LowriderPilot kirjoitti:
En olis ihan varma, että teknologiakehitys nyt niin hirveästi on vaikuttanut tässäkohtaa nopeuteen suuntaan tai toiseen. Materiaalien kehitys ei hirveästi tuo lisää nopeutta, aerodynamiikan kehitys kylläkin, siitä taas on tiedetty paljon jo 80 luvulla. Pyörässä ei oikestaan ole kuin vierintä, aerodynamiikka ja kuski jotka vaikuttaa nopeuteen, muut syyt on marginaalisia. Kaksipyöräisissä on erinäkösiä malleja ollut ties kuinka monta ja ehkä ollaan pääsemässä optimiin nopeammin kuin trikessä, joskus kunhan evoluutio etenee.
Olen tietysti ihan samaa mieltä, että ei oikein voi verrata pyöriä, jos niitä käyttää kaksi eri ajajaa. Tai voi, mutta virhemarginaali on myönnettävä. Mutta tähän en usko:
Pyörässä ei oikestaan ole kuin vierintä, aerodynamiikka ja kuski jotka vaikuttaa nopeuteen..
Olen kutakuinkin varma, että huippusuunnittelijat ja ajajat voisivat kertoa lukuisista muista oleellisista tekijöistä. Esim. paino on 200m lentävän lähdön kisoissa merkittävä, koska kiihdytys maksiminopeuteen on pitkä ja tuskainen suoritus. N. 80% nopeusalueesta yritetään kiihdyttää pitäen syke alle anaerobisen kynnyksen, keräämättä kovasti maitohappoa. Loppuvedon oikea ajoittaminen on kriittistä: ei liian aikaisin, eikä liian myöhään. Kiihdytettäessä ainakin kaksi asiaa ovat myös kriittisiä: ajokin paino ja voimansiirron, vaihteiston laatu, sekä oikea käyttö. Ajokin painossa on 100%:n varmasti tapahtunut radikaalia kehitystä, mutta olisin hyvin ihmeissäni, jos myös voimansiirron toteuttamisessa ei olisi opittu paljon 30v aikana. Tällä perusteella oletan, että Vectorin parempi, älykkäämpi aerodynamiikka ainakin oleellisimmilta osin korvaa sen muut puutteet verrattuna Arrow Hawkiin. Ja aerodynamiikka on mainituista seikoista tärkein pitkän matkan kisassa, verrattuna 200m kisaan.
Mutta uskon, että oikeat asiantuntijat voisivat kertoa lisäksi paljon muutakin tärkeää.
Jätän tietysti asian auki ja toivon oppivani paljon uutta uutta.