Pyörätiet pätkinä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt se on tehty Vaajakoskentien pyörätie poikki teeristeyksestä. Missään ei opasteita mistä kulkea ja ennakko merkinnät puuttuvat. Ihmiset polkevat rantväylää vaajakokelle ja joutuvat palaamaan takaisin ja turvallisemmalle vaihtoehdolle jos haluavat ajaa pyörätiellä. Tie työ on sopivasti alamäessä jossa on tunneli isontinen ali ja sekin jyrkää alamäkee. Missä opasteet , haloo !!!!!!!!!!
Koska pyöräiliä on oikeutettu suojattuun ja turvalliseen kulkemiseen!!!!!!!!
Perustetaan se maanlaajunen pyöräjärjestö , jos ei puolue Tanskan malliin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt se on tehty Vaajakoskentien pyörätie poikki teeristeyksestä. Missään ei opasteita mistä kulkea ja ennakko merkinnät puuttuvat. Ihmiset polkevat rantväylää vaajakokelle ja joutuvat palaamaan takaisin ja turvallisemmalle vaihtoehdolle jos haluavat ajaa pyörätiellä. Tie työ on sopivasti alamäessä jossa on tunneli isontinen ali ja sekin jyrkää alamäkee. Missä opasteet , haloo !!!!!!!!!!
Koska pyöräiliä on oikeutettu suojattuun ja turvalliseen kulkemiseen!!!!!!!!
Perustetaan se maanlaajunen pyöräjärjestö , jos ei puolue Tanskan malliin.

Joo, kyllä ensimmäisellä kerralla ihmetteli mistä voi ajaa. Väliaikainen reitti kulkee kinttupolkua pitkin metsän halki. Itse ajelen kohdan ohi reilusti viereistä ajotietä pitkin.

Vaajakoski-Jyväskylän välisellä kävely/pyörätiellä ovat seisoneet koko kesän sateiden tuomat sorat ja kivet. Huomautin siitä kaupunkia Keskisuomalaisessa, mutta eipä ole auttanut. :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

optimistx kirjoitti:

Juu, sama Espoossa.

Sain raivarin, kun Merituulentien remonttia on tehty vuoden päivät siten, että pyöräilijöillä ei ole edes teoreettista järkevää reittiä työmaan läpi. Nousin kävelemään ja talutin pyörän yhdellä kaistalla oikein rauhallisesti ja laillisesti murehtimatta siitä, mahtuuko kaistalla kukaan ohitseni. Odotin autoilijoilta räyhäkkäitä tööttäyksiä ja sen jälkeen soittoja rakennusvirastoon, mutta kiltisti jono mateli kävelyvauhtiani. Liekö syynä, että jonon ensimmäinen oli ystävällisenoloinen naisihminen.

Lisäksi uudet pyörätieristeykset on tehty hieman reunakiveä kallistamalla, 10-15 cm pystysuorin tasoin! Haluaisinpa tietää vastuuhenkilön etunimen ja pyytää häntä ajelemaan tyypillisellä peruspyörällä siitä edestakaisin muutamia kymmeniä kertoja ja sitten pistämään aivosolunsa ajattelemaan. "Joo, mutta risteyksessähän täytyy varoa ja paras tapa varoa on nousta pyörältä, taluttaa se risteyksen yli ja lähteä sitten uudestaan liikkeelle. Katukivi opastaa tähän tehokkaasti, se on turvallisuusjuttu" ... näinköhän sitä Jaska tai Riitta-Liisa perustelee?

Merituulentien remonttia olen myös kironnut. Ensin sitä että se kestää ja kestää ja lopuksi sitä, että näköjään lähes ajokelvoton ajorata tästäkin sitten tehtiin graniittisten reunakivien ja jatkuvien liikennevalojen avulla. Mun jousittamattomalla velomobiililla ei ole tuolle tielle mitään asiaa eli kiertotien käyttö tulee jatkumaan pysyvästi. Matka on pidempi, mutta lähes valoton ja tasaisempi. Itse luulin, että nuo graniittireunakivet ovat jo historiaa, mutta ei näköjään.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Tuossa jokin aika sitten yritin minäkin epätoivoisesti päästä KMX:llä
Merituulentieltä Kuitinmäen suuntaan, mutta niin oli jätettävä leikki kesken.
Vanhemmat olisi asuneet siinä 2 kilometrin päässä, mutta koska tuo pätkä
reunakivineen ja puoltenvaihtoinen ei soveltunut edes kävelijöille, niin käänsin kelkan
takaisin Vantaan suuntaan......

