Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 12 Heinä 2024, 17:48

Ja vielä rengaskysymys: jos ajaa 2/3 ajoista asfaltilla ja 1/3 hiekkatiellä, mikä olisi hyvä rengas? Vähän enemmän kuviointia siis, mutta ei varmaan täysi nappularengas. Tulisi sähköpyörään, eli vierimisvastuksella ei ole niin väliä. Leveys n. 50mm.

En tiedä merkeistä ja malleista, mutta soratielle sopii sitä paremmin, mitä leveämpi polkupyörän rengas on. (Kohtuuden rajoissa kuitenkin.)
Hieman ärsyttää tällaiset liian lyhyet kysymykset, jossa on oletuksena, että on olemassa joku malli, joka on tapauksesta riippumatta paras juuri tuossa, äärimmäisen kapeasti määritellyssä raossa.

Heti tulee mieleen kysyä lisää. Mikä on renkaan kehän koko. Onko kyse kaksi- vai monipyöräisestä ajoneuvosta. Millaista ajoa tuolla soratiellä harrastetaan. Onko sora irtonaista, vai savella sidottua. Upottaako soratie. Onko tarkoitus ajaa samalla rengastuksella myös talvella ym.ym. Nämä vaikuttavat erittäin paljon siihen, miten renkaan kuviointi vaikuttaa ja millaisella paineella tuota rengasta käytetään ja siis siihen, millaisen arvostusprofiilin kukin rengas saa.

Jos vastaus voitaisiin antaa noin lyhyesti määriteltyyn kysymykseen yksiselitteisesti, näyttäisi MM rallien varikoilla aika lailla erilaiselta kuin nyt.

Älkää yleistäkö kysymystä kysymällä liian lyhyesti, jos on tarkoitus kysyä johonkin tiettyyn, tarkkaan määriteltyyn ajoneuvoon ja käyttöön. Please!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Schwalbe G-one allround on aika hyvä sellaiseen käyttöön, mutta se ei ole kauheen edullinen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tavoite ei ollutkaan löytää lyhyellä kysymyksellä sitä kaikkein parasta, vaan jokin ehdotus asiasta vähän enemmän tietäviltä.

50-622, leveyttä rajoittaa runko
Rentoa ajoa sähköpystärillä max 25km/h
2/3 ajosta asfaltilla, 1/3 hiekkatiellä

G-One Allroundia näyttäisi saavan n. 30€/kpl netistä, vielä ihan kohtuullinen hinta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä vinkki voi olla jollekin tarpeen joskus. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Pientä yritystä jälleen aiheen tiimoilta: Schwalbe yrittää tuoda vyörengasta maastopyöräpuolelle, järeämpään rymistelyajoon (alamäki jne) tällä kertaa:
https://bikebiz.com/schwalbe-debuts-alb ... ial-tyres/

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 06 Syys 2024, 13:27

Pientä yritystä jälleen aiheen tiimoilta: Schwalbe yrittää tuoda vyörengasta maastopyöräpuolelle, järeämpään rymistelyajoon

Eikö ne vieläkään tajua? Vuorenkaita tarvitaan kolmi- ja nelipyöräisissä ajoneuvoissa, ml. triket ja kinnerit. Niitä ei tarvita maastopyörissä, vaikka en maastopyöräilystä mitään ymmärräkään.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vyörenkaalla saa kulutuspinnan vaakatasoon, kuten auton renkaassa on? Mutta mikä merkitys on sillä, ovatko muut kuidut 90° vai 45° kulmassa menosuuntaan nähden? Luulisi 45° kulmassa olevien kuitujen kantavan paremmin kiihdyttäviä ja jarruttavia voimia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 07 Syys 2024, 08:44

Vyörenkaalla saa kulutuspinnan vaakatasoon, kuten auton renkaassa on? Mutta mikä merkitys on sillä, ovatko muut kuidut 90° vai 45° kulmassa menosuuntaan nähden? Luulisi 45° kulmassa olevien kuitujen kantavan paremmin kiihdyttäviä ja jarruttavia voimia.

Vyörenkaan rakenne on mekaniikaltaan kokonaan erilainen kuin ristikudosrenkaassa. Risikudosrengas, kuten polkupyörän renkaat nykyisin ovat, on kuin munkkirinkilä, joka on molempiin suuntiin pyöreä ja kaikki pinnat kahteen suuntaan kaarevia. Vyörenkaan kulutuspinta on periaatteessa lieriömäinen, joten maakontaktissa rengas taipuu vain yhteen suuntaan.

Toisinaan vyörenkaan kyljessä, ainakin ennen vanhaan, on sana "Radial". Sillä tarkoitetaan renkaan kylkien kudosten säteittäisyyttä. Kylkikudoksella ei ole suurta merkitystä, sillä rengaspaineen aiheuttama kiristys tekee jarrutus- ja kiihdytysvoimien kantavuudesta riittävää, vaikka kudokset ovat säteittäisesti.

Kylkikudokset ovat siis enimmäkseen säteittäisesti, mutta se, miksi tuota sanotaan vyörenkaaksi, on kulutuspinnan alle sijoitettu vyörakenne, jonka rengaspaine kiristää tiukalle samaan tapaan kuin farkkujen vyölle käy pitzza-bufeen jälkeen. Vyö on periaatteessa venymätön rakenne ja kiristyy koko leveydeltään samaan jännitykseen. Kylkikudokset tietenkin reunasta vähän vetävät, mutta matalaprofiilisissa renkaissa näiden säteen suuntaan vetävä voima on olemattoman mitätön. Siksi vyörenkaan kulutuspinta ei kulu keskeltä, vaikka painetta nostetaan, vaan kulutuspinta koskettaa tietä koko leveydeltään myös kun rengaspaine on korkea.

Koko leveydeltään tietä koskettava kulutuspinta tekee tietä vasten koskettavasta alueesta leveän, jolloin se jää lyhyeksi. Kosketusala kun on renkaan kantama kuorma jaettuna rengaspaineella. Rengaspaine määrää siis kosketusalan.

Lyhyt kosketusalue pienentää renkaan kulutuspinnan taipumakulmaa sen muuttuessa renkaan kosketusalueen etureunalla kaarevasta suoraksi ja takana suorasta takaisin kaarevaksi ja pienentää tämän aiheuttamaa mikroliukumaa kulutuspinnan ja tien välillä, säästää siis rengasta kulumiselta ja pienentää vierintävastusta.

Jos haluaa opiskella lisää, tästä löytyy materiaalia tämän foorumin varhaisemmilta vuosilta, vaikkapa haulla "mikroliukuma".
Kannattaa aloittaa vanhimmista, sillä uudemmissa oletetaan, että lukija on lukenut vanhemmat viestit. :)
https://www.nojapyorafoorumi.fi/search. ... A&start=15

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämä menikin osastolle "fake news"... Valmistajan sivulla luki näin:
"Schwalbe radial tires have a much more obtuse angle than conventional cross-ply tires, but do not require a belt."

Eli ei ole oikea vyörengas, ei ole vöitä... Runkokoordien kulmaa on vaan säädetty isommaksi kuin ristikudosrenkaan 45 astetta. Ei kuitenkaan lähellekään vyörenkaan noin 90 astetta.

Kaikkea se mainosmies keksii...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Edellinen Schwalben ”vyörengas” oli Tryker, silloin kymmenkunta vuotta sitten….

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 08 Syys 2024, 21:00

Edellinen Schwalben ”vyörengas” oli Tryker, silloin kymmenkunta vuotta sitten….

Mistä oot löytänyt tietoa että kyseessä olisi säteittäinen rakenne? Ainoa mitä itse löysin on vain maininta että kylkirakenne on erilainen, mutta ei mitään tarkempaa että se olisi juuri sätetittäin toteutettu, eikä se koskaan testeissä osoittanut olevan hyvä rullaamaan. Pikemmin aivan samoja lukemia kuin vastaavat renkaat.
Michelin rengas joita Teppo oli saanut pari kappaletta käsiinsä pisaralla pisimmälle piireistä olivat kaiketi säteittäis renkaat ja ne rullas todella hyvin sen takia.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti: 09 Syys 2024, 09:08

Mistä oot löytänyt tietoa että kyseessä olisi säteittäinen rakenne?

En todellakaan mistään, mutta mainosmiehet antoivat ymmärtää kyseessä olevan vyörenkaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 09 Syys 2024, 09:14
Wacky kirjoitti: 09 Syys 2024, 09:08

Mistä oot löytänyt tietoa että kyseessä olisi säteittäinen rakenne?

En todellakaan mistään, mutta mainosmiehet antoivat ymmärtää kyseessä olevan vyörenkaan.

Mainosmiehet puhui että siinä oli kylkirakenne joka oli parempi monipyöräisten sivuttais voimille mutta en koskaan kuullut että olisi mainittu radiali rakennetta joten en menisi kutsumaan kyseistä rengasta sellaiseksi jollei jostain löydy tietoa että se tosiaan olisi sellainen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Esko M
Viestit: 188
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Hipparionin Kaksivuotias Schwalbe Marathon Plus 20" eturengas lähes tuhoutui lyhyessä ajassa, kun suuri osa sinisestä pistosuojakerroksesta tuli toispuolisesti näkyviin. Rengas ei alunperin koskaan asentunut alumiinivanteelle kunnolla ja jäi toispuoleiseksi ja pomputti alamäessä ja pinta vipatti sivuttain. Olin tilannut pari rengasta Helkama-kaupasta v. 2022 ja kun ne tulivat, ne olivat ihan mutkilla, olivat kai jääneet kuorman alle tai ne oli taitettu lähetyspakettiin, jolloin reunavaijerit olivat vääntyneet. Väkersin kuitenkin eturenkaan paikoilleen niin hyvin kuin sain ja ehdin ajaa sillä lähes kaksi vuotta ja lähes 8000 km ennen hurjan näköistä loppuun kulumista. Tilasin 3 uutta Marthon Plussaa Bike Companystä, mutta kesti 1,5 kk ennen kuin renkaat tulivat maahantuojalle ja edelleen Bike Companyyn. Hakumatka Hipsulla Munkkivuoresta oli n. 40 km ja sen vielä vanha rengas kesti.

Taaskaan en saanut uutta eturengasta vanteelle suoraksi. Venttiilin vastakkainen puoli jäi liian syvälle, joten rengas pomputti taas lievästi. Parin päivän testailun jälkeen menin BAS-Shopiin Malmille hakemaan apua ja opin uuden tavan oikaista rengas vanteelle: isot pihdit. Myyjä täytti renkaaseen hurjan paineen, ehkä 7...8 baria ja alkoi nitkutella liian syvälle jäävää osaa ulommas ja suoremmas isohkoilla pihdeillä. Näytti onnistuvan melko hyvin. Laski paineen ehkä 3,5 ilmakehään, mutta itse pienensin painetta myöhemmin, koska etupyörä aurasi liikaa sorapintaa ja tuntui liian täristävältä. Nyt on hyvä seuraavat pari vuotta.

Tänä vuonna on Hipsulla ajoa kertynyt 4400 km ja viime vuonna suunnilleen saman verran.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Esko M kirjoitti: 17 Syys 2024, 11:56

Hyvä idea, jos ei halua saippuan kanssa pelata -tai sen lisäksi.

Minulla on toistaiseksi riittänyt pelkkä saippua ja sormet. Pihdit on hyvä vinkki pahojen tapausten varalle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin