M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Moi!

Tarvitsisi saada nojakin eturengas irti, mutten keksi millä tavalla se oikein irtoaa. Välppää nimittäin tuo eturengas aika paljon kun laakerit eivät ole navassa kohdallaan.

Mallina on M5 Cromo low-racer, jossa on yksipuolinen haarukka. Haarukan ulkopuolella on pultti, mutta sen poistaminen ei auta millään tavalla. Mikä on oikea prosessi?

—Antti

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1867
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Otappas kuva ongelmakohdasta, niin helpompi hahmottaa.

Ehkäpä yksipuolisessa tuennassa käytetään putkea jonka ympärillä etupyörä pyörii..olisiko laakerien sisäpinnat jumittuneet siihen. Pultti voi olla vain sitävarten, ettei pyörä luista pois tuon putken päältä.

Tämä siis oli vain arvailua kohdetta näkemättä.

Yleensä kylläkin renkaan epäsuoruus johtuu löysistä pinnoista, eikä niinkään huonoista laakereista. Mikäli laakerit on niin huonot että rengas heiluu, ei se silloin enää kyllä pyöri kovinkaan vaivattomasti.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Ihan ensimmäiseksi kaipaisin todennettua kuvausta siitä, että miten homman pitäisi mennä. Sitten osaan sanoa, että mikä kohta ei toimi. (Tai pyörä irtoaa ja olen onnellinen.)

Etupyörän kohdalla löysistä pinnoista ei ole kyse. Koko kiekkoa voi heiluttaa niin, että rengas, vanne, pinnat ja napa liikkuvat yhtenä kokonaisuutena, noin viiden millin heitto renkaan ulkopinnan kohdalla. Silmillä näkee aivan selvästi, että laakerin ja navan välinen rako kasvaa tai pienenee. Mutta sen tarkempi diagnosointi ja/tai korjaus vaatii sen, että se rengas lähtee irti.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4070
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei oo kauheen yleinen pyörä joten en usko että foorumilta löytyy henkilö joka osaa sulle kuvauksen antaa.
Suosittelen että otat kuvia navasta ja sen kiinnityksestä molemmin puolin.
On erittäin todennäköistä että jarru estää kiekon irroituksen jollain tapaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Valokuvat ovat vähän huonoja, koska tilaa on vähän eikä sisäistä rakennetta näe.

IMG_3440.jpeg
IMG_3439.jpeg

Yritin piirtää parhaan ymmärrykseni rakenteesta

M5 front hub.drawio.png
M5 front hub.drawio.png (54.68 KiB) Katsottu 765 kertaa

.

Se ei liene ihan tarkka, esim. laakerien sijainnit puuttuvat. Haarukan ja useamman eri tyyppisen etunavan kuvia loytyy M5:n sivuilta:

Oma mutu on, että napa koostuu neljästä osasta:

  • Akseli

  • Runko, jossa pinnojen kiinnitykset

  • Kahdet laakerit rungon molemmissa päissä

Tästä kuvasta näkee aika hyvin: http://www.m5-ligfietsen.nl/uploads/Ite ... s/28.2.jpg Muissa napamalleissa akseli näyttää olevan osa runkoa?

Olen vuodattanut sisäosat täyteen wd-40 -ratkaisua, ruuvannut pulttia vähän auki ja täräyttänyt vasaralla kantaan, yrittänyt kiertää akselia vastapäivään ja yrittänyt iskeä navan runkoa tuurnan avulla. Toistakseksi mikään ei ole toiminut.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4916
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Rakenteelta hyvin yksinkertainen . Syy siihen että jumittaa, ei ole varmaan aikoihin irrotettu . Päässyt hapettuun kiini toisiinsa. Täytys liuottaa hyvin että irtoo , tai saara lämpöö sinne. Hyvä voitelu kun kasaa joskus uudelleen .
Tämmönen jumittuminen ollut monelle , näissä läpiakseli kiinityksissä . Kun alumiini on herkkä hapettumiselle. :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14191
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos ruuvi lähtee pyörimään, avataan sitä muutama kierros. Sitten sopivan pyörötangon (vaikka hylsysarjan jatko) kautta lyödään ruuvin päähän muutama napakka isku. Kun alkaa liikkua, avataan lisää ja napautetaan lisää.

Ruuvin kautta lyöminen on tietenkin vähän arveluttava tapa, mutta niin on tehtävä, mikäli ruuvin kannan alta paljastuvassa reiässä ei ole tilaa lyödä alselin päätä temmillä. Reiän ja myös temmin pitää olla selvästi suurempi kuin ruuvin kierreosa, jottei pilata akselin pään kierrettä. Siksi ruuvin kautta lyöminen on varmempaa. Kuva ruuvin alta kertoisi paljon.

Haarukan pää kannattaa tukea pinnojen välistä pujotetun palikan varaan mahdollisimman läheltä napaa.

Kuvasta ei näy, mutta jarru pitää irrottaa, jotta kiekko pääsee siirtymään sivulle.

Minusta näyttää, että haarukan (piikin) materiaali on terästä. JOs kuitenkin on alumiinia, pätee aina toimiva konsti teräksen irrottamiseksi alumiinin sisältä: Lämmitetään kokoonpano hiustenkuivaajalla niin kuumaksi, kuin hiustenkuivaajalla menee ja vasta sitten aloitetaan irrotus. Irrotusöljyn voi tietysti laittaa muhimaan jo ennen lämmitystä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1867
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kuten nallekin sanoi, niin lämpö monesti auttaa kiinni jumittuneiden osien irroituksessa. Tarkemmin sanottuna kappaleiden välinen lämpötilaero luo lämpölaajenemisen ansiosta tilaa irtoamiselle.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa että aina ulomman kappaleen mahdollisimman nopea lämpötilan nosto ja / tai sisempien osien jäähdytys auttaa.

Kyllä tuon pitäisi alkaa purkaantumaan siihen löysättyyn Putin kuntaan naputtamalla.

Koetappas sellaista kikkaa että jäähdytät kylmäsprayllä sitä akselia sieltä pultin reiästä. Siis irtoita pultti, suihkuta kylmää sinne pultin reikään tovi, laita pikaisesti pultti takaisin hieman löysälle ja lyö pultin kantaan. Pyörän kannattaisi olla kyljellään pultin kanta ylös päin, jolloin vetovoiman auttaa aukeamista.

Lisäksi koettaisin kuumennusta esimerkiksi kuumailmapuhaltimella, mikäli pelkkä jäähdytys ei auta.

Siis haarukkaa tulisi pultin ympäriltä kuumentaa niin psljoin kuin maalin sietorajoissa suinkin uskaltaa. hiljalleen kiehuva vesipisara pinnalla on hyvä indikaattori noin 100c lämmöstä, joka jo tehoaa, muttei polta maalia.

Jäähdytys on nopempi reaktio, niin kuumenna ensin, sitten nopea jäähdytys sisälle ja lopuksi auki lyöminen. Mikäli sovite ei löysty muutaman millin liikuttuaan, kannattaa vaihtaa pultin tilalle pidempi. Silloin skselin kierteiden vaurioituminen ole riskinä kun pultttia voi pitää ns. pohjassa.

Em siis sillä oletuksella että akseli olisi jumissa haarukan sisällä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1867
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kuva m5 hiilikuitu monoblade haarukan alapäästä

Screenshot_20250525_183449_Chrome.jpg

Navan läpi menevä akseli, tahi putki on upotettu haarukkassa olevaan koneistettuun holkkiin. Uskoisin metallisessa olevan samanlainen rakenne. Materiaali on joko cromo- losäaineistettu teräs tai titaani.
.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Yritin lämpökikkailuja eilen. Ei ollut kovin hyvä tulos.

Haarukka ja tuo todennäköinen holkki sisällä ovat terästä, itse akseli alumiinia. Koska jälkimmäinen laajenee enemmän, pitäisi lämpö saada kohdistettua tuohon holkkiin. Se ei ole suoraan näkyvissä, joten ainoa tapa saada siihen lämpöä on haarukan kautta. Haarukka taas on paljon isompi kappale ja toimii ikävästi jäähdyttimenä. En osaa sanoa paljonko holkin lämpötila nousi, jos ollenkaan.

Kylmentämisessä tuli vähän vastakkainen ilmiö. Alumiini johtaa lämpöä turhankin tehokkaasti ja kylmän kohdistaminen on vaikeaa.

Akseli on edelleen kiinni eikä ole liikahtanut ollenkaan.

Koska akseli on noista osista helpoin luoda uudestaan, olen ajatellut katkaista tai porata sen jotenkin. Sen verran tiukat toleranssit kuitenkin, ettei ainakaan navan vierestä saahaaminen onnistu. Arvostan hyviä ehdotuksia.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1867
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Älä vielä luovuta. Tuli mieleen tällä joskus ollut kikka alumiinisen satulaputken irroittamisesta teräsrungosta. Ne osaavat todellakin olla julmetun tiukassa joskus.

Tempussa sekoitetaan asetonista ja öljystä notkea liuos, jota imeytetään juuttuneiden osien väliin.

En tunne kemiaa, mutta kuuleman mukaan asetoni sen lisäksi että öjy notkistuu, mahdollisesti tekee oksidin kanssa jonkin reaktion aukeamisen helpottamiseksi. [jälkimmäistä kyllä omalla järjellä epäilen vahvasti.]

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14191
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Epäilen vahvasti, että akseli olisi alumiinia. Alumiini on väsymisherkkä materiaali ja akselin halkaisija melko pieni ulokeakseliksi.

Härskin kuvan perusteella näyttäisi, että holkissa on vain pieni olake akselin päätä varten, joten sillä perusteella temmi (lyöntipuikko) lienee paras työkalu irrottamaan akseli, ei siis pultin kantaan lyöminen.

Haarukan varren tukeminen pinnojen välistä on tärkeää, jotta lyönnin voima kohdistuu akselin liitokseen, eikä ohjauslaakeriin ja pinnoihin. Myös kaksivartista ulosvetäjää voisi yrittää käyttää, jos tukeminen tuntuu hankalalta.

Teräs-teräs liitoksissa lämmittäminen, puhumattakaan jäähdyttämisestä on vaikea laji. Kunnollisen lämpötilaeroa on vaikea aikaansaada ilman isotehoista kaasupoltinta tai induktiokuumenninta. Nämä helposti pilaavat maalin. Lämpötilaeron tuottamisen helpottamiseksi kannattaisi varmaan napa irrottaa akselilta kiertämällä vapaa pää auki ja vetämällä napa pois laakereilta. Ulosvetäjä voi olla tarpeen vetämään napa pois akselilta. Vetovarren koukut pinnalaipan taakse ja työntö akselin päästä. Kun napa on irti, pitää irrottaa laakerit ja vasta sen jälkeen lämmittää haarukka ja jäähdyttää akselia vedellä ja kylmäsprayllä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7574
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 26 Touko 2025, 10:26

Lämpötilaeron tuottamisen helpottamiseksi kannattaisi varmaan napa irrottaa akselilta kiertämällä vapaa pää auki ja vetämällä napa pois laakereilta.

Mahtaneeko napa purkautua tuohon suuntaan?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7574
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

arasinen kirjoitti: 26 Touko 2025, 10:00

Yritin lämpökikkailuja eilen. Ei ollut kovin hyvä tulos.

Akseli on edelleen kiinni eikä ole liikahtanut ollenkaan.

Millä lämmitit ja löit?
Lyöntiin ei riitä mikään pikkuvasaralla taputtelu. Pitää olla moska ja lyödä olan takaa, jos on oikeasti jumissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14191
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 26 Touko 2025, 10:20

Älä vielä luovuta. Tuli mieleen tällä joskus ollut kikka alumiinisen satulaputken irroittamisesta teräsrungosta. Ne osaavat todellakin olla julmetun tiukassa joskus.

Tempussa sekoitetaan asetonista ja öljystä notkea liuos, jota imeytetään juuttuneiden osien väliin.

En tunne kemiaa, mutta kuuleman mukaan asetoni sen lisäksi että öjy notkistuu, mahdollisesti tekee oksidin kanssa jonkin reaktion aukeamisen helpottamiseksi. [jälkimmäistä kyllä omalla järjellä epäilen vahvasti.]

Tuossa on kyse asetonin kyvystä imeä itseensä vettä ruostemolekyylistä, jolloin ruosteen tiheys pienenee ja se murtuu helpommin. Kuiva ruoste irtoaa helpommin kuin märkä.

Grok kirjoitti:

Ruoste on monimutkainen seos, joka sisältää hydratoituneita rautayhdisteitä, kuten rautahydroksidia (Fe(OH)₃) ja hydratoitua rautaoksidia (Fe₂O₃·nH₂O). Näissä yhdisteissä vesi on kemiallisesti tai fysikaalisesti sitoutunut rakenteeseen. Kun asetoni ja alkoholi (esim. isopropanoli) poistavat vettä ruosteesta (esim. Fe(OH)₃ menettää vettä ja muuttuu osittain Fe₂O₃:ksi tai muiksi vähemmän hydratoituneiksi muodoiksi), ruosteen tilavuus pienenee, koska vesimolekyylit poistuvat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin