mitä on merkitty. Toisten työn kunnioittamisesta siinä on kyse.

Nojapyörätön kurvailija.

Vastaa Viestiin