Päivitetään vähän tämän pyörän tilannetta. Olen ehtinyt nyt ajella tällä sen verran että voi jotain kertoa. Lyhyesti sanottuna toimii siinä käytössä kuin meinasin, eli parhaimmillaan maantielenkeillä. Myös torinkulmilla pelaa, kun pitää mielessä ettei ole kaikista ketterin. Jos vertaa pienipyöräiseen low raceriin, ajaminen on muuten samanlaista mutta istutaan vain ylempänä. Se etu matalalla pyörällä on että käsillä voi pitää pyörää pystyssä. Kaaduin kerran paikallaan risteyksessä kun en ottanut kuin toisen jalan irti lukkopolkimesta, mutta tasapaino heilahtikin sille puolen missä jalka oli kiinni polkimessa... 20" renkainen jive on myös ollut nopeampi, mutta syynä voi olla renkaat (tai heikentynyt kunto). Erot ei ole suuret enkä muutenkaan aja täysillä veren maku suussa.
Voimansiirto toimi hyvin, pari kohtaa tosin pitäisi joskus parannella: Ääni, taittopyörä pitää ärsyttävää rapinaa joka johtuu hammastuksen ja ketjun eri suuntaisuudesta. Se vaihtelee eri vaihteilla ja pahimmillaan on suurilla välityksillä, iso eturatas ja pieni takaratas. Pitää vielä hioa rissan hampaita matalammiksi. Ketju putoaa helposti paluurissalta kun taluttaa pyörää taaksepäin ja samalla kääntää ohjauksen laitaan. Tämä tapahtuu lähes joka kerta kun otan pyörän tallista. Olisi helppo korjata laittamalla ohjuri, mutta ei ole kiusannut niin paljon että olisi viitsinyt.
Etuveto noin muuten pelaa niin hyvin, että pidän ilman muuta parempana kuin takavetoa pitkällä ketjulla ja usealla taittopyörällä. Renkaan pito riittää ja kääntövaraa on tarpeeksi. Eri asia jos pyörä on korkeampi ja ketjulinja suorempi, silloin valitsisin takavedon.
Etujarrun tehottomuus ongelma selvisi viimein. Ei ollut venyvä vaijeri, joustavat länget eikä kulunut vanne. Vaan jarrun paikka suhteessa vanteeseen on muuttunut, koska haarukka on taivutettu suoremmaksi. Längissä kyllä säätövara riitti juuri, mutta palat eivät ole ihan kohtisuorassa vannetta vastaan. Lisäksi ne tekevät liikettä niin pienisäteisellä ympyränkaarella että voima ei osukkaan sinne minne pitäisi. Tilanteen korjaaminen vaatisi jarrutappien siirron noin 5-10 mm alemmas.