Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Tuleeko lentäviä ajoneuvoja...

ei koskaan.

5
31%

joskus lähitulevaisuudessa.

2
13%

kaukana kaukotulevaisuudessa.

8
50%

Finnair.

1
6%
 
Ääniä yhteensä: 16

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja MM »

Mietin vielä piirroksen muodossa kaksoiskiskon mahdollisuutta. Sen tulisi sopia betoniratapölkyn entisille kiinnitysruuveille ja mahdollistaa muutenkin vain toisen kiskon vaihtaminen radasta. Eurooppalaisen leveyden kapeampi kiskoharja tulisi liiaksi tyhjän päälle, jolloin kisko kaatuisi. Sitä varten voisi valssata kulmakiskon tueksi ratapölkyn ja kiskoharjan väliin. Ratakiinnikkeet jäisivät sen ja kiskon väliin ja ne olisi kiristettävä ennen kulmakiskon asentamista. Kulmakisko sidottaisiin varsinaiseen kiskoon ratapölkkyjen välissä erityisellä siteellä.

Ajatelma ei pyri olemaan ratkaisu, vaan kömpelö lähestyminen niitä vaikeuksia, joita kaksoiskiskoajatus kohtaa.

Liitteet
20250505_100036.jpg
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja MM »

2023 tehdyssä selvityksessä euroopalaiseen rataleveyteen siirtymisen mahdollisuuksista on mainittu, ettei kolmen kiskon vaihtoehdolle ole valmista ratkaisua Suomen pienen leveyseron tapauksessa. Alla kopio selvityksen tekniikkaosasta.

Selvitys tarkastelee myös muutoksen teknisiä toteutustapoja
Selvityksen mukaan mahdolliset muutokset tulisi toteuttaa joko muuttamalla kokonaan tai osittain nykyistä raideleveyttä tai rakentamalla uusia ratoja eurooppalaisella raideleveydellä nykyisten ratojen rinnalle. Uusien ratojen rakentamisen yhteydessä tulisi rakentaa myös uusia kohtaamispaikkoja eurooppalaiselle raideleveydelle sekä varmistaa varikkotoiminnot kapearaiteiselle kalustolle.

Kahden eri raideleveyden käyttäminen samalla raiteella ei ole Suomen olosuhteissa teknisesti mahdollista. Kolmen kiskon käyttämiselle ei ole olemassa valmista toteutustapaa, koska raiteiden välinen leveysero on liian pieni. Neljän kiskon rata, jossa rata toimisi kahdella eri raideleveydellä, ei ole sähköradalla mahdollinen. Radan keskilinja eroaa eri raideleveyksillä, minkä vuoksi nelikiskoista toteutusta ei voitaisi hyödyntää tehokkaasti ja laajasti.

Selvityksessä esitellään myös eri vaihtoehdot kalustolle tilanteessa, jossa käytössä on useampia raideleveysjärjestelmiä. Ensimmäinen vaihtoehto on Torniossa jo käytössä oleva prosessi, jossa juna nostetaan ilmaan telien vaihtamiseksi. Prosessi on melko hidas, eikä siksi sovellu hyvin suurille kuljetusmäärille.

Toinen vaihtoehto on käyttää raideleveydenvaihtolaitteistoa. Tällöin vaunuissa on erikoisakselistot, jossa pyörien väliä siirretään raideleveyden mukaisesti. Jotkin maat hyödyntävät vaihtolaitteistoa henkilöliikenteessä, mutta tavaraliikenteessä sitä ei ole otettu vielä käyttöön.

Vastaa Viestiin