https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- trike76
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 201
- Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
- Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
- Viesti:
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
PW kirjoitti: ↑20 Maalis 2024, 23:35https://youtu.be/0oP9EWnl_4s?si=BcO2WvNDUNbnWtmH
Löytyi ensimmäinen video, joka ilmeisesti pyörän ostaneen henkilön tekemä. Talvikelissäkin näyttää kulkevan.
Paljonkohan näitä on jo myyty?
Saksan foorumilla oli että ensimmäisessä kuljetuksessa niitä tuli Saksaan 28 kpl.
Niitä jotka ovat etukäteen ilmoittaneet kiinnostuksensa on kuulemma pelkästään Saksassa 4700 kpl.
AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
https://youtu.be/bJcuvWNCzfA?si=lKZdoiypoE5ZAIUL
Tämän videon mukaan podbike on menny konkkaan
Honza Galla kertoo videolla oman näkemyksensä mikä suunnittelussa ja tuotannossa meni vikaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2045
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
No mikä?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
Tässä vapaa suomennos (eli mitä i:n enkulla ymmärsin)
- Liikaa kalliita erikoisosia
- Startupyritys - rahaa poltettiin paljon ja isosti
- Suunnittelu - kupu ja ketjutonveto koettiin ongelmallisiksi. Kuvun alla kasvihuoneilmiö
- Norja on kallis maa
- Koskaan eivät saaneet kunnolla tuotantoa käyntiin.
Tilauksia oli kai 3500kpl. Mainittiin myös, ett usan markkinoille ei päässeet, johtuko nelipyöräisyydestä vai jostain muista ominaisuuksista?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5493
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
Peilissä se vika yleensä on ja niin myös tässä.
US:n lainsäädäntö ei salli tuollaisella ajamista liikenteessä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5493
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
USA:ssa kolmi- ja nelipyöräisten sähköpyörien (trike ja quad) ajamiseen liittyvä lainsäädäntö on monimutkainen ja vaihtelee sekä liittovaltion että osavaltiotasolla. Alla on tiivistelmä keskeisistä säännöistä ja huomioista:
Liittovaltion taso
Yhdysvaltain liittovaltion laki määrittelee sähköavusteisen polkupyörän (electric bicycle) seuraavasti:
- Ajoneuvossa on kaksi tai kolme pyörää.
- Sähkömoottorin teho on enintään 750 wattia (noin 1 hevosvoima).
- Moottorin avustuksella ajoneuvon enimmäisnopeus on 20 mph (32 km/h) vain moottorikäytöllä, tai 28 mph (45 km/h) poljinavustuksella (Class 3).
Tämä määritelmä löytyy ns. Consumer Product Safety Act (CPSC) -laista, joka koskee sähköpyörien myyntiä ja valmistusta, mutta ei suoraan niiden käyttöä tiellä.
Nelikulkuiset sähköajoneuvot (quad) eivät yleensä kuulu sähköpyörien määritelmään, vaan ne saatetaan luokitella muiksi ajoneuvoiksi (esim. mopo, ATV, LSV), jolloin niihin sovelletaan tiukempia sääntöjä, kuten rekisteröinti- ja vakuutusvaatimuksia.
Osavaltiokohtainen sääntely
Sähköpyörien ja erityisesti kolmi- ja nelipyöräisten sähköajoneuvojen käyttöä koskevat säännöt vaihtelevat huomattavasti osavaltioittain. Tärkeimmät erot koskevat seuraavia asioita:
- Ajoneuvoluokitus: Useimmissa osavaltioissa kolmipyöräinen sähköpyörä rinnastetaan tavanomaiseen sähköpyörään, jos se täyttää yllä mainitut teho- ja nopeusrajat.
- Nelikulkuiset sähköpyörät luokitellaan usein muiksi ajoneuvoiksi, kuten "low-speed vehicle" (LSV) tai "neighborhood electric vehicle" (NEV), jolloin niihin sovelletaan rekisteröinti-, vakuutus- ja ajokorttivaatimuksia.
- Ajokortti: Useimmissa osavaltioissa sähköpyörän kuljettamiseen ei vaadita ajokorttia, mutta LSV/NEV-ajoneuvojen kuljettamiseen vaaditaan usein vähintään tavallinen ajokortti.
- Vakuutus ja rekisteröinti: Tavanomaiset sähköpyörät eivät yleensä vaadi rekisteröintiä tai vakuutusta, mutta LSV/NEV-ajoneuvot vaativat.
- Ikäraja: Useimmissa osavaltioissa sähköpyörän kuljettajan on oltava vähintään 16-vuotias, mutta tämä vaihtelee.
Erityishuomiot
- Pyöräteiden ja ajoratojen käyttö: Sähköpyörillä (myös kolmipyöräisillä) saa useimmiten ajaa pyöräteillä, mutta LSV/NEV-ajoneuvoilla tämä on kielletty ja niiden paikka on ajoradalla.
- Kypäräpakko: Monissa osavaltioissa alle 18-vuotiailta vaaditaan kypärän käyttö sähköpyörällä ajettaessa.
Yhteenveto
- Kolmipyöräinen sähköpyörä: Useimmissa osavaltioissa rinnastetaan sähköpyörään, jos teho ja nopeus pysyvät rajoissa. Ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta tai ajokorttia.
- Nelikulkuinen sähköpyörä: Usein luokitellaan muuksi ajoneuvoksi (LSV/NEV), jolloin vaaditaan rekisteröinti, vakuutus ja ajokortti.
- Lainsäädäntö vaihtelee: On tärkeää tarkistaa paikalliset säännöt oman osavaltion DMV:stä (Department of Motor Vehicles).
Jos tarvitset tarkempia tietoja tietyn osavaltion lainsäädännöstä, kerro osavaltio, niin voin tarkentaa ohjeistusta.
[1] https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskesk ... akuutusta/
[2] https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... ajoneuvot/
[3] https://www.vapaus.io/tyosuhdepyora-tutkimus
[4] https://sahkopyorakeskus.fi/sahkopyoran ... i-voimaan/
[5] https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ksessa.htm
[6] https://yle.fi/a/3-10932836
[7] https://sahkopyorakeskus.fi/tyosuhdepyo ... a-ajoissa/
[8] https://yle.fi/a/3-8232574
[9] https://www.hotebike.com/fi/four-wheele ... ike-cityq/
[10] https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... sahkopyora
[11] https://core.ac.uk/download/pdf/33732559.pdf
[12] https://www.evobike.fi/e-journeys/sahkopyora-laki-
[13] https://www.riksdagen.fi/pdf/PTK+134/2018+vp?lang=fi
[14] http://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=7357
[15] https://www.electrobike.fi/tietoa-sahkopyorista
[16] https://www.lehtiluukku.fi/readpreview?pub=188467
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14207
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
Podbikestä minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin: Tällaista se on kaikkien alojen pioneereilla. Kaikki vastustaa. Lainsäädäntö epäsopiva, asiakkaat epäluuloisia ja kilpailijat ilkeitä. Harva nousee suosioon ja vielä harvempi taloudelliseen menestykseen.
Sellainen maailma on ja oikeastaan hyvä niin. Evoluutio karsii siten epätoivoiset yritykset jo alkuvaiheessa, ennen kuin ovat aiheuttaneet kovin suurta tuhoa ympäristölle tai taloudelle. EN tarkoita, että tässä olisi ollut tuotteena jotain vikaa. Se ei vain ehtinyt kypsäksi asti ja kenties paikka missä iti oli epäsopiva kasvulle ja leviämiselle.
Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7580
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Podbike kehitysprojekti (Norjalainen sähköveloidea)
jori kirjoitti: ↑16 Kesä 2025, 09:59Lainsäädännöstä jatkan omaa paasaustani: Ajoneuvojen määritelmät mahdollisimman yleispäteviksi ja vain tarpeelliset määräykset liikennesääntöihin. Mitä hemmetin väliä tuossa on sillä, montako pyörää jossain kevytajoneuvossa on yhtään minkään kannalta. Kaikki tarpeettomat määritelmät pois. Tällaista se on, kun lainsäädäntö annetaan poliitikoille.
No leikitäänpä lainsäätäjää. Miten jori määrittelet polkupyörän?