Lakanakankaan sijasta kannattaa käyttää ballistista nylonia. Sitä saa tilaamalla Oulusta (shelby.fi). Sitä käytetään nykyään noissa SOF-kajakeissa. tuon kankaan etu on ääretön kestävyys ja sen voi kutistaa, joko kastelemalla ennnen lakkausta tai silitysraudalla kuumentamalla tarvittavista paikoista (kumpaa tapaa täytyy käyttää riippuu kangasmerkistä). Kutistamalla kangas soivaksi kehikon päälle saadaan rungolle jäykkyyttä lisää. Ainakin noin se toimi kajakissa.
T,
Ensinnäkin tuhannet kiitokset tästä viestistä. Olen vuosia miettinyt, että mikä on sellainen kangas joka kutistuu lämmöllä ja nyt se löytyi! Tuosta saisi todennäköisesti kevyen katteen kolmipyörään joka joskus vielä ostautuu tai rakentuu.
tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!
Olen juuri lähdössä kansalaisopiston metallitöihin SH15:n runkoa hitsaamaan tällaisen jigin avulla:
Sakari
Tekisikö tuosta kolmipyöräisen normitriken samalla? Valmis runko kiinnostaisi ja erityisesti ohjausmekaniikka, koska sen saaminen kohdilleen kotikonsteilla ilman hitsauslaitteita ja jigejä on lähes mahdotonta.
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!
Tekisikö tuosta kolmipyöräisen normitriken samalla? Valmis runko kiinnostaisi ja erityisesti ohjausmekaniikka, koska sen saaminen kohdilleen kotikonsteilla ilman hitsauslaitteita ja jigejä on lähes mahdotonta.
Jo vain. Jos en soutumekanismia saa kunnolla toimimaan, teen tästä normaalin tadpolen, jollaista en ole vielä tehnytkään. Neljä delttaahan olen tehnyt.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
SH15:ta tuleekin tavallaan nelipyöräinen, kun vaijerien vääntökanget muutinkin pyöräksi, jonka haarukka on kytketty kääntyväksi runkoon nähden. Nojanallen kanssa Alban terassilla pähkäilyjen seurauksena ohjaus muuttuikin näin jalkaohjauksesta käsiohjaukseksi ja näin systeemi mahdollistaa myös sen, että jarrutus voi tapahtua jaloilla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mounting at two points on the lever does not take into account the linear speed of the connecting cable vs. rotational speed of the cog vs. rotational speed of cable at the lever. Moreover, you give up the ability to adjust leverage by moving the mounting point. A continuous loop could only work if there was a cog at the lever the same size as the drive cog and that would give only one drive ratio.
En kyllä parhaalla tahdollakaan saa siitä selvää.
Kun koetan kääntää sen google-kääntäjällä tulee tällaista siansaksaa:
Asennus on kaksi pistettä vipu ei oteta huomioon lineaarinopeus liitäntäkaapeli vs. kierrosluku painopisteen vs. kierrosluku kaapelia vipu. Lisäksi annat periksi kykyä sopeutua hyödyntää siirtämällä kiinnityskohdassa. Jatkuva silmukka voisi toimia ainoastaan, jos siellä oli ratas on vipu samankokoinen kuin ajaa ratas ja että antaisi vain yhden suhde.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mounting at two points on the lever does not take into account the linear speed of the connecting cable vs. rotational speed of the cog vs. rotational speed of cable at the lever. Moreover, you give up the ability to adjust leverage by moving the mounting point. A continuous loop could only work if there was a cog at the lever the same size as the drive cog and that would give only one drive ratio.
Raaka suomennos, termit saattavat olla vähän vääriä kun niiden kääntämisessä pitäisi tuntea paremmin osien nimiä:
Kiinnitys vivun kahteen pisteeseen ei ota huomioon kiinnittävän kaapelin lineaarista nopeutta versus hammasrattaan rotaationopeus versus kaapelin rotaationopeus vivun kohdalla. Lisäksi, luovut mahdollisuudesta säätää vipuvaikutusta siirtämällä kiinnityspistettä. Jatkuva silmukka voisi toimia vain, jos vivussa olisi hammasratas, joka on saman kokoinen kuin ajohammasratas ja sillä saisit vain yhden ajonopeuden.
Tuosta ehkä pystyt jo päättelemään, mistä on kyse, mutta kyllä tuo edelleen on minulle siansaksaa.
Mounting at two points on the lever does not take into account the linear speed of the connecting cable vs. rotational speed of the cog vs. rotational speed of cable at the lever. Moreover, you give up the ability to adjust leverage by moving the mounting point. A continuous loop could only work if there was a cog at the lever the same size as the drive cog and that would give only one drive ratio.
Raaka suomennos, termit saattavat olla vähän vääriä kun niiden kääntämisessä pitäisi tuntea paremmin osien nimiä:
Kiinnitys vivun kahteen pisteeseen ei ota huomioon kiinnittävän kaapelin lineaarista nopeutta versus hammasrattaan rotaationopeus versus kaapelin rotaationopeus vivun kohdalla. Lisäksi, luovut mahdollisuudesta säätää vipuvaikutusta siirtämällä kiinnityspistettä. Jatkuva silmukka voisi toimia vain, jos vivussa olisi hammasratas, joka on saman kokoinen kuin ajohammasratas ja sillä saisit vain yhden ajonopeuden.
Tuosta ehkä pystyt jo päättelemään, mistä on kyse, mutta kyllä tuo edelleen on minulle siansaksaa.
Kiitos käännöksestä, mutta on kuitenkin sanottava, että en kyllä ymmärrä ollenkaan, mitä kaveri tarkoittaa. Syy on ehkä siinäkin, että esillä olevat kuvat ovat keskenään ristiriitaiset, kun homma koko ajan kehittynyt ja muuntunut. Vivut ovat jääneet pois ja ohjaus on muuttunut jalkaohjauksesta käsiohjaukseksi, kun vipujen tilalla on kääntyvä pyörä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Tuo purpledesing kirjoittama vastaus jota käännätte liittyy toisen kirjoittajan ehdotukseen mahdollisuudesta jättää jousi rakenteesta pois kokonaan, jonka Sakari on jo ratkaissut...
Toimii aika hyvin. Oikeanpuoleisessa polkimessa on jalkajarru takapyörään. Vaihteenvalitsin ja moottorin katkaisin tulevat ohjaus/vetotankoon. Kiskojen ja rullien päällä oleva istuin niinkuin monet muutkin paikat ovat vielä kekeneräisiä. Etupyörien välissä oleva ruskea rissa on jousen päässä oleva paluuvaijerin kiristin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Aivan uudenlaisen vempeleen rakentamisen edetessä törmäilee jatkuvasti yllätyksiin ja ongelmiin, joita ei edeltäpäin voi aavistaakaan. Tähän saakka sh15:n rakentaminen ja koeajotkin ovat sujuneet kohtalaisesti, mutta nyt, kun asensin 8-rattaisen takavaihteen paikalleen, ei se toimikaan edestakaisessa liikkeessä. Vaihteen päällepano varsinkin isommalta pienemmälle jumittaa ketjun.
Jos ei vaihteita saa toimimaan, taitaa soutuhomma kaatua ja täytyy palata päiväjärjestykseen muuttamalla sh15 normaaliksi tadpoleksi, mikä tietenkin harmittaisi. Nopeus ilman vaihteita jää liian pieneksi. Liikkeelle lähtö sellaisella vaihteella, jolla matkan teko olisi sopivaa, on liian raskas.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Aivan uudenlaisen vempeleen rakentamisen edetessä törmäilee jatkuvasti yllätyksiin ja ongelmiin, joita ei edeltäpäin voi aavistaakaan. Tähän saakka sh15:n rakentaminen ja koeajotkin ovat sujuneet kohtalaisesti, mutta nyt, kun asensin 8-rattaisen takavaihteen paikalleen, ei se toimikaan edestakaisessa liikkeessä. Vaihteen päällepano varsinkin isommalta pienemmälle jumittaa ketjun.
Vapaarattaallinen napavaihde varmaan toimisi?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Aivan uudenlaisen vempeleen rakentamisen edetessä törmäilee jatkuvasti yllätyksiin ja ongelmiin, joita ei edeltäpäin voi aavistaakaan. Tähän saakka sh15:n rakentaminen ja koeajotkin ovat sujuneet kohtalaisesti, mutta nyt, kun asensin 8-rattaisen takavaihteen paikalleen, ei se toimikaan edestakaisessa liikkeessä. Vaihteen päällepano varsinkin isommalta pienemmälle jumittaa ketjun.
Vapaarattaallinen napavaihde varmaan toimisi?
No niinpä tietenkin! Kiitos hyvästä vinkistä!
Homma pääsee etenemään.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Eikös tuohon riitä, että laittaa vaihteenvalitsimen niin eteen, että siihen pääsee käsiksi vain kyyryssä ennen vetoa. Vedon aikana vaihde vaihtuu nätisti ja seuraavalla vedolla sitten voi vaihtaa lisää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma