Nojatuolipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
savonius
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

Pitkään roikkunut projekti tännekin tietoon ja toisaalta pääsee fiksummiltaan kyselemään vielä säätöjä että saisi toimivaksi. Kuvien jälkeen todettu iskarien olevan turhan lussut nuin isolla vipuvarrella, joten rakennettu yläpuolelle iskarin kiinnitys uusiksi jota ei vielä testattu kun en ole pannut kasaan tuon vaiheen jälkeen. Pääasiana ollut istuimen kiinnitys, jolloin persalustan lattakoukut on laitettu ja toisaalta käsinojien raudat on välipäivinä/tammikuun alussa hitsailtava homma jonka jälkeen pitäisi penkin olla kiinteä säätövaraa lukuunottamatta ja pääsisi poljinpäätä rakentelemaan. Takarenkaiden jarrusatuloiden kiinnityspisteet on hitsattu kasaan, mutta unohdettu kotiin viime kerralla itse jarrusatulat, jolloin niitä toisena hitsattavana pääsee kohdilleen säätämään kunhan muistaa nuo ottaa mukaan. Ja juu, tuo toisen puolen runko/istuimen kiinnitystolppa jatkettu joten kumpikin rojottaa metrin eli reilusti ylimittaisina käsinojien mukaan säätyessä noiden pituus, eli katkaisuun vasta kun penkki muuten paikallaan.

Tekemistekniikkana pidä hauskaa ja mittayksikkönä stetson-harrison. Malli pohjautuu sh31-seen. Oman vaivan kanssa varsin sopiva malli. Ongelmakohtina eturenkaan sortokulma, kiekot kun 26 tuumasia kaikki kolme, jolloin voipi olla että massansa yhdistettynä hatusta vedettyyn saattaapi olla-sortokulmaan eturengas aiheuttaa pieniä ongelmia. Voi aiheuttaa uudelleentekemisiä. Ohjaus ois muuten valmis, mutta kuskin päässä en ole päättänyt millaista käytän tuon pidemmän jatkovarren jälkeen, sopivasti muotoiltua putken/latanpätkää, vai jollain tavalla muuten suunniteltua kauhukahvaa, ongelman ollessa että kaksi käsijarrua, sähkökilkkeet, torvi, itse ohjaus, vaihteet yms muodostaa jo melko paljon tavaraa jonka ergonominen käyttö voi muodostua suunnittelua vaativaksi. Yhden version jo tehnyt ja hyllyttänyt, kiinteä alapuomi teki yhtälaiset molemminpuoliset ohjaussauvat, jotka toisaalta pureutuivat kylkiin, että saattaa olla että vaaditaan nimenomaan pystytanko ohjaukseen.

Ketjulla toimivan takarenkaan kiinnitys vaatinee vielä säätöhitsailua, kun ratas saati vaihtaja ei oikein mahdu pyörimään. Vaihtajan kiinnitys ja kylliksi tila+toki kyllin kestävä, mutta tuo lienee viimeisiä ennen pintakäsittelyhommia. Sitä ennen ois varmaankin hyvä puolivalmistepolkimet tökätä paikalleen ja säätää penkin kanssa ajoasento kohdilleen. Siinä voi olla viimeiset runkohitsaushommat mikäli pitää lyhentää runkoa/kaventaa etupäätä. Mitähän muuta vielä, taustalla näkyy kasa kattopeltiä joista ois ajatus rakennella takalokarit, mutten ole vielä päättänyt miten tapahtuisi fiksusti ja vähän tilaa vievästi sais aikaan. Mahdollisesti ajatus tehdä istuimen alle kuljetuskoppa ja jos oikein hurjaksi ryhtyy niin saman kopan saa käännettyä katoksi huonolla säällä. Tuo kuitenkin hienosäätöä joka joutaa kunhan nuo oleellisimmat ensin toimii. sh31-malliin mulla 9mm reiällä olevaa 20mm ainesputkea, pari sen päälle juuri sopivaa neulalaakeria ja poljin jota pitäisi saada hyvällä tuurilla laajennettua riittävästi että tuo mahtuu väliin heikentämättä sitä liiaksi, käyttö toki näyttää kestääkö, vai pitääkö erikseen kikkailla polkimien kanssa. 9mm siksi, että nuo pyörän poljintapit ovat juuri sen kokoisia, ohuemmalle kohdalle mahdollisesti lisätäytettä voi harkita mikäli ei sellaisenaan kestä. Kaksi keskiötä tai oikeastaan kolme hitsattu levylle, saapi vaan nähdä onko roiskeet liian pahat ettei niitä pysty käyttämään kierteiden tukkimisen takia.

Mutta sana on vapaa, risuja ja ruusuja ja etenkin neuvoja tuon etukiekon sortokulman ongelman kanssa tai muustakin saapi kertoa.

Liitteet
Bike to Beard Knowledge Ratio.png
Bike to Beard Knowledge Ratio.png (50.84 KiB) Katsottu 7590 kertaa
IMG_20241114_154704.jpg
IMG_20241114_154658.jpg
IMG_20241113_150804.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa Nojapyöräfoorumille! :D
Hieno homma, että olet innostunut rakentamaan nojapyörää. Laitan tähän oheen kuvan esikuvaksi mainitsemastasi SH31 pyörästä.
Kuva
Hieman hämmennystä aiheuttaa käyttämäsi termi "sortokulma". Se on kyllä ajoneuvojen ohjaukseen liittyvä käsite, mutta tarkoittaa ohjatun suunnan ja kulkusuunnan eroa, joka taas riippuu pääasiassa renkaan rakenteesta ja rengaspaineesta. Jotain muuta kulmaa tässä varmaan tarkoitat. Ehkä ohjausakselin takakallistumaa, joka vaikuttaa haarukan mittojen kautta jättöön, tai jättämään.

Jos kyse on jätöstä, laitan tähän linkin sivulle, jossa voi tehdä "kokeiluja" erilaisilla emäputken takakallistumilla (Head Angle) ja haarukan kaarevuuksilla (Fork Offset/Rake).http://yojimg.net/bike/web_tools/trailc ... =622&tw=35

Trail Calculator.jpg

Tavoitteena kannattaa pitää tuolla jätölle (trail) muutaman sentin mittaa. Mitä suurempi on ohjausakselin takakallistuma, sitä pienempi se voi olla, mutta hyvä nyrkkisääntö on tavallisille kulmille (70 asteen paikkeilla) jättö saisi olla noin puolitoista kertaa renkaan leveys. Pienille kulmille vähemmän ja aivan pystyille jopa enemmän.

Intoa ja sisua rakenteluprojektillesi! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

savonius
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

Siis, millä sanalla pitäisi kuvailla sitä ominaisuutta kun eturengas lähtee painovoiman voimasta viettämään jommalle kummalle puolelle paikallaan seistessä? Ja se, mikä ikinä kasvaa kun kaltevuuskulma kasvaa. Mittasin ihan asiakseen tuon etuosan, 35 astetta jonka lisäksi 6½ astetta lisää siitä että samankokonen etu ja takarengas jossa takarengas alempana, jolloin asettaa päärungon 6½-astetta etuasentoon. Tuo eturenkaan haarukka on lähes pystysuora, ainoa eteen vietto tulee tuosta kiinnityspisteen olosta etupuolella. ehkä 3cm? etupuolella.

Tuosta helppo ratkaisu on ottaa riittävä v-kappale runkoputken alapinnalta ja hitsata uudestaan koko etuosan asento. Kuitenkin enemmän alle tuleva kohottaa myös polkemisasentoa ja istuimen etureunaa jolloin saattaa olla tarpeen suunnitella etuosaa uudestaan. Laiska uudelleensuunnittelu testasi miten tuo takaiskari saisi paljon pienemmällä vipuvarrella iskarin riittämään. Vähän vaikuttaa että suzuki pvn jousi ei oikein muuten toimi kun että hankin toiselle puolelle toisen parin. Joka taas lisää kierrätysosista pääosin rakennettuun lisää kustannuksia. Omaa niskahikeä en kustannuksiin laske, sitä laskemalla kun voipi olla varsin kallis pyörä. Eikä kukaan muukaan harrastuksen hintaa laske. Edullinen mutta riittävä ois se hankittava. Takaa huomasi ettei iskareita ja istuinta ole yhtäaikaa testannut paikalleen. Istuin jäi iskariviritelmän päälle, joten iskariviritelmä palaa joko edelliseen versioon+toinen jousi puolelleen tai irrotan koko renkaan yläpuolisen kaaren ja taivutan +hitsaan putken lopusta paremmat paikat takaiskareille. kuva nykytilanteesta+ hiukan suunnitelmaa:

Mitä muuta selkeetä hommaa, käsinojiin tulee tuplatarkoitusreiät, niillä laitetaan sekä käsinojien pehmusteet kiinni, että yksi ruuvi ja tappi per noja jolla säädellään selkänojan asentoa. Lisäksi lukitusreiät noihin takaniveliin, niihin helpoin ja nopein lienee laittaa peräkärryn lukkosokka, mutta aika näyttää kestävätkö rosvoilta paikallaan vai pitääkö laittaa vaan ruuvi lukitteella. SInällään olisi mukava säästään helposti purettavana kuljetukseen, mutta joo, tehtävä kuten maailma makaa.

Liitteet
IMG_20250112_185635.jpg
IMG_20250112_183427.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

savonius kirjoitti: 12 Tammi 2025, 18:45

Siis, millä sanalla pitäisi kuvailla sitä ominaisuutta kun eturengas lähtee painovoiman voimasta viettämään jommalle kummalle puolelle paikallaan seistessä?

Englanniksi se on Wheel Flop, suomeksi Lopsahdus :) Tuo ominaisuus kasvaa sitä mukaa kun ohjauskulma loivenee ja haarukka pysyy silti suorana. Jos tuota ominaisuutta haluaa vähentää pitää pienentää Jättöä (eng.Trail). Jättö pienenee siirtämällä etupyörän akselia haarukan ohjausakselilinjan etupuolelle, jolloin ohjausakselilinja ampuu lähemmäs renkaan maakosketuspistettä. Noin loivilla kulmilla, kuin sinulla tuossa, voisi jättö olla nolla, tai hitusen jopa negatiivinen, niin ei ohjaus lopsahtele. Vino ohjausakseli vähentää negatiivisen jätön aiheuttamaa ohjauksen epästabiilisuustaipumusta. Tutki sitä edellisessä viestissä linkkaamaani Yojimg Trail Calculator sivustoa eri kulmilla.

savonius kirjoitti:

Ja se, mikä ikinä kasvaa kun kaltevuuskulma kasvaa. Mittasin ihan asiakseen tuon etuosan, 35 astetta jonka lisäksi 6½ astetta lisää siitä että samankokonen etu ja takarengas jossa takarengas alempana, jolloin asettaa päärungon 6½-astetta etuasentoon. Tuo eturenkaan haarukka on lähes pystysuora, ainoa eteen vietto tulee tuosta kiinnityspisteen olosta etupuolella. ehkä 3cm? etupuolella.

Yleensä tuo mitataan maan ja emäputken välistä tuo kulma. Helppo tapa mitata noita kulmia on ottaa kuva pyörästä suoraan sivulta melko kaukaa ja rajata kuva sitten pyörän kokoiseksi. Kun kuva otetaan kaukaa, kulma kameran linssin ja pyörän etu- ja takaosan välissä pysyy pienenä ja mitat vastaavat paremmin todellisuutta. Tuollaisesta kuvasta on sitten helppo tehdä kulmamittauksia grafiikkaohjelmalla, tai vaikka kulmaviivaimella suoraan ruudulla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

savonius
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

päivitystä kesän työmaihin. En edes muista monesko variantti menossa kun tää on niin mnoesti uudestaan hiottu ja hitsattu kasaan. Olisi pitänyt valmistua testikuntoon tässä männäviikolla, jolloin olisi ollut edes tämän kesän aikataulussa. Suhteellisen epätasaisella takapihan juurien ja nousseen kallion vääntämällä laatoituksella kaatuminen oli viimeinen pisara, asfaltti-ihottumaa siihen käteen joka ei ole ollut kuukautta paketoituna koska toinen vahinko rakennustyömaalla(pora nappasi raudan, joka pysähtyi vasta käteen). Kuvasta ei nää etupäätä, jossa ohjauskulma vielä hiukan auki, mutta ohjaus toimii testiin tarvittavan hyvin.

Kysymys nousee, miksi rengas petti. Ymmärrän että kyse sivuttaistuen puutteen ongelmasta(painopiste joutui tukipinnan ulkopuolelle joo), mutta paikallaan istuminen ei pitäisi olla lopullinen tuomio renkaalle. Itse keksin että joko kulma ei ole suoraan pysty, joka toki kiinni ihan siitä miten itse olen rakentanut takakannakkeet. Ne sen verran tukevia etten osannut moista odottaa. Toki voin vahvistaa, mutta en ole varma onko se ensisijainen ongelma. Pitäisikö renkaan olla a) tarkasti pystysuora? b) hiukan siihen suuntaan kallistuva minne paino kohdistuu(alle 15¤, käytännösä varmaan yksinumeroisia)?

Toinen voi olla selkeästi liian korkealla oleva painopiste. Ongelma on ettei istuin muutu oikein millään tempulla tuon about 60cm kapeammaksi(enkä halua leveälle perseellenikään niin kapeaa penkkiä mihin ei mahdu), enkä taas toisalta haluaisi 79cm kokonaisleveydestä tinkiä, koska ovista sisään pääseminen. En ole taloyhtiön pyörävaraston ovea vielä mitannut, mutta vaikka olisikin 90, ei välttämättä tulevaisuudessa ole monikaan. Toki se voi olla pakko mikäli muuta keinoa ei ole tuota korjata.

Kolmas vaihtoehto mitä vähän harkinnut, oli yksinkertaisesti liian heikko rengas suhteessa massaan. Jolloin pohdittavaksi jää jos vaikkapa läskipyörä auttaisi jakamaan painoa tehokkaammin. Tai äärimmäisimpänä krossimopon rengas. Noissa vaan, etenkin sähköistetty moponrengas lienee kallis vaihtoehto jolloin tää kengännauhabudjettiprojektina ei ole oikein lämmennyt.

Vähän miettinyt tuota purkamista moduuleiksi, eli takarenkaiden kiinnikkeet yksi molemmin puolin rakentaa ensin täydellisiksi(tuki joka suuntaan+iskarien koko työmatka toimii) jonka jälkeen rakentaa niiden ympärille muun runkorakenteen, keulan putkien muuttaminen yksinkertaisemmaksi käänteiseksi J-muodoksi kulmilla. Kuitenkin romarilla tuo 40x40 putki loppu ja 35x35x2mm kestäminen suorana pitkänä yksittäisputkena hiukan epäilyttää. Ohjaussauva on pituussäätöä vailla kun istuinkaan ei ole lopullisessa paikassaan välttämättä. Kuitenkin tuo ja muutemat muut hienosäätöä joka ei teknisesti toimivuuteen vaikuta ja jonka kerkeää pilkkoa siinä samalla kun vielä kerran riisuu hiontaa, pakkelointia ja maalausta varten kaikki osat(minkä piti olla ensi talven heiniä).

Nyt nähtäväksi jää saanko tänä syksynä tätä viimeisteltyä minkä verran. Viimeisin hankinta on kympin rengas vääntyneen tilalle. Siitä huomattua että samalla kun rengas vääntyi, vääntyi myös sen pidikerunko jonka oikaisun sijaan pohdin koko rakenteen rakentamista uusiksi riittävällä kestävyydellä.

Vinkit ja ajatukset otetaan kiitollisuudella vastaan. Mitä tuohon lopsahdukseen tulee, se melkein nollassa nyt kun käänsin jossain vaiheessa keulan putket toisin päin samalla reippaasti jättöä vähentäen. Toimii huomattavasti paljon paremmin. Kiitoksia siitä.

Pitäisi napata enemmän kuva/videomatskua tekemisestä, mutta aika vähän jaksanut motivoitua kuvauspuolesta. Joten tää ainoa mitä nyt viimeisistä vaiheista löytyy.

Liitteet
IMG_20250907_134730.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1916
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Miksi ihmeessä sen täytyy olla noin julmetun korkea?

Sanoisin että lähes sama mitkä renkaat tuohon laitat, tulee laite jokatapauksessa olemaan kiikkerä.

Laite on kuitenkin tarkoitettu liikkuvaksi, niin ei riitä että se pysyy paikoillaan pystyssä, vaan pystyssä pysymistä mietittäessä täytyy ottaa myös liikkeen aiheuttamat voimat huomioon. Kun kaartaa ja jarruttaa tuolla samaan aikaan, tai vaikkapa on ulkokurviin viettävä rinne, kippaa paino tukikolmion yli ja se on menoa.

Yksityiskohtaisia kuvia nyt rakenteesta ei ole, mutta olisikohan tuo paikallaan kaatumisen juurisyy liian Vetelissä takahaarukoissa. Ehkä rengas on lähtenyt kallistumaan haarukan vääntyessä ja lopulta ollut niin kallellaan että vanne on pettänyt sen vuoksi sivusuunnassa.

Madalla laitetta parikymmentä senttiä ja levennä saman verran ja laita tukevat vanteet ja haarukat taakse, niin pääset turvallisesti kurvailemaan kylille. :D

savonius
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

Korkeus tulee yrityksestä mahduttaa 60cm leveällä penkillä oleva pyörä 80cm ovista. Kun rengas itsessään on 15cm ja siihen vielä vielä aisat päälle, ei yksinkertaisesti voi olla renkaan kohdalla ilman että a) joko penkki ottaa kiinni renkaaseen(joka ei tietysti hyväksyttävää). tai b) pyörä itsessään on likempänä 90cm kuin 79,9 maksimiin mahtuva, jolloin ovista kulkeminen hankaloituu. Periaatteessa voisi pidentää runkoa, mutta jo nyt kaksi metriä pitkänä melkoinen kääntösäde. Jolloin pohdin vaihtoehtoja millä penkin saisi mahtumaan samalla kun tuon leveyden saisi pidettyä alle 80cm.

Sinällään haarukat voin tehdä vaikka ratakiskosta, vehkeet sitä myöten, lähinnä yritän pitää painon kohtuullisena(alle 40kg ois kiva jos pitää ylämäkeen polkea) joka tällä 40x40x4mm runkoputkella tekee jo melko kovasti painoa. haarukat ja istuimen kiinnitykset yms päälle jos tekisi senttix8-latasta tulee painoa kummasti enemmän kuin näillä 40x20 huonekaluputkilla.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4101
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kun et leveämpää halua niin ainoa vaihtoehto on saada tuosta matalampi. Kun saat perseen takapyörien akselien korkeudelle tai alemmas niin vakautta alkaa löytyä tuon levyisestäkin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1916
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

tukevuuden lisäämiseksi on toki vaihtoehtona myöskin lisätä tukipisteitä laajemmalle alalle.

Eli siis suomeksi sanottuna laittaa siihen neljä pyörää yksi kuhunkin nurkkaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7652
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, matalammalle penkki on saatava. Puolisen metriä alemmas.

Vastaa Viestiin