Mitäs reittiä TAG67 on tuon hirvityksen ohittanut?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Se Merituulen tie on kamala, kun viime viikonloppuna kävin sitä katsomassa. Pitäisi kaikkien antaa Espoolle palautetta että tuollaisilla ratkaisuilla (taas) tehdään haittaa pyöräilylle.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Katsoin Dw:tä ja ihailin Berliinin liikenneratkaisuja kevyelle liikenteelle. Saiskos nuo Suomalaiset päättäjät ja suunittelijat vihdoin tajuamaan, että on muunlaistakin liikennettä kuin auto. Ottasivat eu:n suuresta esimerkiä ja oppia. Ja seeprasääntö voimaan Suomeenkin , niinkuin Ruotsissa. Tehdään parempi paikka ihmisille ja vaikeutetaan peltilehmien elämää. :evil:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

jori kirjoitti:

Tietääkö kukaan, hinnoitteleeko kunta liikenneväylän käyttökelvottomuus- tai haittaaikaa missään. Helsingissä saatiin hyvää palautetta pelkästään sillä, että kaupunginjohtajan mahtikäskyllä remontteja kiirehdittiin ja organisoitiin paremmin. Jos liikenteen katkaisemisesta olisi selkeä hinnasto, pysyisi asia mielessä myös ilman erityistä huomiointia. Liikenteen sotkeminen on kaupungin kannalta todellinen kustannus, joka pitäisi ilman muuta hinnoitella ja laskuttaa aiheuttajalta.

Jori

Voi paskis. Järjestelmä söi viestin, jota olin kirjoittanut melkein koko sen ajan joka olisi ollut käytettävissä ruokailuun...

No, voinpahan lyhentää kun olen asian kerran jo kunnolla pureskellut. Kevyen liikenteen vaikutusten arvioinnin yleisohje (2004) http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/820623 kertoo, että keskimääräinen kustannus ajoaikana on noin 10 senttiä per lärvi minuutissa. Helsingin luvut pääväylillä ovat kevyen liikenteen osalta 5500-7000 henkilöä päivässä, montako minuuttia pannaan per henkilö menetettyä tai pidentynyttä matka-aikaa?

Toinen keskeinen arviointikriteeri on terveydelliset vaikutukset. Norjalainen malli on lainattu tännekin ja sen mukaan jokainen uusi liikkumaan saatu ihminen tuottaa 1200 euroa vuodessa. Lisäksi voidaan arvioida hyötyjä vähenevästä autoliikenteestä, supistuvasta joukkoliikennetarpeesta ja jopa koulu- ja sosiaalitoimen pienenevinä kuljetuskustannuksina. Näiden kustannusten arvoille ei ole ohjetta.

Onnettomuuskustannukset ovat sitten oma lukunsa. Kuolemantapaus on 2 000 000 euroa. Pysyvä vammautuminen miljoonan, keskimääräinen henkilövahinko 84 000 euroa. Miten olisi jos jokainen työmaan kohdalla tapahtuva poliisin tietoon tullut vahinko...

Jori oli myös pohtinut toisessa viestissä työmaan nopeuttamista. Muualla maailmassa on käytetty "vapaasti innovoitavaa suunnittelua" työmaiden nopeuttamisessa. Esim. Floridassa on rakennettu maanjäristyksen tuhoama moottoritiesilta kokonaan uudelleen kahdessa kuukaudessa. Tarjouspyynnössä oli määritelty hankkeelle arviohinta ja toteutusajaksi 8 kuukautta. Jokaisesta aikaistetusta kuukaudesta oli luvattu 20 % hinta-arviosta bonusta. Ollakseen varma taloudestaan urakoitsija tarjosi hankkeen 25 %:lla arvioidusta hinnasta. Olivat mm. ostaneet kaikki teräkset viereiseltä talotyömaalta, jolla sattui olemaan ne vähän aikaisessa, ja jolla oli vielä varaa odottaa uusien toimittamista...
Jos mä nyt oikein osasin laskea, liikenne pääsi sillalle kuusi kuukautta etuajassa ja urakoitsijan saama raha oli 145 % arvioidusta kokonaishinnasta. Liikennemäärät olivat kuitenkin sellaiset, että osavaltio teki periaatteessa plussaa jo saatuaan ihmisten pidentyneet työmatka-ajat takaisin normaaleiksi.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miksi ja viellä miksi??????
Miksi ei voida luoda opastavaa liikennepolitiikkaa kevyelleliikenteelle.
Miksi pyhä lehmä auto on paremmassa asemassa tässäkin.
Jyväskylässä osataan rankaista pyöräilijöitä ja jalakulkioita todella olan takaa.
Esim. Laukaantien ja Seppäläntien risteysremontissa. Ennestään vaarallisesta pyörätie järjestelystä ollaan tekemässä vielläkin isoa P:tä. :lol: :twisted:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Nyt se on tehty Vaajakoskentien pyörätie poikki teeristeyksestä. Missään ei opasteita mistä kulkea ja ennakko merkinnät puuttuvat. Ihmiset polkevat rantväylää vaajakokelle ja joutuvat palaamaan takaisin ja turvallisemmalle vaihtoehdolle jos haluavat ajaa pyörätiellä. Tie työ on sopivasti alamäessä jossa on tunneli isontinen ali ja sekin jyrkää alamäkee. Missä opasteet , haloo !!!!!!!!!!
Koska pyöräiliä on oikeutettu suojattuun ja turvalliseen kulkemiseen!!!!!!!!
Perustetaan se maanlaajunen pyöräjärjestö , jos ei puolue Tanskan malliin.

Joo, kyllä ensimmäisellä kerralla ihmetteli mistä voi ajaa. Väliaikainen reitti kulkee kinttupolkua pitkin metsän halki. Itse ajelen kohdan ohi reilusti viereistä ajotietä pitkin.

Vaajakoski-Jyväskylän välisellä kävely/pyörätiellä ovat seisoneet koko kesän sateiden tuomat sorat ja kivet. Huomautin siitä kaupunkia Keskisuomalaisessa, mutta eipä ole auttanut. :twisted:

Sakari

Haa, jotain posetiivistakin!

Muutamien viikkojen jälkeen kirjoituksestani, Vaajakoski-Jyväskylän kävely/pyörätietä ruvettiin korjaamaan, reunoja ojitettiin jotteivät rinteestä valuvat maat tulisi tielle ja asfalttia paikattiin monin paikoin. On nyt selvästi paremmassa kunnossa! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minä taas olen käymässä Jyväskylässä, ja Tamperelaisena sanon että täällä sentään on asiat todella hyvin! On pyöräteitä ja pyöräparkkeja ja hyvät välimatkat... Tampereella saa olla pitkäaikainen natiivi että edes löytää (saati pystyy käyttämään) muka tarkoitettuja pyöräväyliä. Legenda kertoo että kaupungin liikennesuunnittelijalla ei edes olisi ajokorttia, mutta tuntumasta päätellen sillä ei ole jalkojakaan.

Hyvät kävelykadut ja leveät jalkakäytävät (pyörätie-osineen) ja hyvät tilat parkkeerata pyörää ovat kullan arvoisia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä täällä hyvää on paljonkin. Ritiikki kohdistuu siihen mitä tehdään ja miten siittä ilmoitetaan liikenne opaisteilla kulkijoille. Jos autoilija joutusi ajamaan esimerkiksi puoli kilometriä ja huomaa että tästä ei pääse . Hän soittaa poliisille ja vaatii tilanteen korjaamista. Niin varmasti hetkenpäästä tämä pyhä lehmä saa opasteet paikalle. Kyvytväylä aiheuttaa mutinaa ja lopuksi olan kohahduksen. Puhutaan parannuksesta alikulkutunneli verkostossa joka rakennetaan laukaantien ja seppäläntien risteykseen. Miksi parannus on sitä että ennen näki tunneliin mennessä hivenen ja nyt ei juuri ollenkaan. Ensi kesänä taidan ajaa tässa ajoväylää autojen kanssa ja katsoa mitä siittä seuraa. Voihan sitä rotestoida tällä tavalla ja tietysti yrittää saara lehristön paikalle ja kertoo mielipiteensä heillekin. :|

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja irakas »

On se kummallista kuinka vähän puhutaan risteyksissä ajoteiden alla kulkevista jalankulku/pyöräteistä. Nehän ovat hurjan vaarallisia. Niiden risteyksissä näkyvyyttä ei ole juuri nimeksikään ja vaaratilanteita tapahtuu tuhkatiheään.

Olen ajatellut, että jatkossa risteyksien suunnittelussa pitäisi pyrkiä siihen, että meluisat ajoväylät upotettaisiin jo pelkästään meluntorjunnan takia ja kevyet jalankulku/pyörätiet kulkisivat niiden yli kevyitä siltoja pitkin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

M270
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:38

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja M270 »

TKorho kirjoitti:

Legenda kertoo että kaupungin liikennesuunnittelijalla ei edes olisi ajokorttia, mutta tuntumasta päätellen sillä ei ole jalkojakaan.

Ai on tampereella vaan yksi liikennesuunnittelija? Tosin onhan se ehtivä jätkä kun on ehtinyt työskennellä ainakin Imatralla ja Turussakin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja PW »

M270 kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Legenda kertoo että kaupungin liikennesuunnittelijalla ei edes olisi ajokorttia, mutta tuntumasta päätellen sillä ei ole jalkojakaan.

Ai on tampereella vaan yksi liikennesuunnittelija? Tosin onhan se ehtivä jätkä kun on ehtinyt työskennellä ainakin Imatralla ja Turussakin.

:D , Ja vielä polkupyörällä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörätiet pätkinä

Viesti Kirjoittaja irakas »

M270 kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Legenda kertoo että kaupungin liikennesuunnittelijalla ei edes olisi ajokorttia, mutta tuntumasta päätellen sillä ei ole jalkojakaan.

Ai on tampereella vaan yksi liikennesuunnittelija? Tosin onhan se ehtivä jätkä kun on ehtinyt työskennellä ainakin Imatralla ja Turussakin.

Samanlainen on ehtinyt olla Jyväskylässäkin. Ainakin legenda kertoo.... :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin