Onkos Jorilla pythonin ajokokemusta, vai onko tuo pelkästään matematiikkaa ?
Vartin yritin aikanaan Ängeslevän pythonilla, jossa on ylisuuri negatiivinen jättö. Ei onnistunut alkuunkaan. Laskelmiin perustuvat arvailuni - ja muiden kokemuksiin.
Niin joo, olihan minulla kolmipyöräinen delta, jossa oli runko-ohjaus, joka oli toteutettu virtuaalisella ohjausnivelellä (nivelnelikulmio), jonka takia jättöä saattoi vapaasti säätää millaiseksi halusi. Pahin ongelma tuolloin oli liika stabiilisuus. Pyörä pyrki kääntymään vinolla pinnalla ajettaessa alamäkeen ja kovassa vauhdissa muuttui ohjaus liiankin jäykäksi.
Jori
Viimeksi muokannut jori, 21 Syys 2010, 20:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siis kertaan viellä jos , noin 20kg paino sijoitetaan penkin viistouden alle ja takahaarukkaa ei vierä tarpeettoman kauas. Ei pyörän stapiilius ihan hirveesti kärsi. Entä jos käytetään esim 20tuumasts rengasta ja saamme jalkojen painolla lisättyä etuakseli painojakautumaa eremmäksi. Niin eikö tällä ole rauhottava vaikutus ajoon ja näin saamme kompensoitua takapainon lisäystä. Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen.
Tuo parikymmentä kiloa lähellä takapyörää on epäolennainen tekijä stabiilisuuden kannalta. Mahdollisimman suuri jättö (mahdollisimman pieni negatiivinen) tekee pyörästä helpomman ajaa ja useammassa ajotilanteessa stabiilin. Pieni etupyörä mahdollistaa alle -200 mm jätön. Täytyy myös muistaa, että kuskin kehon painon vaikutus polkimien lisämassana riippuu kehon jännityksistä. Mitä enemmän painoa takapuolella sitä kiikkerämpi mitä enemmän polkimien ja hartioiden varassa sitä stabiilimpi. Polkeminen parantaa siis stabiiliutta, kuten mm. Jukka tuossa todisti.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
ohjauskulma , miusta vaikea arvioida mutt näyttäs ett ois 65 astetta saattaa olla jopa enemmän.
Jos jättö pitää saada mahollisimman pieneksi niin sitähän saa kääntämällä ohjausakselia mutt siinäkin on vissiiin havaittu optimiksi 63-65 astetta. Jos kääntää pienemmäksi se kait vaikeuttaa ohjaamista tai tuntus ett ohjaamiseen tarvitaan enemmän voimaa jos tuo ohjauskulma on oikeen loiva.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.
Entäs jos hoitas asian kahdella nivelellä. Laittas toisen yläpuolele ja toise niin lähelle alas maanrajaa että se ei haittaisi ajamista. Näin kahdella kevyellä nivelellä saataisiin ajaja pysymään mahdollisimman alas. Piirtäisi mitä tarkoitan. Mutta tällä koneella se ei onnistu. Eli saataisiin se jättö niikuin kolmion sisään renkaan kansa.
Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.
Jukka
Mites mie oon aatellu taas päinvastoin, ett ku niveltä laskee sen saa lähemmäs renkaan maakosketuskohtaa ja jättö pienenee.
Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.
Jukka
Mites mie oon aatellu taas päinvastoin, ett ku niveltä laskee sen saa lähemmäs renkaan maakosketuskohtaa ja jättö pienenee.
P1019478.JPG
Noinkin se toki pienenee. Mutta jos kuvittelet nivelen tuonne ylös jossa nuo turhat putket sojoittaa, niin huomaat että ohjausakselin suuntainen viiva tulee akselin etupuolelle maatasossa ja jättö olis jo positiivinen. Akselin yläpuolelle nostettuna jättö olisi silmämääräisesti arvioituna -20cm, olettaen tietenkin että nivelen kulma pidetään nykyisellään.
Tuosta kuvasta katsottuna etupää vaikuttaa liian veltolta. Jaloilla ohjatessa rungon pitää olla jämäkkä, jaloilla ei saa niin nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä kuin käsillä.
Jukka
PW kirjoitti:
Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.
Anna olla, unohda koko juttu, mutta pidä pyörä ajokunnossa ja helposti käsillä. Kokeilet huvikseen silloin tällöin, ei mitään tavoitteita. Homman pitää olla hauskaa ja kaatumisten naurattaa.
Pastori kirjoitti:
Istutaan rauhallisesti penkkiin
Sijoitetaan toinen jalka tukevasti polkimelle, toinen jalka on tukevasti maassa polven kulman ollessa hiukan suorakulmaa kireämmällä.
Kädet ovat vartalon sivuilla, sormien tapaillessa kevyesti maata.
Tiivis ja tanakka polkaisu eteenpäin ilman runttausta ja rules.
Hyvät ohjeet. Aluksi pitää siis pysyä pystyssä paikoillaan toinen jalka maassa, tai jalat polkimilla ja kädet maassa. Ei yhtään polkaisua ennen kuin tämä onnistuu. Siinä voi vähän heilutella ja tunnustella samalla miltä ohjausliikkeet tuntuu. Mitä isompi jättö sen laajemmin kuljettaja siirtyy ohjatessa sivusuunnassa, tähänkin pitää vartalon tottua.
Tuo rungon etuosan jäykkyys, jos tarkoitat tuota etupyörän "haarukkaa"/putkihässäkkää niin en ole sen huomannut notkuvan. Mutta tuossa nivelessä on klappia, kun polkaisen runko samalla oikenee jonkinverran. Sain sitä vähän tiukattua mutt en tiedä vaikeuttaako tuo opettelua vai kuuluuko tuosta kohtaa notkuminen asiaan ?
Tuo on varmaan totta ett väkisin pythonilla ei opi ajamaan joten otetaan rauhallisesti ja mielialan mukaan, ettei tartte ruveta haukkumaan pythonia paskaksi pyöräksi
Tavoitteena vois kuitenki olla ett ensvuonna pythonilla lowrideen , terveisiä Mäntyharjulle !
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuo rungon etuosan jäykkyys, jos tarkoitat tuota etupyörän "haarukkaa"/putkihässäkkää niin en ole sen huomannut notkuvan. Mutta tuossa nivelessä on klappia, kun polkaisen runko samalla oikenee jonkinverran. Sain sitä vähän tiukattua mutt en tiedä vaikeuttaako tuo opettelua vai kuuluuko tuosta kohtaa notkuminen asiaan ?
Mun mielestä ylös/alas notkumien ei juurikaan haittaa. Mutta kun etupyörä kääntyy, se kallistuu ja punoo runkoa kierteelle(ts. toinen putki taipuu ylös ja toinen alaspäin). Tämä haittaa ja tekee ohjaukseen "kuminauhamaisuutta".
Tämän eturungon kiertojäykkyyden voit todeta itsekkin kun sulla on tuo lokasuoja. Istut pyörän pääällä, jalat polkimilla ja kädet maassa. Käännätät jaloilla ohjausta vinoon ja katsot renkaan ja lokasuojan reunaa. Jos rengas pysyy lokasuojan alla keskellä on runko jäykkä, mutta jos liikkuu siellä sivusuunnassa on kiertojäykkyys puutteellinen.
Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.
Kuullostaa ihan yksipyöräisellä ajon opettelemisen ensimmäiseltä kahdelta tunnilta eli neljältä opettelukerralta. Pyörä taisi kulkea pisimmillään kaksi metriä. Viiden tunnin opettelun jälkeen se kulkikin yhtäkkiä 200 metriä ja kymmenen tunnin jälkeen kilometrin. Hauskinta oli, että oppiminen tapahtui nukkuessa ja sen huomasi vasta seuraavana päivänä, kun lähti taas ajamaan.
Veikkaisinpa, että pythonilla ajamisen oppiminen tapahtuu samalla tavalla. Tässäkin kun on kyse jaloilla ja vartalolla ohjattavasta kapineesta.
Hauskinta oli, että oppiminen tapahtui nukkuessa ja sen huomasi vasta seuraavana päivänä, kun lähti taas ajamaan.
Veikkaisinpa, että pythonilla ajamisen oppiminen tapahtuu samalla tavalla. Tässäkin kun on kyse jaloilla ja vartalolla ohjattavasta kapineesta.
Tismalleen! Itse harjoitellessa tuntuu ettei kehitystä tapahdu yhtään. Välillä joku yritys vähän "onnistuu" ja sitte taas ei. Mutta jokaisen nukutun yön jälkeen tuntuu kuin osaisi hieman paremmin. Ja tosiaan tuo että paljon lyhyitä harjoitusjaksoja pitkin päivää on paljon parempi kuin yksi pitkä.