Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämmöisen raapustuksen sain kotisivulleni ensimmäisestä sade testistä:

Sattui sopivasti heti kevyt sadekeli joten pääsin testaamaan tuota tuulilasia. Yllättävän hyvin pysyi ajaessa kuivana, oikeastaan täysin päinvastainen kuin tuo pelkkä katto oli. Eli parkissa ollessa luonnollisesti kastui kattoa enempi, mikäli tuulilasia ei nostanut pään päälle. Mutta jo 10km/h nopeudessa suojaa liki täysin. 8km lenkin jälkeen kypärä oli päältä märkä kuin myös hiukset kypärän aukkojen kohdalta, mutta pitkin päälakea vesi ei valunut. Vaatteet oli muuten täysin kuivat, mutta takki oli pintakostea hartioista ehkä n. kämmenen kokoiselta alueelta.
Näkyvyys yllätti, uudelta polycarbonaatilta vesi näyttää valuvan isoina pisaroina pois. Tokikin lasissa on pienempiä pisaroita, mutta ne ei huonontaneet näkyvyyttä liikaa. Lenkin aikana ilta kuitenkin hämärtyi niin että katuvalot syttyi, se huononsi näkyvyyttä. Valo heijastuu kirkkaasti silmiin vesipisaroista aina katulampun ali ajaessa.
Mutta tuo melu... Se on selvästikkin rengasmelua, eturenkaan kuviossa ei ole yhtenäistä harjannetta selässä vaikka katurengas onkin. Rengasvolina voimistuu aina 25-30km/h nopeuteen asti, sitten se alkaa hiljalleen vaimeneen. Ilmeisesti ajoviima alkaa painamaan tuulilasia tuossa nopeudessa mutkalle, kun saman äänen vaimenemis ilmiön saa aikaiseksi kun taivuttaa tuulilasia yläreunastaan voimakkaasti taaksepäin. Eli jos levyä vääntää niin että pää ei ole tuon U:n polttomisteessä niin ääni olisi hiljaisempi. Tutkimisen paikka, sekä rengasmelun vaimentaminen että mahdollinen ohjaamon muotoilu.
Vastatuuli tuntui jokseenkin oudolta. Kun ajoviimaa ei tunne, niin tuntuu kuin aavalle paikalle ajaessa ajaisi yhtäkkiä johonkin siirappiin. Meno vaan hyytyy, ilman tuntuvaa syytä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähä rengasvolina pieneni kun kääsin eturenkaan toisinpäin. Nyt sen V-kuvio tulee tietä vasten kärki edellä, aiemmin V:n sakarat edellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Renkaan pyörimissuuntahan on oikein jos sellainen nuolimainen pintakuvio näyttää yläpuolella menosuuntaan ;) siitähäntais joskus olla puhettakin ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

THuhtamaki kirjoitti:

Renkaan pyörimissuuntahan on oikein jos sellainen nuolimainen pintakuvio näyttää yläpuolella menosuuntaan ;)

Joo, tiedossa oli, mutta rakantelun tiimellyksessä eestaas vekslatessa oli pyörähtänyt toisin päin :oops: Enkä tietenkään tota heti tajunnut edes tarkistaa :oops: mutta vielä on melua, eli oli vain yksi osatekijä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja propel »

Laita siihen vastamelugeneraattori, pystyyköhän sellaisen itsekin tekemään vaiheen kääntämisellä?
Näin joskus isot pojat muakin neuvoi jonkun pöhkön projektin parissa. Siihen nähden tämä kinneri on aivan jotain muuta!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1055
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Entäpä, jos laitat painon tuulilasin keskelle yläreunaan? Laskisi resonanssitaajuus ja saisit ehkä väännettyä lasia sen verran mutkalle, ettei se ainakaan kohdistaisi pärinäänsä suoraan sun korviisi. Ehkä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Entäpä, jos laitat painon tuulilasin keskelle yläreunaan? Laskisi resonanssitaajuus ja saisit ehkä väännettyä lasia sen verran mutkalle, ettei se ainakaan kohdistaisi pärinäänsä suoraan sun korviisi.

