Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Voisitko piirtää. :)

Yritellyt välttää viimeiseen asti ku monesti helpompi tehdä ku alkaa piirteleen kuvia. No, nyt on liitteenä paintilla sutastu periaatepiirros.
Keltainen osa on laakeripesä, käytännössä se on tehty kahdesta sisäkkäisestä putkesta, joista ulomman sisään laakeri menee mutta sisemmän sisään ei. Uloimpaan putkeen on tehty reikä ja siitä sisempi putki hitsattu kiinni.
Harmaja osa on alumiininen napa jonka keskireikä on valupinnalla ja keskeltä ohuempi kuin päistä.
Punainen on 20x2,5mm putkesta tehty akseli.
Vihreällä merkitty holkki estää rataspakan painumisen laakeria vasten kun vaaleanpunaisella lukkomutterilla vedetään koko paketti kasaan. Oikeaoppisesa rakenteessa laakerin keskikoolien väliin kuuluisi ehdottomasti myös holkki ,mutta on jääny laittamatta. Pitää vain kasatessa olla tarkkana ettei kiristä pakettia niin kireälle että laakereita alkaa ahdistaan.
Keskistystä varten akselilla on kaksi holkkia, tehty 22x1 putkesta ja merkitty kuvaan sinisellä. Näistä vasemman puoleinen on n.1cm pituinen ja se ei siis pääse kartiomaisen reiän vuoksi uppoamaan syvemmäs. Oikeanpuoleinen keskittää akselin vapaarattaan kiinnitysbooritukseen. Asentaessa oli niin tiukka että piti meisselin ja vasaran kans hakata paikoilleen. Ilmeisesti booritus mahdollistanut holkin seinämien litistymisen, jonka jälkeen se on löystynyt ja valunut sisään päin ja lopulta kokonaan navan sisään, joka tästä päästä on avoimempi, eli holkki ei enään keskittänyt akselia. Nyt tuo holkki on paljon pidempi, eli ei mahdu valumaan sisemmäs.

Jukka

Liitteet
highracernapa.GIF
highracernapa.GIF (7.82 KiB) Katsottu 2734 kertaa

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos, asia selvisi. Näppärä tapa tuo laakeripesän teko kahdesta sisäkkäisestä putkesta tulppahitsillä kiinni. Sen väliputken sisäkoolien väliputken kun tekee samassa yhteydessä hitusen pidemmäksi kuin tuo ulkokoolien välinen suurempi, niin pääsee ilman työntömittaa oikeaoppisiin asennustoleransseihinkin. Mikäs tuo akselin nuppi on?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mikäs tuo akselin nuppi on?

Siihen on hitsattu 20mm eiällä oleva prikka ja 12mm kuusiokanta läjään. Prikka sitten pienennetty niin pieneksi että menee pyörän navan laakeripesään. Kuusiokanta akselin kiinnipitäsmista varten kun lukkomutteria kiristetään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Äh, 45km lenkki ja alkoi taas takanapa ääntään. Nyt tein laakerien väliinkin holkin että kestää kiristää kunnolla. Ääni loppui, mutta kunnon koeajo vielä tekemättä.
Toinenkin vika ilmaantui. Vasemmanpuoleinen keskitysholkki ilmeisesti "syönyt" vähän navan kartioreiän alumiinia kun keskiö lonksuu akselillaan ja välys tuntuu nimenomaan vasemmassa päässä. Välys ei ole vielä suuri, arviolta milli vannekehällä. Mutta vaikea napaa koneistamatta korjata. Eli olkoot, toivotaan että lowride reissun pysyy välys sellaisena että ajamaan pystyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Juu voi se olla että nyt kestää, holkki laakereiden välissä niin saa välykset pois kun uskaltaa kiristää.

mahtuuko tuon vasemman holkin päälle laittamaan lyhyempää holkkia joka olisi himpun paksumpi?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

mahtuuko tuon vasemman holkin päälle laittamaan lyhyempää holkkia joka olisi himpun paksumpi?

Ei, tuo reikä on todella vähän kartiomainen. Eli 22mm putkesta tehty holkki upposi sinne muutaman millin ja väkivalloin kiristämällä sinne sai mahtumaan n. 10mm mittaisen holkin. Hyvällä tuurillahan tuo on nyt syönyt kartiomaisuuden reiästä ja kuluminen hidastuu niin että voi kestää pitkäänkin. Tuon vertainen välys ei käytössä näy missään.
Olisi alunperin pitänyt käyttää keskittämiseen laakerikuppia, mutta silloin akselin nuppi olisi pitänyt sorvata oikean muotoiseksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vika löytyi asentajasta ja oli helppo korjata napakalla vasaran iskulla nuppiin. Läjässä on jo niin paljon tiukalla sovituksella olevia holkkeja ja laakereita ettei enään rannemomentilla saanut koko läjää kasaan, vasaran isku painoi nupin pohjaan ja enään ei oo välyksiä.
Ihmeellistä kuinka ajatukset selviää kun nukkuu yön yli, illalla ongelma tuntui ylitsepääsemättömältä ja aamulla marssin varastoon, nappasin vasaran käteen ja kops, se oli siinä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Ihmeellistä kuinka ajatukset selviää kun nukkuu yön yli, illalla ongelma tuntui ylitsepääsemättömältä ja aamulla marssin varastoon, nappasin vasaran käteen ja kops, se oli siinä :D

Jukka

Kun kaikki epäonnistuu, lue käyttöohjeet.
Jos sekään ei auta, hae työkaluvarastosta leka.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt pyörän on koeajanut lowriden ankara koeajotiimi, ei kukaan ihan pas*aksi päin naamaa haukkunut :D Liikkeelle lähtö oli monelle vaikeaa, koska ohjaustanko tekee laajaa sivuttais suuntaista liikettä ohjatessa. N.100m ajon jälkeen näytti kaikilla kokeilijoilla kuitenkin onnistuvan. Jättöä saisi olla enempi, eli emäputki hieman loivemmassa kulmassa tuota maastopyörän haarukkaa käytettäessä tai suorempi haarukka. Näyttää että pystyä ohjauskulmaa käyttävät valmistajat käyttävät maantiehaarukoita joissa on ehkä hieman pienempi offset. Lauantai päivän ajelin ja fiilistelin muiden pyörillä ja vasta autoa pakatessa tällä omalla, helppoa oli, eikä yhtään tullut fiilis että tuon vuoksi tarvitsisi uutta runkoa tai etuhaarukkaa tehdä.

Pyörä rullasi huomattavasti paremmin kuin viimevuotinen ( http://www.kotinet.com/ninajukk/26lwb.htm ) varmasti yksinomaan renkaiden ansiosta ja kyllä kai osa syynä on tuo liki 50/50 painojakauma. Nyt ei tarvinnut alamäessä polkea ja pysyi silti letkan mukana, välillä jopa fiilis että olis valunut osaa nopeampaa. Nyt vain pitäisi saada kuskista 10kg pois ja pohkeisiin lisää voimaa, ei oikein kunto piisannut pitkissä ylämäissä vaan pohkeet alkoi kramppaamaan. Pyöritystekniikassakin varmasti kehittämisen varaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulta läks se 10 kiloo kuskista pelkästään polkemalla eikä edes mitään pitkiä matkoja, vähän niiku huomaamatta noin vuodessa. Ehkä voimaa tuli samalla lisää.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Miulta läks se 10 kiloo kuskista pelkästään polkemalla eikä edes mitään pitkiä matkoja, vähän niiku huomaamatta noin vuodessa. Ehkä voimaa tuli samalla lisää.

Petri W

Pyöräily on aivan erinomainen rasvanpolttolaji, koska siinä on helppoa tehdä tarpeeksi pitkäkestoisia harjoitteita. MInulla sykemittari ja toisaalta myös urheilupalvelu sanovat, että noin keskimäärin pyöräilytunnissa kuluu 700 - 770 kilokaloria. Noita kymmenen, niin kilo rasvaa on poltettu. Hip! Tehot tosin vaihtelevat kuskista toiseen...

MInun pitää taas puolestani huolehtia siitä, että muistaa ahmia tarpeeksi ruokaa pyöräilykauden aikana, jotta paino ei pääsisi putoamaan ainakaan alle 68 kilon, jota pidän 186 cm varteeni minimipainona.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Etujarrulevy vaihtui 160-->203mm. Aluksi tuntui ettei sen jarruteho muuttunut miksikään. Jonkun verran tuossa sillä jarruttelin ja nyt menee rengas pelkällä levyjarrulla samalla alustalla juuri ja juuri sutiksi millä aiemmalla levyllä ei.
Siinä samalla säätelin vannejarrua ja siitä pirahti palautusjousen muovipidike palasiksi, nyt siis taas vain yksi jarruinen :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viimeisimmällä lenkillä takana ajoi tarkkasilmäinen ja riittävän tuttu kaveri, että kehtasi sanoa pyörän olevan kiero :)
No, kotona piti asia tarkistaa ja tottahan se on. Renkaat ovat takaa katsottuna hieman X mallissa. Jos yläreunat tähtää linjaan niin alhaalta ovat n.10mm pois linjasta. Varmaan ollut alusta asti, aiemmin en vain ole noin tarkkaa katsonut. Ohjauksen pitää olla ihan suorassa ja katsoa riittävän kaukaa/alhaalta että huomaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Viimeisimmällä lenkillä takana ajoi tarkkasilmäinen ja riittävän tuttu kaveri, että kehtasi sanoa pyörän olevan kiero :)
No, kotona piti asia tarkistaa ja tottahan se on. Renkaat ovat takaa katsottuna hieman X mallissa. Jos yläreunat tähtää linjaan niin alhaalta ovat n.10mm pois linjasta. Varmaan ollut alusta asti, aiemmin en vain ole noin tarkkaa katsonut. Ohjauksen pitää olla ihan suorassa ja katsoa riittävän kaukaa/alhaalta että huomaa.

Onko ne ilman kuormaakin, vai vasta kuskin kanssa kun vain toiselta puolen kiinnitetty takarenkas hakee paikkansa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Viimeisimmällä lenkillä takana ajoi tarkkasilmäinen ja riittävän tuttu kaveri, että kehtasi sanoa pyörän olevan kiero :)
No, kotona piti asia tarkistaa ja tottahan se on. Renkaat ovat takaa katsottuna hieman X mallissa. Jos yläreunat tähtää linjaan niin alhaalta ovat n.10mm pois linjasta. Varmaan ollut alusta asti, aiemmin en vain ole noin tarkkaa katsonut. Ohjauksen pitää olla ihan suorassa ja katsoa riittävän kaukaa/alhaalta että huomaa.

Jukka

Etkö tuollaista heittoa huomannut ajaessa? Minulla ainakin SH11:n ohjaus rauhoittui, kun asensin taka- ja etupyörät samaan linjaan maan pinnassa. Pyörien asento on silloin takaa katsoen V-mallinen. Onkohan siitä mitään haittaa? En ole ainakaan huomannut. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin