Kyllävain. Paino takarenkaalla lisääntyy kiihdyttäessä. Muista kuitenkin, että kiihdyttäessä lisääntyy myös voima (siis työntävä vaakasuuntainen) takarenkaan ja maan kosketuspisteessä, jolloin rengas pyrkii "sukeltamaan" nivelen ali ja nostaa perää.
Insinöörikielellä se siis tekee vastamomentin ketju- ja kiihtyvyysvoimien momentille.
Renkaan työntävä voima on lähes sama kuin painopisteen hitausvoima. Kuitenkin renkaan tuottama momentti on suurempi kuin hitausvoimien momentti, jos maakosketuspisteen etäisyys nivelestä on suurempi kuin etäisyys nivelestä massakeskipisteseen. Vetämällä ketju nivelen yli, kompensoituu tämä erotus ja täten jousituksen niiaus.
Viimeksi muokannut Härski, 19 Elo 2025, 11:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Turha sitä on kovin tarkkaan laskea. Eri vaihteilla ketju kulkee joka tapauksessa eri kohdasta. Tärkeintä on, että perän jousitus toimii jyrkässä ylämäessä, kun ketju on kireällä ja paino takapyörällä. Ketju on tuossa tilanteessa yleensä suurimmalla, tai toiseksi suurimmalla takarattaalla. Siksi mieluummin normaali ketjun reitti vähän alempaa, jottei sitten jyrkässä mäessä vääntäessä lähde pomputtamaan.
Toinen vaihtoehto on laittaa vetävän ketjun ohjain niin, että menee aina oikeasta kohdasta. Ei se kulma tuossa tapauksessa kuitenkaan kovin suuri ole, joten ei kitkan takia hukkaa paljon poljinenergiaa. Itse laittaisin laahaintyyppisen ohjurin, enkä rallattavaa rullaa, joka soittaa ketjuihin ylimääräistä värähtelyä. https://youtu.be/-gr7KmTOrx0
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tulisi napavaihde ja vain yksi ketjulinja. Siksi ketjulinjaa on mahdollista optimoida tarkemmin. Ei varsinaista ketjuohjuria vaan väliakseli, johon keskiömoottori. Kuten tässä alunperinkin:
Tuota etuhaarukkaa ajatellessa tulee mieleen sijoittaa heilurin nivel renkaan etupuolelle, sillä renkaaseen tulevat iskut tulevat etuviistosta. Tällöin renkaan luonnollinen väistöliike oli taakse yläviistoon. Toki ulkonäöllisekin asiat vaikuttaa aina suunnitteluun, sanoinpahan vain. Muistelen joskus jossain nojqkissa sellaisen jousituksen nähneenikin, missä eturenkaqn jousitus on takaviistoon. Taisi olla joku flevon kehitysversio tms.
Edessä olisi tosiaan iskujen suunnan kannalta parempi. Ulkonäöstä viis, mutta edessä kantapää voi helpommin ottaa haarukkaan kiinni. Siksi suunnittelin mekanismia akselin takapuolelle.
Jos tulee väliakseli, tilanne on täysin sama kuin alamäkipyörässä. Sen nivelpiste on tuossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onkohan tuossa alamäkipyörässä nivel korkeammalla, pystärin korkeamman painopisteen vuoksi. Huomattavasti korkeammalla oleva painopiste kun tuottaa isomman perää painavan momentin.