Mikä noissa putkien sisäisissä vedoissa niin houkuttaa?
Mietit reitit valmiiksi ja laitat runkoon kiinnikkeet vaijereille niin saat ne menee nätisti eikä tarvii sit murehtia hiertymiä putkien sisällä. Joissain nää on tehty vielä kouruilla putkien alapuolella jolloin ne ei näy, mutta ne on helppo huoltaa.
Vähän huonot sisäiset vedot on huoltamisen painajainen.
Tikkurunkoinen talvipyörä
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4099
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Noita sähköjohtoja varsinkin tulee tolkuton nippu, ja sisällä ne olisivat nätisti poissa tieltä ja paremmin säältä suojassa. Ylimääräiset johtolenkit saa myös nätisti piiloon. Läskipyörää rakentaessa pyöristelin aika huolellisesti reiät runkoputkien välillä ja sisään- ja ulosmenot, jotta hiertymistä ei toivottavasti pääse tapahtumaan.
Erona läskiin olisi enää vaihdevaijeri ja takajarruletku, joiden reiteistä tulisi hyvin suorat tällä uudella runkosuunnitelmallani. En usko huoltamisen olevan ongelma, toisin kuin mutkaisemmassa rungossa. Tässä olisi se monimutkaisin kohta, sekin vain loiva kaarre haarukkaputkesta päärunkoon:
Ei siis välttämätöntä saada sisäisiä vetoja, mutta houkuttelisi kun melkein täysin onnistui läskipyörässäkin.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tarvitsisin jäykän etuhaarukan, johon mahtuu 29x3-tuumainen rengas. Sellaisia on hyvin heikosti saatavilla, ja jos onkin niin hinta on aika korkea, esim
https://www.bike24.com/p2132743.html
Jos nyt haluaisin rakentaa haarukan itse perusteräksestä, niin kuinka isoja ulkomittoja/kuinka paksuja seinämiä pitäisi käyttää? Kaupalliset teräshaarukat ovat esim. 4130-kromolia, joka on ehkä tuplasti vahvempaa kuin heikoin rautakauppatavara.
Riittäisikö 40x20x2mm putki haarukan piikeiksi ja ylös poikittaiseksi osaksi?
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tällainen rakenne:
Entä ohjainputken liittäminen haarukkaan? Haarukkaan pitäisi varmaan hitsata sorvattu holkki kiinni, johon lämpökutistusliitoksella ja alhaalta hitsaamalla liittäisi ohjainputken. Joka tapauksessa niin ettei yläreunaan tulisi hitsiä.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Toinen vaihtoehto olisi käyttää bmx-haarukkaa, joka on riittävän leveä 3-tuumaiselle renkaalle ja pidentää haarukan piikkejä. Saakohan pidennyksen liitoksesta riittävän kestävän?
Bmx-haarukka on suunniteltu rajuun käyttöön, mutta toisaalta vain 20-tuumaiselle renkaalle. 29-tuumainen tekee lähes 50% pidemmän momenttivarren jarrutusvoimille. Lisäksi ohjainputket tuppaavat olemaan lyhyenpuoleisia.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14281
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Bidennyksen kuormitus jää monta kertää vähäisemmäksi kuin kokonaan uuden haarukan olkapään kuormitus. BMX pyörän haara on n. 300 mm syvä ja samoilla perusteilla 75-622 haarukan syvyys n. 450 mm. Kaupallisen BMX haarukan olkapäät kestävät kyllä tuon 1,5-kertaisen kuormituksen ja jatkoliitokselle tulee vain 150/450=30% olkapään kuormituksesta. Toki jarrun puolen haaran pitää kestää jarrumomentti, joka on noin 40% olkapään vaatimuksista.
Yhteenveto: Jatkoksen saaminen kestäväksi on paljon helpompaa kuin haarukan olkapään, saati ruotoputken alapään, jossa vaatimukstaso on olkapäähän nähden yli tuplasuuruinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7635
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Entä fatbiken etuhaarukka? Niitä luulis löytyvän?
Täällä ollaan vuosikaudet levennetty haarukoita vääntämällä etuvetoisiin pyöriin, niin vois kai tässä tapauksessa vääntää kapeammaksi?
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Jos päädyt tekemään itse tuon haarukan niin laita kruunun ja haarukkaputkien välisten saumojen päälle vahvistus/varmistus pellinpalaset, jotka on katkaistu viistosti päistään. Ikään kuin puominostureissa vahvikelevyt niveliä ja sylintereitä varten. Näin jatkosauma vahvistuu eikä kuormitukselle tule niin selkeää huippukohtaa sauman reunaan.
Yhdestä diy etuvetoisesta mulla tahtoi ohuet haarukkaputket irtoilla. Ongelma loppui kun kasvatin kiilmaisesti putkien leveyttä kruunun alueelta.
..Muuten..pyöreistä vesijohtomutkista saisi kauniin kaarevan kruunun pyöreille haarukkaputkille. Toki olisi pois sun tyylistä silloin.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Aikani tuolla läskipyörälläkin ajeltua alan tulla siihen johtopäätökseen, että kyllä pyörässä saisi olla ihan oikea jousitus. Pelkän renkaan, edes läskin, jousto ei riitä minun käytössäni.
Haluaisin täysin huoltovapaan jousituksen, eli kumijousitusta mietin. Taakse perinteinen yksinivelinen, samoin eteen omatekoisella haarukalla toteutettu jousitus. Haarukka voisi olla "dual crown" -tyyppinen kestävyyden maksimoimiseksi. Emäputken rinnalla ylös kulkevat pätkät joutuvat vain olemaan riittävän leveällä, etteivät ne liikaa rajoita ohjauskulmaa.
Ajattelenko nyt oikein, että takana ketjun pitää mennä hieman nivelpisteen alapuolelta, että ketjuvoima ja kiihdytyksen aiheuttama perän kyykkääminen pyrkivät kumoamaan toisensa?
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tässä suunnilleen, millaista etujousitusta mietin, mutta kumipalikalla toteutettuna teräsjousen sijaan:
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Aikanaan TM oikein laskeskeli tuota ketjulinjan suhdetta takahaarukan niveleen. Hänen fatbiken tapauksessa optimi oli 15...20mm nivelen yläpuolella, mikäli kalkuloinnit meni oikein
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... &start=105
Ei nyt irtoa ihan selkeää selostusta perusteista miten se lasketaan(tai hän laski), mutta taitaa pääasialliset voimat olla ketjuvoima ja renkaan työtövoima maakosketuspisteestä. Sehän tekee vastamomentin ketjun yläpuolella olevallle puristukselle.
Tuota etuhaarukkaa ajatellessa tulee mieleen sijoittaa heilurin nivel renkaan etupuolelle, sillä renkaaseen tulevat iskut tulevat etuviistosta. Tällöin renkaan luonnollinen väistöliike oli taakse yläviistoon. Toki ulkonäöllisekin asiat vaikuttaa aina suunnitteluun, sanoinpahan vain. Muistelen joskus jossain nojqkissa sellaisen jousituksen nähneenikin, missä eturenkaqn jousitus on takaviistoon. Taisi olla joku flevon kehitysversio tms.
Niin tai näin, niin todella tärkeää tuollaisen haarukan toiminnalle olisi saada siihen vääntöjäykkyyttä riittävän ohjaustuntuman saavuttamiseksi.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7635
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tuo eteenpäin suunnattu etukeinuhaarukka on siitä hyvä, ettei nyökkää jarrutuksessa. Jarruvoima nostaa keulaa. Samanlainen on myös pappatunturissa. Tuo papan haarukka saattas olla sähköläskiin valmis peli Taitaa vaan olla vaikea enää löytää…
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tämä jarrunyökköys ei muuten tullut itselle mieleen ja voikin olla syy miksi heilurin niveliä ei liiemmin näy renkaan etupuolella!
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
En vieläkään ihan ymmärrä, pitääkö ketjun mennä nivelpisteen yli vai ali. Jos mietin kovaa kiihdytystä, jolloin voi keulia, perä kyykkää, koska kaikki paino menee sinne. Sitä vastustamaan pitäisi ketjun vetää jousitusta hieman toiseen suuntaan, eli ketju nivelpisteen alapuolelta.