Kuka sen aidan tarpeellisen paikan määrittää? Kovin usein se on toimija. Hän tietää työvarat, varastointialueen koon, mahdollisesti vuokraamansa alueen koon jne. Työalueet on syytä rajata / aidata riittävän isoiksi, että aitoja ei tartte olla siirtelemässä heti, kun tulee esim. työkoneita kohteeseen. Myös työkoneiden varoetäisyydet tulee ottaa huomioon, mutta harvemmin nämä asiat on maallikon mielessä. Ei se satunnainen kulkija tiedä syitä aidan paikan asentamiselle eikä hänen tarvitsekaan tietää. Aidan aukaisijat tai kääntäjät tekevät karhunpalveluksen itselle ja muille; se sitä varsin vastuutonta toimintaa on...
Tuossa se on hyvin kerrottuna, miksi jalankulkijat ja pyöräilijät niitä aitoja siirtelevät. Aidan pystyttäjä varautuu kyllä kaikkeen, joka on itselle tarpeellista, mutta jättää huomiotta, että tekee haittaa sillä liikenteelle. Kun tilaa voi varata mielin määrin, ilman että tulee millään lailla vastuulliseksi tekemästään haitasta liikenteelle ja varsinkaan kun tämä ei tuota lisäkustannuksia, aitoja pystytellään ja niitä jätetään varmuuden vuoksi purkamatta pitkiksi ajoiksi.
Kirjoitin 2010 ketjun tästä liikennehaitan kannalta täysin piittaamattomasta aitaustavasta. Ehdotin silloin, että liikennehaitalle määriteltäisiin kustannus, jonka aitaaja maksaa jokaisesta tunnista, jonka liikennehaitta on päällä. Tämä tietenkin täytyy ottaa huomioon urakan hinnassa, mutta motivoisi suunnittelemaan mihin ne aidat pannaan ja miten pitkäksi ajaksi odottamaan jotain ensi viikolla tulevaa tilapäistä lastaustapahtumaa. Pyörätiet pätkinä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Aika jännä ettei mulle ole tullut ikinä mieleen ärsyyntyä työmaa-aidoista. Itseasiassa ne ovat mielenkiintoisimpia kohteita urbaaniympäristössä. Mielummin jään seuraamaan aidatun työmaan tapahtumia, kuin lähden viereiseen ostoshelvettiin ihmispaljouteen. Alakouluikäisenä ne aidat vetivät puoleensa magneetin lailla. Aitausten sisällä oli kaikkea kiinnostavaa ja sieltä löytyi aarteita, kuten haljenneita hitsausmaskin laseja, joilla pystyi katsomaan auringonpimennystä. Pyörällä olen koko ikäni valinnut toisen reitin -ärsyyntymättä- kun aita on estänyt suunnitellun reitin.
Minun korvaan kuulostaa asennevammalta, jos ympäristön aidatut alueet häiritsee. Itse olen taittuvainen Viljamin näkökulmaan.
Alueiden pikkutarkka aitaaminen on joillekin ongelma. Toisaalta suurpiirteiden aitojen sijoittelu aiheuttaa närää sekin. Totuus lienee se, että ihan sama miten ne laittaa, niin aina on jollakin herne nenässä .
Monesti liikennettä pidetään pyhänä lehmänä. Ettei se vaan häiriinny. Ei se sen kummoisempi ala ole kuin muutkaan, varsinkaan se kevyt liikenne. Ihmisten laiskuudesta siinä on kyse .
Kuka sen aidan tarpeellisen paikan määrittää? Kovin usein se on toimija. Hän tietää työvarat, varastointialueen koon, mahdollisesti vuokraamansa alueen koon jne. Työalueet on syytä rajata / aidata riittävän isoiksi, että aitoja ei tartte olla siirtelemässä heti, kun tulee esim. työkoneita kohteeseen. Myös työkoneiden varoetäisyydet tulee ottaa huomioon, mutta harvemmin nämä asiat on maallikon mielessä. Ei se satunnainen kulkija tiedä syitä aidan paikan asentamiselle eikä hänen tarvitsekaan tietää. Aidan aukaisijat tai kääntäjät tekevät karhunpalveluksen itselle ja muille; se sitä varsin vastuutonta toimintaa on.
Aidan tyypistä ollaan montaa mieltä, mutta ei se aidan tyypin vika ole, jos ihmiset sen tyhmyyttään aukaisee. Jos aidan paikka oikeasti kiinnostaa, niin siitä vaan virka-aikana työmaalle etsimään työnjohtajaa ja pyytämään selvitystä aidan paikasta. Varmasti selviää.
Eihän marketissakaan lätkitä omia hintalappuja tuotteisiin, vaan mennä sillä mitä on merkitty. Toisten työn kunnioittamisesta siinä on kyse.
Aina aitaamiselle löytyy jokin syy kun sellainen keksitään, vaikka se, että kuukauden päästä tulee joku tiemerkintöjä maalaamaan, eli ei kannata tehdä puolen tunnin työtä ja siirtää aitoja sivuun. Tuolta se Oulunkylässä vaikutti. Aitoja on todella hyödyllisiä ja myös täysin turhia. Ongelma on, kuten jorikin sanoi, että mikään ei kannusta minimoimaan aitaamisen aiheuttamaa haittaa.
Marketissa voi valita toisen tuotteen tai mennä toiseen markettiin. Pyöräteitä ei ole monta rinnan, ja niistä kaikkien on pakko maksaa veroina. Siksi niiltä kuuluu vaatia enemmän.
Aina voi valita toisen reitin, etenkin pääkaupunkiseudulla. Elämä on täynnä muuttujia, kyky sopeutua on usein hyödyllisempää kuin jääräpäisesti omista ajatuksista tai suunnitelmista kiinnipitäminen.
Mielummin jään seuraamaan aidatun työmaan tapahtumia, kuin lähden viereiseen ostoshelvettiin ihmispaljouteen.
Kyse on taas siitä, ajeleeko arkisia välttämättömiä siirtymiä paikasta toiseen, vai ajeleeko huvin vuoksi katselemassa ympäristöä. Tämä vaikuttaa siihen, miten kokee esteen tiellä.
Monesti liikennettä pidetään pyhänä lehmänä. Ettei se vaan häiriinny. Ei se sen kummoisempi ala ole kuin muutkaan, varsinkaan se kevyt liikenne. Ihmisten laiskuudesta siinä on kyse .
Liikenne on kaupunkiympäristössä ihmisten ainoa keino liikkua paikasta toiseen. On se aika pyhä asia.
Jos kevyt liikenne ei ole sujuvaa, niin ihmiset eivät suosi sitä. Miksi pyöräilisin katkonaisia pyöräteitä 20km/h kun vieressä pääsisi yksityisautolla kehätietä 80km/h keskeytyksettä?
Teksteistä huomaa kyllä, kuka käyttää polkupyörää (työmatka)liikenteeseen ja kuka vain ajastamattomaan, tai löyhästi ajastettuun ajeluun. Tamperelaisena tiedän viime vuosien perusteella, että autoliikennettäkin häiritään turhaan työmaarajauksilla. Nämä ovat kuitenkin paljon paremmin suunniteltuja kuin pyöräteiden sulkemiset, joita vaikuttaa tehdyn aivan ilman päätä.
Nämä työmaapäälliköt käyttäytyvät kuin lännen sheriffit; kaikki oikeudet, ilman vastuuta kenellekään. Kuten jo moneen kertaan olen esittänyt, jokainen työmaa on liikennehaitta ja se on kustannus jollekin. Miksi sen pitäisi olla kustannus niille, jotka eivät voi asialle mitään. Minusta aiheuttaja maksaa on periaate, joka toimii.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Aina voi valita toisen reitin, etenkin pääkaupunkiseudulla. Elämä on täynnä muuttujia, kyky sopeutua on usein hyödyllisempää kuin jääräpäisesti omista ajatuksista tai suunnitelmista kiinnipitäminen.
Palattiin alkuperäiseen kysymykseeni - pyörällä navigoimiseen. Voit valita toisen reitin ja eksyä. Etenkin pääkaupunkiseudulla. Kun tarkoitus oli pysyä aikataulussa, ei toisen reitin valinta olekaan enää sitten niin helppoa.
...Kyse on tilapäisestä haitasta, ei pysyvästä tilanteesta.
Jos kuukauden työ aidataan vuodeksi, on se väliaikaista, mutta erittäin suunnittelematonta liikenteen haittaamista. Pasilan kiertoreitti on ilmeisesti 4 vuotta vuoteen 2028.
Laittaisin nämä liikennejärjestelyjen tekijät (etenkin pitkäkestoiset) itse ajamaan polkupyörällä labyrinttinsä läpi ja videoimaan sen. Sitten siitä tilaajalle video, kun ollaan pari kertaa ajettu. Lisää liikuntaa suunnittelijalle ja parempaa järjestelyä liikenteen käyttäjille.
Viimeksi muokannut janx, 19 Syys 2024, 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Nykyään mulla ei juurikaan ole tiukasti aikataulutettua pyöräilyä, mutta aina ei tilanne ole ollut se. Pappani kanssa pyöräilin pikkupoikana ”mutkan kautta suoraan” kuten hän asian ilmaisi. Reittimuutos on mahdollisuus eikä uhka ja tykkään olla aina reilusti etuajassa määräpaikassa.
Vai onko meillä täällä niiin loistavat pyörätiet, että vaihtoehtoisen reitin löytää kyllä aivan ponnistelematta? Ja viimeiseksi tykkään kovasti Ajamisesta. Pyöräily sanalla on hieman vastenmielinen mielikuva. Se kuullostaa vastatuulelta, vastamäeltä, harmaalta loskalta ja myöhästymiseltä. Pyörällä Ajaminen on taas ihan jotain muuta.
Reittimuutos on mahdollisuus eikä uhka ja tykkään olla aina reilusti etuajassa määräpaikassa.
Mä pyrin olemaan joka paikassa siihen aikaan, kun siellä pitää viimeistään olla. Jos tulee liikaa muuttujia, sitten olen myöhässä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Aina voi valita toisen reitin, etenkin pääkaupunkiseudulla. ...
Tässä Pasilan tapauksessa on toki muitakin reittejä, mutta niiden sujuvuus (ajoneuvosta riippuen) ja reittien KUNTO on mitä on. Etenkin ruuhka-aikaan, jota onneksi ei tarvitse sietää, kun en kehä1 sisäpuolella liiku silloin, jos ei ihan pakko ole. Saattaisin jopa hylätä esim. hyvänkin työpaikan sen takia.
Edit: Keskimmäinen reittiä on noista ehdottomasti sujuvin. Pasilan aseman linjalla (oikea linja) on taas vilinää.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org