Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5582
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja janx »

OT: 250-350W Yosepowerin sarja takanapaan akulla (tai ilman hankkien se jostain muualta). Asentaminen joko itse tai pyytämällä apua. Akkua joutuu lataamaan ja jotain ne osat tosiaan painaa. Itselle ollut iloa ja hyötyä jokaisen euron ja kilon edestä. Voi ajaa ilmankin sähköä, koska ei vastusta mitenkään merkittävästi, mutta käytännössä ei enää kiinnosta ajaminen ilman. :)

Hikiliikunta pitää tehdä jotenkin muuten (tai pukea lisää päälle ja polkea kovempaa), mutta hyvää matalasykkeistä ja pitkäkestoista liikuntaa on sähkölläkin meno.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7607
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 22 Heinä 2025, 08:00

Hikiliikunta pitää tehdä jotenkin muuten (tai pukea lisää päälle ja polkea kovempaa), mutta hyvää matalasykkeistä ja pitkäkestoista liikuntaa on sähkölläkin meno.

Meitä sähköpyöräilijöitäkin on erilaisia. Itselläni paita kastuu sähköllä yhtälailla kun ilmankin. Keskinopeus nousee kympillä 16 --> 26km/h. Eikä ole raskaita välityksiä, niin kadenssi nousee. Punnerrus muuttuu korkeasykkeiseksi ja hengästyttäväksi liikunnaksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14257
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti: 21 Heinä 2025, 21:47
Vilijami kirjoitti: 20 Heinä 2025, 10:11

Vanhemmuuttaan suosittelen sähköapua kaikille, jos vanhatestamentillinen kärsimyksen tavoittelu ei sitä henkisesti estä.

Ei kärsimyksen tavoittelu ole esteenä, mutta toisenlaisen kärsimyksen välttely. Mitä enemmän on teknisiä vimpaimia, sitä enemmän niitä pitää huoltaa, korjata ja korvata uudella. Moiset värkit pitäisi hankkia, johon kuuluu työläs valintaprosessi, rahan käyttö ja vielä sekin että pitäisi jaksaa asentaa paikalleen (olen erittäin laiska rakentaja ja asentaja). Ja tietty haittapuolet, pyörään tulee lisää painoa, se kuormittaa pyörän runkoa, ja toisaalta tekee ylämäistä vielä hankalampia ilman sähköä.

Tämä näkökulma painoi valintavaa'assani niin paljon, että päädyin lopulta ottamaan kaupunkinojapyörästäni pois myös sähkömoottorin. Siinä se oli pyörinyt mukana, vaikkei pyörässä ole ollut akkua moneen vuoteen. Nyt moottorillisesta kiekosta katkesi kolme pinnaa, joten päätin heittää moisen kokonaan sivuun. Pyörä keveni melkoisesti Ehkä palaan jonain päivänä moottorilliseen pyöräilyyn, mutta juuri nyt se tuntuu tarpeettomalta. Välityssuhdetta olen vaihde kerrallaan pienentänyt. Nyt se on hyvin lähellä 1:1 kammilta kiekolle. Ihan hyvä välitys 102 mm kammille kaupunkikäytössä. Vaihteensiirtimestä vielä haaveilen, että saisi vaihtaa vaihdetta myös ajon aikana. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17908
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 23 Heinä 2025, 09:36
tavasti kirjoitti: 21 Heinä 2025, 21:47
Vilijami kirjoitti: 20 Heinä 2025, 10:11

Vanhemmuuttaan suosittelen sähköapua kaikille, jos vanhatestamentillinen kärsimyksen tavoittelu ei sitä henkisesti estä.

Ei kärsimyksen tavoittelu ole esteenä, mutta toisenlaisen kärsimyksen välttely. Mitä enemmän on teknisiä vimpaimia, sitä enemmän niitä pitää huoltaa, korjata ja korvata uudella. Moiset värkit pitäisi hankkia, johon kuuluu työläs valintaprosessi, rahan käyttö ja vielä sekin että pitäisi jaksaa asentaa paikalleen (olen erittäin laiska rakentaja ja asentaja). Ja tietty haittapuolet, pyörään tulee lisää painoa, se kuormittaa pyörän runkoa, ja toisaalta tekee ylämäistä vielä hankalampia ilman sähköä.

Tämä näkökulma painoi valintavaa'assani niin paljon, että päädyin lopulta ottamaan kaupunkinojapyörästäni pois myös sähkömoottorin. Siinä se oli pyörinyt mukana, vaikkei pyörässä ole ollut akkua moneen vuoteen. Nyt moottorillisesta kiekosta katkesi kolme pinnaa, joten päätin heittää moisen kokonaan sivuun. Pyörä keveni melkoisesti Ehkä palaan jonain päivänä moottorilliseen pyöräilyyn, mutta juuri nyt se tuntuu tarpeettomalta. Välityssuhdetta olen vaihde kerrallaan pienentänyt. Nyt se on hyvin lähellä 1:1 kammilta kiekolle. Ihan hyvä välitys 102 mm kammille kaupunkikäytössä. Vaihteensiirtimestä vielä haaveilen, että saisi vaihtaa vaihdetta myös ajon aikana. :mrgreen:

Ite oon niin täynnä pyörän sähkömoottoreita, ett ihan hevillä en enää sellasta hommaa. Kolme eri moottoria/akkua ollu ja kaikki hajos ennemmin tai myöhemmin - yleensä hyvin nopeesti. Nyt keväällä vaimo osti valmiin sähköpyörän ja sekin muutaman käytön jälkeen lopetti toimimasta - oli yli kuukauden korjattavana. Joo en oo insinööri, enkä aio enää opiskella sellaseks :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2774
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

janx kirjoitti: 22 Heinä 2025, 08:00

Voi ajaa ilmankin sähköä, koska ei vastusta mitenkään merkittävästi, mutta käytännössä ei enää kiinnosta ajaminen ilman. :)

Hikiliikunta pitää tehdä jotenkin muuten (tai pukea lisää päälle ja polkea kovempaa), mutta hyvää matalasykkeistä ja pitkäkestoista liikuntaa on sähkölläkin meno.

Jos itselleni kävisi noin, niin vähintäänkin puolet nojapyöräilyn tarkotuksesta ja merkityksestä katoaisi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin