Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vaikka ollaan tässä vaiheessa projektia, niin kannattas varmaan harkita taka-alseliston siirtoa taaemmaksi. Vaikka keuliminen onkin sivustaseuraavien poikien mielestä mukavaa. Voi syys liukkaat tuora todellisia ongelmia eteen. :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Voi syys liukkaat tuora todellisia ongelmia eteen. :shock:

Mistäs sen tietää jos ei kukaan kokeile :shock: Tätä en kyllä enään ala muokkaamaan, helpompi nakata roskiin ja tehdä uus jossa korjataan sitten kerralla kaikki muutkin virheet joita tässä v.1.0 tulee tehtyä.

Tuo mun ensimmäinen nojapyörä vuodelta 2004 oli hieman etupainoisempi:

Kuva

Siinäkin sama perus deltojen perus ongelma, yksi pyörä on vailla tekemistä, ei ohjaa eikä vedä, mutta kantaa 30-40% kuormasta. Eli liukkaalla loppu pito joka tapauksessa vetävältä tai ohjaavalta pyörältä, niin tuossa 2004 mallissa kuin tässä 2010 mallissakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Kyllä tämän ulkonäkö henkii huomattavasti rauhallisempaa fiilistä:

Eli varsin "ruumisarkkumainen" on ulkomuoto, melkein pakko sössiä jotaki väriä pintaan. Kaikki kulmat ainakin pitää teipata, sen verran ruma tuo avoin puukolla leikattu kennolevyn reuna.
Jukka

pitäskö sulla kysyä Raahen kukasta alkaisko ne sponssaamaan tarrat siihen? :lol: (Hautaustoimisto)
Eiks siinä yhdessä WAWissakin ole kukka tarrat... samalla teemalla :wink:

ois äkkiä maalia keveämpi...

jviirret kirjoitti:

Aluksi luulin niin kun aiempaa kovempaan vastatuuleen ajelin samaa 20km/h nopeutta ku ilman katettakin, mutta myötätuuleen meni testimäessä saman 39km/h ku ennenkin. Tuuli taisi olla hieman pyörteistä kun heilutteli paljon enempi kuin ilman katetta, siis tuossa kovemmassa vauhdissa.

Jukka

sehän on positiivinen ylläri jos ei vauhtiin vaikuttanut negatiivisesti.
joo, tuuli on ilkee. just päivällä kattelin videon pätkän jossa kuormuri menee sillalla nurin kun tuuli ottaa koppiin kiinni... :shock:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vaatii varmaan kanttia ajella arkun näköisellä kinnerillä, kun perus nojakillakin saa kuunnella usein naurunrähäkkää niin mitenhän tuolla?
Kantikkuutta saisi ehkä häivytettyä pyöreällä keulalisäkkeellä joka voisi sisältää pienen tavaratilan. Tasaisi painonjakaumaakin.
Paljos muuten painoa on nyt?

Se on kyllä kova jätkä joka kinnerin tekee! :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

sehän on positiivinen ylläri jos ei vauhtiin vaikuttanut negatiivisesti.

Osasyynä varmasti tuo heikko lähtökohta. Luulen että yksiputkirunkoiset triket ovat aerodynaamisesti parempia kuin tämmöinen neliputkihässäkkä. Niiden vauhtia tällainen laatikko kate saattaisi hidastaakkin.

Jarcco kirjoitti:

Vaatii varmaan kanttia ajella arkun näköisellä kinnerillä, kun perus nojakillakin saa kuunnella usein naurunrähäkkää niin mitenhän tuolla?
Kantikkuutta saisi ehkä häivytettyä pyöreällä keulalisäkkeellä joka voisi sisältää pienen tavaratilan. Tasaisi painonjakaumaakin.

Joo, selkeästi tässä on sijaa sekä muotoilulle että painojakaumapohtimiselle. Eikä tällä kokemuksella osaa sanoa vielä varmuudella monen muunkaan ratkaisun toimivuudesta pidemmässä käytössä. Eli pannaan porukat nauramaan ja jatketaan testailua :lol:

Jarcco kirjoitti:

Paljos muuten painoa on nyt?

Meni hankalaksi tuon katteen myötä punnitseminen :( Viimeisin punnitus 26,5kg. Siihen vaihdekahva+vaijeri, takajarru+kahva+vaijeri, 80cm 20x10x1,5mm putkea, heijastimien ja lampujen kiinnityksiä varten läjä prikkoja ja liki 3m2 650g/m2 painavaa vikuproppia. Ylimääräinen poljinkampi on poistettu. Tosta ynnäilemällä päädyn itse n. 30kg painoon, pitää yrittää punnita. Etulokasuojan otan pois kun rämisee, eikä sillä ole enään mitään käyttöä kun kate suojaa siitä roiskuvan kuran, toivottavasti.

Jarcco kirjoitti:

Se on kyllä kova jätkä joka kinnerin tekee! :mrgreen:

No ei tämäntyyppisen kinnerin tekeminen kyllä mitään erikois taitoja vaadi, toisin kuin aerodynaamisen velomobiilin tekeminen. Tuohon painoon olen kyllä itsekkin tyytyväinen, ei näistä ole pakko tehdä 50kg möhkäleitä, vaikka teräksestä rungon tekeekin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Punnitsin nyt sitten, mutta tekniikkaa piti vaihtaa. Aiemmin kannoin pyörän vaakalle ja tästä yhteispainosta vähensin oman painoni. Nyt pistin vaakan vahvuiset palikat kahden renkaan alle ja punnitsin kolmannen, näin jokaisen renkaan alla ja yhteen laskettu tulos nyt 28,8kg. Tuosta puuttuu kennolevy selän takaa mutta siinä on mukana etulokasuoja.
Vaakan tarkkuus 10kg painoilla tuskin sama kuin 100kg painoilla. Aiempien vertailujen mukaan tuo näyttää omaksi painokseni hieman enemmän kuin muiden vaaoilla. Nyt punnitsin jokaisen renkaan kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla tulos sama. Takarenkaat 9,7kg ja 8,3kg, eturengas 10,8kg.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Erinomaista, tieto että teräsrungolla päästään kohtuupainoihin motivoi varmaan muitakin rakentajia. Hyvä että viitsit testailla näitä juttuja meidän laiskojen puolesta. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos nyt ajattelis tuota ruumisarkkumaisuutta maalaamalla häivyttää, niin toimisiko tällaiset "shelby raidat"?

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Tommonen, paitsi että maalaus meni ihan perseelleen :( Maali ei ole monestakaan kohdasta kiinni ollenkaan. Koemaalasin saman merkkisellä mustalla maalilla ensin pienen levyn ja siihen onnistui ihan hyvin. Mutta tähämpä ei. THuhtamäki varoitteli levyn varaavan helposti staattista sähköä. Liekö se syynä maalin tarttumattomuuteen? Jos staattinen sähkö imi ilmasta pölyä pinnalleen ja esti näin maalin tarttumisen? ennen maalausta pinta oli kyllä pölytön. Sähköinen tuo ainakin on, punaista maalipölyä on ympäri koria ja se lähtee kämmennellä pyyhkimällä pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

kyllä se tuo maali kummasti vain ulkonäköä petraa..
nostaa jälleen hattua aikaansaavalle rakentajalle :!:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hyvin sopii nuo raidat tuohon. Onko miten helppo kiivetä sisään ja ulos? Mitä maalia käytit?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Onko miten helppo kiivetä sisään ja ulos? Mitä maalia käytit?

Kyllä tämmöinen kankea 40v 180cm ukko pienellä harjoittelulla menee. Konepellin takareunan paikka kokeilemalla haettu niin taakse kuin mahdollista.
Raidat on Wurthin spraytä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Tommonen, paitsi että maalaus meni ihan perseelleen :( Maali ei ole monestakaan kohdasta kiinni ollenkaan. Koemaalasin saman merkkisellä mustalla maalilla ensin pienen levyn ja siihen onnistui ihan hyvin. Mutta tähämpä ei. THuhtamäki varoitteli levyn varaavan helposti staattista sähköä. Liekö se syynä maalin tarttumattomuuteen? Jos staattinen sähkö imi ilmasta pölyä pinnalleen ja esti näin maalin tarttumisen? ennen maalausta pinta oli kyllä pölytön. Sähköinen tuo ainakin on, punaista maalipölyä on ympäri koria ja se lähtee kämmennellä pyyhkimällä pois.
Jukka

Staattisen sähkön vaikutuksesta en osaa sanoa, mutta ko. levy pitää olla erittäin hyvin puhdistettu asetonilla kaikesta pölystä ja rasvasta, eikä kevyt hiontakaan olisi pahitteeksi. Tulee myös mieleen että jos ilman kosteus oli suuri maalaushetkellä niin olisiko sillä vaikutusta?

Jos maalaus ei millään onnistu niin voihan nuo raidat teipata...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä tosiaan onnistunut maalaus tekee ihmeitä! :wink:

Kuuluuko korista ääniä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, aattelin ku tolle koepalalle en tehny mitään :roll: Mut joo, kuten moni muukin niin tämäkin oli varmaan monen tekijän summa. Kunhan maali lohkeilee niin paikkamaalailen, ei tää ny oo niin vakavaa...
Pistin palasen kasteltua vikuproppia pakastearkkuun ja ainakaan tosta pakkasesta ei näyttäs olevan moksiskaan, ehkä hieman jäykempää, mut kesti taivutella. Eli ei ainakaan ihan pikku pakkasesta tykkää huonoa.
Tein myös uuden nopeuskokeen melkolailla tyvenessä säässä, nyt takaseinäkin paikoillaan. Saman kulkee ku ennenkin n.20 tasasella ja 37 otti vauhtia tosa alamäessä. Alkaakohan ajoviiman puuttuminen näkyä ku tuntuu että hiki tulee helpommin :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin