En enää löytänyt missä viimeksi pohdittiin kumpi kuluu nopeammin, ketju vai ratas. Tuli kuitenkin töihin ajaessa mieleen, että pääasiallinen ero polkupyörällä ja moottoripyörällä tässä asiassa ei suinkaan ole se että (avovaihde)polkupyörässä on enemmän takarattaita, vaan se, että polkupyörän ketjuissa on vähemmän osia. Vaihtamisen, eli sivusuuntaisen taipumisen parantamiseksi rullan sisältä puuttuu holkki joka Oikeissa ketjuissa on, ja joka vähentää huomattavasti ketjun kulumista. Tämä mielessä en yhtään ihmettele enää raportteja että mopoilla ratas kuluisi nopeampaa kuin ketju ja alkaisi kuluttuaan syödä ketjua, päinvastoin kuin fillareilla tapahtuu.
Ketjun vs. rattaan kuluminen
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Vaihdoin tuossa syksyn tullessa pystypyörän ketjut ja rattaat. Molemmilla oli takanaan n. 15 000 km ja ainakin rattaista tämän näki. Ketju sen sijaan oli paljaalla silmällä liki "iskemätön" vaikkakin polkiessa ääni kertoi, että viimeisiä viedään. Ketjut kyllä venyy vaikka vuosia sitten laitoin avaimenperänä olevaan pikku victorinoxiin yhden ketjun sivulevyn saadakseni etäisyyttä ja liikkumavaraa suhteessa siihen pyöreään avainrenkaaseen. Avainrengas on kertaalleen vaihdettu ja linkkarista ovat sivulevyt pudonneet ja pinta hakkautunut aivan kraaterille, mutta fillarin ketjunpalasta eivät ole edes tapin reiät muuttuneen ovaaleiksi!
Silti se ketju venyy...
There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Mikko kirjoitti:Vaihdoin tuossa syksyn tullessa pystypyörän ketjut ja rattaat. Molemmilla oli takanaan n. 15 000 km ja ainakin rattaista tämän näki. Ketju sen sijaan oli paljaalla silmällä liki "iskemätön" vaikkakin polkiessa ääni kertoi, että viimeisiä viedään. Ketjut kyllä venyy vaikka vuosia sitten laitoin avaimenperänä olevaan pikku victorinoxiin yhden ketjun sivulevyn saadakseni etäisyyttä ja liikkumavaraa suhteessa siihen pyöreään avainrenkaaseen. Avainrengas on kertaalleen vaihdettu ja linkkarista ovat sivulevyt pudonneet ja pinta hakkautunut aivan kraaterille, mutta fillarin ketjunpalasta eivät ole edes tapin reiät muuttuneen ovaaleiksi!
Silti se ketju venyy...
Ei ketjuun normaalikäytössä ehdikään tulla mitään muuta vikaa ennen kuin se on jo venynyt piloille ja ylikin. Jos olet käyttänyt samalla ketjulla rattaatkin entisiksi, luultavasti ketju on ollut niin venynyt, että jos olisi uudelle rattaalle yrittänyt asettaa niin epäsuhta olisi lähinnä naurattanut.
Ketjun venymä muodostuu pääasiallisesti siitä että tapin reiät ovat kuluneet väljemmiksi, tosin tapin reiät sisemmissä sivulevyissä, joten sitä on hieman hankala nähdä ellei ketjua pura osiin.
Nojakkikäytössä kun ketjua on niin paljon, olen ruvennut miettimään että kannattaakohan sitä ketjua kauheasti mittailla, kun ketjun uusiminen maksaa enemmän kuin takapakan. Toisaalta mittaamalla säästää kuitenkin eturattaiden vaihdon. Joka tapauksessa taloudellinen tasapaino on hieman eri kuin pystypyörällä jossa ketju on rattaisiin verrattuna todella halpa (vaikka nykyiset ohuet ketjut ovatkin paljon kalliimpia kuin vanhat leveät).
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Teemu Kalvas kirjoitti:Ketjun venymä muodostuu pääasiallisesti siitä että tapin reiät ovat kuluneet väljemmiksi, tosin tapin reiät sisemmissä sivulevyissä, joten sitä on hieman hankala nähdä ellei ketjua pura osiin.
Minun purkamissani ketjuissa siellä on aina ollut jäykästi sisempiin sivulevyihin niitattu holkki, jonka ympärillä vapaasti pyörivä rulla on ja jonka läpi tappi menee. Sisempään sivulevyyn tappi ei koske. Kalliita ja kapeita ketjuja en ole koskaan hennonnut ostaa puhumattakaan purkamisesta, vain tavallisia markettiketjuja.
Teemu Kalvas kirjoitti:Nojakkikäytössä kun ketjua on niin paljon, olen ruvennut miettimään että kannattaakohan sitä ketjua kauheasti mittailla, kun ketjun uusiminen maksaa enemmän kuin takapakan. Toisaalta mittaamalla säästää kuitenkin eturattaiden vaihdon. Joka tapauksessa taloudellinen tasapaino on hieman eri kuin pystypyörällä jossa ketju on rattaisiin verrattuna todella halpa (vaikka nykyiset ohuet ketjut ovatkin paljon kalliimpia kuin vanhat leveät).
Nuukan nojapyöräilijän tuoteidea.
Nojakeihin, jossa ketjun vaihto maksaa paljon, kannattaisi valmistaa ylikokoisia rataspakkoja ja eturattaita. En tarkoita suurta piikkilukua, vaan suurempaa hammasväliä. Esimerkiksi tuon 1/100 suuremmalla hammasvälillä varustetut rattaat sopisivat "pilalle" venyneelle ketjulle kuin uudet rattaat uudelle ketjulle. Näillä rattailla voisi sitten ajella toisen mokoman, kunnes olisi aika vaihtaa seuraava ylikokoinen ratassetti.
Siis, kun seuraavan kerran ketju venyy "piloille", ostatkin ylikokorattaat n:o 1 ja jatkat ajoa samalla ketjulla.
Kun ketju sitten kuluu kokonaan poikki, ostat uuden ja vaihdat takaisin 0 sarjan rattaat ja homma alkaa alusta.
Ostat ketjuja paljon harvemmin, samoin rattaita, koska ne eivät kulu pahasti, kun niitä ei käytetä liian venyneen ketjun kanssa.
Jori
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
jviirret kirjoitti:Tai tyytyy seitsemän tai kahdeksan rattaiseen takapakkaan, jolloin esim. biltemasta saa kolme ketjua alle 18Eurolla. Nuo yhteen liittämällä pituus riittä varmasti kaikkiin nojapyöriin.
Jukka
Näin juuri. Niin minäkin teen, mutta entä jos vielä tämänkin päälle olisi ne ylikokorataspakat.
Jori
Teemu Kalvas kirjoitti:jos olisi uudelle rattaalle yrittänyt asettaa niin epäsuhta olisi lähinnä naurattanut.
Jeba, piruuttani kokeilin miten uusi ketju pelitti vanhojen rattaiden kanssa. En iljennyt edes pihalla ympyrää mennä kun näki ettei tule mitään :D
There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.
Hei
Pari päivää sitten arrowin rengasrikon yhteydessä ajelin työmatkani pystypyörällä,
ja ketjut alkoivat rutisemaan huomattavasti aikaisempaa enemmän, ja ne vieläpä
pomppas useasti pois rattailta.
Muistin tämän keskustelun täällä (no hetki meni haulla hakiessa, mutta kuitenkin)
ja mittailin sitten tuota 24 tapin väliä -- ja oli reilusti yli 30cm.
Vaimo osti sitten Tarjoustalosta (tokmanni muualla) uudet ketjut, 1/2" x 1/8" kokoiset.
Oikeampi koko olisi ollut 1/2" x 3/32", mutta en tuota osannut valita metrimitalla
puhelimen toisessa päässä mittaillessani.
Näillä ketjuilla (ja vanhoilla rattailla) suurimmat vaihteet, 7 ja 6, pomputtavat ketjuja
koko ajan rattaiden yli, vitosellakin joka kolmannella kierroksella kerran hyppyyttää (!)
ja muilla toimii ihan OK.
Liian leveät ketjut (jotka kyllä muuten toimii 7-rattaisella takarattaalla laidasta
laitaan) eivät taida tätä aiheuttaa, vaan nuo huonoksi kuluneet rattaat ?
Kuinkas helppo rataspakka on vaihtaa ?
Tiedoksi, että nuo 1/8 tuuman levyiset ketjut 112 tapilla maksoivat 2,99e ja
ne 3/32 tuuman (saattoi olla 116 tappia) maksoi 3,99e. Werkstatt-merkki,
made in Taiwan. Tammiston sportiassa oli jonkun toisen valmistajan 2/32 tuuman
levyisiä ketjuja, 7,90e -- sekä jotain shimanon tosi ohuita ketjuja jotain 30e:n hintaan.
Erittäin halpa vaihtoehto on vaihtaa noita ketjuja useammin kuin sitten suorittaa
(myös) rataspakan vaihto -- vaikkakin niitä mennee nuo 3 useimpiin nojapyöriin.
Ainiin... kuvia tuosta venyneestä ketjusta osoitteessa http://www.iki.fi/too/ketjut/
s-alkuiset ovat 800x600 -kokoisia, ja ilman ässää 2816x2112
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
domo kirjoitti:Muistin tämän keskustelun täällä (no hetki meni haulla hakiessa, mutta kuitenkin)
ja mittailin sitten tuota 24 tapin väliä -- ja oli reilusti yli 30cm.
Varmasti, kun uudessakin ketjussa se on 30,5cm.
domo kirjoitti:Näillä ketjuilla (ja vanhoilla rattailla) suurimmat vaihteet, 7 ja 6, pomputtavat ketjuja
koko ajan rattaiden yli, vitosellakin joka kolmannella kierroksella kerran hyppyyttää (!)
ja muilla toimii ihan OK.Liian leveät ketjut (jotka kyllä muuten toimii 7-rattaisella takarattaalla laidasta
laitaan) eivät taida tätä aiheuttaa, vaan nuo huonoksi kuluneet rattaat ?
Ei toimi tuo leveä avovaihteisessa pyörässä:
-Se ei taivu sivuttais suunnassa riittävästi.
-Liian leveänä se ottaa viereiseen hammasrattaaseen kiinni, eikä asetu hampaille oikein. Se ettei kevyemmillä vaihteilla pompi(vielä), johtuu siitä että ottaa useampaan hampaaseen kiinni.
domo kirjoitti:Kuinkas helppo rataspakka on vaihtaa ?
Oikeilla työkaluilla ei välttämättä homma eikä mikään, mutta kannattaako ostaa työkaluja jos ei joka vuosi tarvi pakkaa vaihtaa. Nytkin kokeilisin ensin oikealla ketjulla. Varmista että siitä liitoskohdasta tulee yhtä jouheva kuin muistakin lenkeistä, jäykkyys aiheuttaa tuota harvakseltaan pomppimista...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...