Ei oikein tunnu lasin resonanssilta. Vaikka lasin yläreunasta ottaa molemmilla käsillä kiinni ja painaa vielä kyynärpäätkin sitä vasten niin ääni säilyy muuttumattomana.
Nyt renkaan käänön jälkeen kuulee tuulipuvun kahinan selvästi 15km/h nopeuteen asti ja n.20km/h nopeudessa se on taustamelun peittämä. Eli voi ton kans jo elää. Sama ääni tuosta on aina kuulunut, mutta ei likikään noin voimakkaana, vaikka eturengas oli väärinpäin. Kai se joku korin ominaisääni on, pelkällä putkikehikolla sitä ei ollut ollenkaan.
Kävin ajeleen navakassa tuulessa huippunopeus ja keskinopeus testin. Olosuhteet( varmaan joku aste lämpötilaeroa) ja tienpätkä samat kuin eräässä testissä elokuun lopulla ilman mitään koria, mutta nyt ajoin liki tupla matkan(17km vs. 10km). Huippunopeus tuolloin 39km/h, nyt sama mäki 39,5km/h. Menee varmasti virhemarginaaliin tai ehkä nyt oli vähän kovempi tuuli. Keskinopeus oli nyt 17,5km/h tuolloin elokuussa 18,5km/h. Vaikka lämpötila ja matka heikensi varmasti hieman tätä testitulosta niin varmaan tuo tuossa muodossaan on jo pelkkää putkikehikkoa hitaampi, ainakin navakkaan vastatuuleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Eiköhän tuo arvaus tuosta pään sijainnista tuulilasikaaren polttopisteessä ole lähellä oikeaa. Jäykkä ripustus runkoon johtaa kannen ja kylkien resonoiman värähtelyn tuulilasiin, kuin gramofoonin torveen ja korvat sijaitsevat torven suulla.

Ehdotan, että ripustat lasin pehmeämmin vaikka kumisten läpivientikumien varaan. Kokeile ainakin miltä kuulostaa, jos tuulilasi ei kosketa runkoon lainkaan. Pidä tuulilasia käsissäsi ja sitten taas kiinni rungossa ja vertaa millaista muutosta tuo tekee äänimaailmaan. Jos käsissä pitäminen auttaa, suunnittele tuulilasille pehmeä kiinnitys ja liimaa vaikka pressukangasta helmaksi rungon ja tuulilasin reunan väliin, jottei tuule ja sada välistä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ehdotan, että ripustat lasin pehmeämmin vaikka kumisten läpivientikumien varaan.

Etukulmien pikalukitus kiinnitys onkin tällainen, ei olisi kovin iso homma muuttaa takakiinnityksiäkään, mutta sitten ne eivät pidä lasia muodossaan. Pitää kahtoa riittääkö rakentelu motivaatio vai tottuuko tähän.

Ilmanvastuksesta ja korin muodoistakin alkaa muodostua melko vahva käsitys, mitä tulee niiden vaikutukseen polkupyöräily nopeuksissa. Näyttää siltä että otsapinta-alalla on paljon suurempi merkitys kuin ilmanvastuskertoimella. Ja korkealla oleva otsapinta-ala hidastaa alhaalla olevaa enempi. Lisäksi kotikonstein on paljon helpompi pienentää otsapinta-alaa kuin alkaa arvioimaan tuollaisen monimuotoisen kappaleen käyttäytymistä epämääräisessä ilmamassassa.
Eli jos tästä kinneri ideasta haluaa virtaviivaisemman, niin helpoiten se onnistuu koria kaventamalla(varaa n.10cm), kampien lyhentämisellä saa matalemman ja loivemman nojakulman. Loivemmalla nojakulmalla hartiat saa korin sisään ja katto voi olla sitten vain vähän päätä isompi. Toki koria voi kulmista pyöristellä, kunhan ei monimutkaista kehikkoa joka lisää painoa. Kaventaminen keventää ja yhdessä madaltamisen kans sen ei pitäisi lisätä kaatumisherkkyyttäkään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2046
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Eli jos tästä kinneri ideasta haluaa virtaviivaisemman, niin helpoiten se onnistuu koria kaventamalla(varaa n.10cm), kampien lyhentämisellä saa matalemman ja loivemman nojakulman. Loivemmalla nojakulmalla hartiat saa korin sisään ja katto voi olla sitten vain vähän päätä isompi. Toki koria voi kulmista pyöristellä, kunhan ei monimutkaista kehikkoa joka lisää painoa. Kaventaminen keventää ja yhdessä madaltamisen kans sen ei pitäisi lisätä kaatumisherkkyyttäkään.

Jukka

Eli mielestäsi takapyörät kannattaa jättää korin ulkopuolelle ja tehdä mahdollisimman kapea kori? Se tietysti yksinkertaistaa rakenteita. Mutta raideväli voisi toisaalta olla pienempi jos laitetta madaltaa. Kyynärpäiden vaatima tila taitaa olla rajoittava tekijä. Mitä jos vaihtoehdot olisi 60 cm leveä kori pyörät ulkopuolella, tai 80 cm leveä pyörät sisäpuolella, kumman valitset?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Eli mielestäsi takapyörät kannattaa jättää korin ulkopuolelle ja tehdä mahdollisimman kapea kori? Se tietysti yksinkertaistaa rakenteita. Mutta raideväli voisi toisaalta olla pienempi jos laitetta madaltaa. Kyynärpäiden vaatima tila taitaa olla rajoittava tekijä. Mitä jos vaihtoehdot olisi 60 cm leveä kori pyörät ulkopuolella, tai 80 cm leveä pyörät sisäpuolella, kumman valitset?

Toki raideväliä kaventaisin samassa suhteessa korin kanssa, mutta renkaat ja ketjun jättäisin edelleen korin ulkopuolelle. En missään nimessä haluaisi voimansiirtoa ja renkaita tuomaan tuonne lisää ääntä. Eli kaikkia ratkaisuja en tekisi pelkkää ilmanvastusta silmällä pitäen. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin renkaiden koteloiminen korin ulkopuolelle, tai pelkästään niiden levyttäminen. En kyllä usko että kummallakaan toimenpiteellä saavuttaisin mittareilla havaittavaa nopeuden nousua näissä normaali polkupyörän ajonopeuksissa. Sen minkä ehkä alamäissä nopeudessa voittaa, häviää painon nousuna ylämäessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika epätodellisen tuntuista on vieläkin ajaminen kun ei ajoviimaa tunne. Tuntuu vain ettei pyörä liiku mihinkään vaikka kuinka polkee. Työmatkallakin tulee aina hiki, polkeeko sitä niinku mielen köyhä vai onko ajoviimalla tosiaan noin suuri viilentävä vaikutus? Sykemittarilla selviäisi, mutta on jäänyt mittailematta, ei ainakaan kovin paljon enempi hengästy.
Meluun on alkanut tottumaan, ajatukset siirtyy pois ajamisesta kuten ennen tuulilasia, pari työpäivää siihen meni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Työmatkallakin tulee aina hiki, polkeeko sitä niinku mielen köyhä vai onko ajoviimalla tosiaan noin suuri viilentävä vaikutus?

Kyllä se viima viilentää. Sen verran olen kuntopyörällä polkenut, että tiedän sen olevan harvinaisen hikistä hommaa. Oletko kokeillut rintapeltiin tuuletusaukkoa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Oletko kokeillut rintapeltiin tuuletusaukkoa.

En, luotan nyt siihen että kelit kylmenee, katsotaan nyt mihin asti kesäkeli vaatetuksella pärjää. Kyllähän tuolla avonaisen pohjan vuoksi ilma jonkun verran kiertää, mutta mitään ajoviimaan verrattavaa ei tunne.
Seuraava projekti tämän osalta olisi tuulilasin madaltaminen ja siihen kiinteästi kiinnitettävän katon tekeminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tasan 400km työmatka-ajoa takana. Edelleen eniten ärsyttää se että pyörä osuu joka ikiseen monttuun(niitä riittää) ja on kallellaan kun tiekin on kallellaan. Melukin ärsyttää, mutta toisaalta tuulilasi myös häivyttää pahimman valtatien melun. Pimeässä ja sateessa ei oikeastaan näe mitään jos vastaan tulee autoja, niiden valo heijastuu lasissa olevista vesipisaroista liian kirkkaasti. Yhdesti tuona aikana kate on pelastanut täydelliseltä läpi kastumiselta ja muutaman kerran on sadellut vähän vähempi. Nyt kun kelit kylmenee niin on oppinut vähän arvostamaan tuota ajoviiman suojaa. Eikä aina tule enää poljettua itseään hikeen asti.

Mittailin tuon otsapinta-alaa. Korin korkein kohta 135cm maasta ja helmat 30cm. Korin ulkoleveys 74cm, eli pinta ala n. 0,8m2 kun vähentää tuulilasin pyöristykset ja lisää renkaiden pinta-alan. Jos ilmanvastus kerroin olisi suunnilleen sama kuin kuutiolla, n.1.05, niin ilmanvastu (CdA) olisi 0,84. Pystypyöräilijällä tämä on 0,68 http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html
Tuulilasi on avonainen puolipallo, joten ihan kuution karu ei tuo kerroin varmaan ole? Työmatkalla tämä on suunnilleen yhtä nopea kuin tuo mun CLWB ja isopyöräinen pystypyörä, eli varmaankin ilmanvastuskerroin pyörii jossakin 0,8-0,9 välillä jolloin CdA ois sama kuin pystypyörässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin