Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Api kirjoitti:

Usein tulee ajettua niin että rötköttää penkissä mahdollisimman alhaalla niin että yli puolet pakarasta on ulkopuolella. semmoisessa asennossa vaan eivät sitten penkin muodot vastaa selkää ja polkimet tulevat liian lähelle. Mutta tämäkin auttanee siihen että lantio toimii.

Eikö ole helpompaa ajaa suosiolla sillä pystärillä :D

Nojaillaan!

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Api »

Pystärillä en enää itseäni kiduta. Nojakilla pääsen mukavammin ja kovempaakin. Semmoisia viitteitä on vaan tässä havainnoitu että ajoasentoa virittämällä voisi saada vauhtia edelleen lisättyä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Taidanpa tämän keskustelun pohjalta kokeilla sh14:ään penkkiä, jossa alapää muistuttaisi pystypyörän istuinta. Pakarat jäisivat pääosin penkin ulkopuolelle.

Sakari

Olisko tässä amerikan penkissä idikselle tukea?
http://www.shoprans.com/proddetail.asp?prod=BAST0018

Juuri tuon tapaista tarkoitan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Api kirjoitti:

Pystärillä en enää itseäni kiduta. Nojakilla pääsen mukavammin ja kovempaakin. Semmoisia viitteitä on vaan tässä havainnoitu että ajoasentoa virittämällä voisi saada vauhtia edelleen lisättyä.

Saahan sitä vauhtia kun laittaa oikeanlaisen nojiksen, mm. modella on kokemusta asiasta :D

Se on vaan kaksiteränen miekka, samoin kuin pystäreissä, nopeus ominaisuudet syö mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Nopea=selkä vaakatasossa, toisessa eteenpäin ja toisessa taaksepäin :wink: Nojiksessa lisäksi mahdollisimman lähellä maata.

Eipä se pystärilläkään ajo kidutusta ole, kunhan ajoasento kunnossa ja istuinkyhmyt kovetettu, niin ihan nautittavaa puuhaa. Aattelin tulevan kesän ajella pääsääntöisesti pystyssä, kun tuo Trekki alkaa potea pahaa vanhuuden vaivaa. Kevyt maasturi slikseillä on hauska ajettava ja käytännöllinenkin, ainakin tuohon Trekkiini verrattuna.

Onko tuolla nyt niin väliä millä ajaa, kunhan ajaa.

Nojaillaan!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Trek r200 kirjoitti:

Eipä se pystärilläkään ajo kidutusta ole, kunhan ajoasento kunnossa ja istuinkyhmyt kovetettu, niin ihan nautittavaa puuhaa.

Ajoasento juu. Pään asento ajaessa on se keskeinen. Sporttiset pyörät tuppaavat olemaan sellaisia ajoasennoltaan ettei oikein suju. Niska on niin kovilla.

Sen allekirjoitan että simppeli kulkupeli johon ei tarvitse asetella itteensä on kyllä kiva. Kickbike on ihan kurko. Kädet vaan tangolle ja menoksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.recumbentblog.com/2006/09/20 ... pecial-ii/ tuommonen tuli vastaan,green planet special vanhalta kunnon 70-luvulta. Laitoin tähän kun tuo penkki näyttää vähän erikoiselta ihan kuin jättäs pakarat vapaiksi vai valehteleeko silmät ? Ajoasento vauhdikkaan olonen ja polkimet alhaalla suhteessa penkkiin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Pastori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eipä se pystärilläkään ajo kidutusta ole, kunhan ajoasento kunnossa ja istuinkyhmyt kovetettu, niin ihan nautittavaa puuhaa.

Ajoasento juu. Pään asento ajaessa on se keskeinen. Sporttiset pyörät tuppaavat olemaan sellaisia ajoasennoltaan ettei oikein suju. Niska on niin kovilla.

Sen allekirjoitan että simppeli kulkupeli johon ei tarvitse asetella itteensä on kyllä kiva. Kickbike on ihan kurko. Kädet vaan tangolle ja menoksi.

No mulla ei koskaan ole niska ongelmia aiheuttanut pystäreissäkään, vaikka kohtuu etukeno onkin. Alussa moni kallistaa korostetusti päätään taakse pystärissä, siitä vaivat. Sama homma nojiksessa mutta toiseen suuntaan :D vai miksi niitä niskatukia viritellään.

Nojaillaan!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Trek r200 kirjoitti:

No mulla ei koskaan ole niska ongelmia aiheuttanut pystäreissäkään, vaikka kohtuu etukeno onkin. Alussa moni kallistaa korostetusti päätään taakse pystärissä, siitä vaivat. Sama homma nojiksessa mutta toiseen suuntaan :D vai miksi niitä niskatukia viritellään.

Vaikuttaahan siihen moni asia. Selän kulma vaihtelee, eroja niskan taipuisuudessa ja niskan kannatuslihasten kunnossa. Toisilla myös kääntyy silmät päässä niin ei tartte aina päätä kääntää kun haluaa katsoa toisaalle :wink:

jarkk6
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Loka 2008, 19:57
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jarkk6 »

Millä perusteella nojiksessa on huonompi voimantuotto?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jarkk6 kirjoitti:

Millä perusteella nojiksessa on huonompi voimantuotto?

Vähemmän lihasryhmiä käytössä kuin pystypyörässä -> huonompi kireissä ja ylämäkeen ajaessa. Aerodynamiikan ansiosta nojakit on nopeampia alamäkeen ja tasamaalla, eivät paremman voimantuoton takia.
Väittämäni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nebulus kirjoitti:
jarkk6 kirjoitti:

Millä perusteella nojiksessa on huonompi voimantuotto?

Vähemmän lihasryhmiä käytössä kuin pystypyörässä -> huonompi kireissä ja ylämäkeen ajaessa. Aerodynamiikan ansiosta nojakit on nopeampia alamäkeen ja tasamaalla, eivät paremman voimantuoton takia.
Väittämäni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.

Joo ja verenkierto on parempi pystärillä ajaessa? Ainakin tuntuu välillä et jalat puutuvat nojakilla ajettaessa ja asia paranee heti kun jalat laskee suoraan maahan vaakatason sijaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Premnas kirjoitti:

Joo ja verenkierto on parempi pystärillä ajaessa? Ainakin tuntuu välillä et jalat puutuvat nojakilla ajettaessa ja asia paranee heti kun jalat laskee suoraan maahan vaakatason sijaan.

Ei tartte laskea pystysuoraan, tuo on usein ihan senteistä kiinni. Eri nojakeilla voi toisilla jäädä koko oire tulematta. Henkilökohtaistakin tuo on.

jarkk6
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Loka 2008, 19:57
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jarkk6 »

Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa verenkierron kanssa. Varpaani eivät ole puutuneet ollenkaan. No, kerran puutui pikkuvarvas, mutta se johtui huonoista, liian pienistä kengistä. Ainoa paikka, jossa nojiksella olen ollut pystypyörää hitaampi, on jyrkkä ylämäki. Pystypyörällä voi hyökätä jyrkkään ylämäkeen isolla vaihteella putkelta puristaen. Nojiksellakin olen yrittänyt samaa eli lantio ilmaan ja hartiat tiukasti penkkiin. Siitä kun punnertaa, tulee reilusti samantapaista runnomista kuin pystypyörällä. Hiki tulee nojiksella nopeammin. Se saattaa johtua pienemmästä otsapinta-alasta eli heikommasta ilmajäähdytyksestä. :)

Nämä asiat taitavat olla melko suuresti ajajasta riippuvia asioita. Tosin se on kyllä ihan selvä asia, että tehokas nojis rullaa alamäkeen ja vastatuuleen pystypyörää selvästi nopeammin. Itse olen pitänyt hieman nojistaukoa huonon värinänsiedon takia. Pitäisi hankkia täysjoustonojis... täysjoustonojis toimii vastaavanlaista pystypyörää paremmin polkemissuunnan takia. Siinä suhteessa tehoa saa paremmin muutettua liikkeeksi ilman kalliita SPV- ynnä muita sellaisia venttiileitä.

Perusnojis, jonka keskiö ei ole kovin paljoa pyllyä korkeammalla ei varmaan aiheuta puutumista niin helposti kuin reilusti makaava, matala low racer -tyylinen nojis. Pitkärunkoisissa ei varmaan tule puutumisia kellekään, jos vain asento ei ole kuitenkaan niin pysty, että pakarat litistyvät. Minua voisi kiinnostaa pitkärunkoinen nojis.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jarkk6 kirjoitti:

Pitäisi hankkia täysjoustonojis... täysjoustonojis toimii vastaavanlaista pystypyörää paremmin polkemissuunnan takia. Siinä suhteessa tehoa saa paremmin muutettua liikkeeksi ilman kalliita SPV- ynnä muita sellaisia venttiileitä.

HÖPÖ HÖPÖ :!: :!: :!:

Väittäisin, että jos ostat täysjoustonojakin, niin sillä rahamäärällä saa hyvinkin herkästi liikahtavan täysjoustomaasturin. Kahden sadan Inserat ja Yosemitet ovat kyllä polkiessa tehottomia hyppykeppejä, mutta ei ne olekaan oikeita maastopyöriä, vaan leluja, jotka mielestäni pitäisi size=50[/size] myydä muulla nimellä kuin maastopyörä. Hyvin tehty täysjoustomaasturi on tehokkaampi polkea kuin nojapyörä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jarkk6
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Loka 2008, 19:57
Viesti:

Re: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jarkk6 »

Kysymys olikin siitä, että nojiksessa saa jouston pumppaamattomaksi ilman SPV -venttiiliä tai ns. Brain -systeemiä kuten Specialized -täysjoustoissa. Kyllä 2000€ täysjoustomaastopyörät liikahtavat kevyesti. Niitä on tullut kokeiltua monia kertoja, mutta maantielle en lähtisi sellaisella ajamaan pitkiä matkoja. 2000€ saa kyllä hyviä täysjoustonojiksiakin, jotka liikahtavat kevyesti pitkin teitä.

Vastaa Viestiin