Uusi vaihteistotyyppi.

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Härski
Sisällöntuottaja

Uusi vaihteistotyyppi.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kehitys kehittyy, sanotaan.

Italian pojat kehittelee portaatonta hammasratasvaihteistoa.
Artikkelissa protovaihteisto fillarissa testikäytössä...

https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... -malja.htm

Loistavaa jos systeemi saadaan sille tasolle että pääsee sarjatuotantoon. Olisi hyvä hyötysuhteinen, portaaton ja paikallaan säädettävissä oleva vaihteisto. Ainakin puheiden mukaan.

Hetki menee mun älynystyröillä vielä pureskella, että hahmottaa toiminnan..jospa tuubista saisi apuja..alussa selvitetään perinteisten välitysten toimintaa, mutta jostain 9 min paikkeilta alkaa varsinainen asia.

https://youtu.be/mWJHI7UHuys?si=_gl9Fwztcqp2XZFG

Mikäli videon jälkeen en ymmärrä toimintaa, uskon foorumilta viimeistään asian selviävän! :D

Härski
Sisällöntuottaja

Re: Uusi vaihteistotyyppi.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Otetaan yksi kuvakaappaus poikkileikkauksesta vielä tähän talteen

Screenshot_20241213_194853_YouTube.jpg

Videon katsottuani Hieman kuvittelen ymmärtäneeni toimintaa.

Ei vaikuta ihan niin hyvällle kuin aluksi luulin. Paljon toisiaan vasten laahaavia pintoja ja nykivästi pyöriviä massoja,.yksikuuntalaakereita, sun muita hyötysuhdetta ja kestoa huonontavia ominaisuuksia. Lisäksi lopputuloksena on nykivä välitys joka sekään ei lupaa hyvää keksinnön tulevaisuudelle.

Pienillä.massoilla ja nopuksilla, kuten fillarikäytössä tuo pieni ulostulon nopeusvaihetelu ei haitanne liikaa, mutta vaikkapa autokäytössä lienee kestämätön ratkaisu.

Toki, rakennetta monimutkaistamalla ja tekemällä kehälle useampia työntövarsia, saa nopeusvaihtelun amplitudia pienennettyä.. ja lisättyä valmistuskustannuksia.

Viimeksi muokannut Härski, 14 Joulu 2024, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Uusi vaihteistotyyppi.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laahaavat pinnat ja säätöelektroniikan tarve latistivat mielenkiintoa. Olen itse jotain tällaista remmitöntä cvt vaihteistoa suunnitellut ja piirrellyt, mutta liian vaikeaksi osoittautuu.

Vastaa Viestiin