Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja propel »

No olihan se huhu tosi, nimittäin kaveri soitti toissapäivänä ja kyseli etten oo missään kolarissa ollut kun oli joltain kummin kaimalta kuullut että nojakin yli ajettu Nlassa...
Arvelinkin että ei täällä montaa ole, joten se on sitten se toinen joka joutui uhriksi :(
Yritähän parannella, ja jos mulla alkaa luonnistumaan toi Pythonilla ajo niin voidaanhan kokeilla vaikka yhteisajelua. Menee kyllä ensi kevään puolelle joka tapauksessa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2011
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kkolja kirjoitti:

Kumman puolen pyörätiellä olit, vai ajoitko kadulla? Eli ehtikö auto kiihdyttää kadun yli ennen törmäystä? Oliko tiellä muuta liikennettä?

Ajoin ajoradalla kuvassa oikealla puolella, koska se on kyseisessä kohdassa turvallisinta ja selkeintä. Tien molemmin puolin on kyllä klv:t, mutta niissä on kanttikiviä niin paljon, että nillä ei voi käytännössä ajaa.

Muuta liikennettä ei ollut paljonkaan. Vastaan tuli yksi auto, jonka kuljettajasta tulikin hyvä silminnäkilä törmäykselle. Takaa tulijoita en juurikaan katsellut, koska ajoin nopeusrajoituksen mukaan neljääkymppiä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2011
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

propel kirjoitti:

No olihan se huhu tosi, että nojakin yli ajettu Nlassa...
Arvelinkin että ei täällä montaa ole, joten se on sitten se toinen joka joutui uhriksi :(
Yritähän parannella, ja jos mulla alkaa luonnistumaan toi Pythonilla ajo niin voidaanhan kokeilla vaikka yhteisajelua. Menee kyllä ensi kevään puolelle joka tapauksessa.

Juu, meitähän on Nummelassa kaksi ja hiukan Lohjan suuntaan löytyy kaksi lisää. Yhteensä neljä, mikä ei nyt niin paljon ole, mutta toki ainakin kokoontumisajon arvoinen joukko! Eikös?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2011
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti:

Ei vilkkuvaloja! Vilkkuvasta valosta ei saa selvää kuinka kaukana se on. Mutta riittävän kirkkaat valot pitää olla, ei mikään huomio-tuikku vaan kirkas valo. Kirkasta valoa väistetään paremmin kuin tuikkua.

Juu, ei vilkkuvaloja. Ainakaan pimeällä tai hämärässä, mutta periaatteessa ainakin päivällä vilkkuvaloakin voisi käyttää huomiovalona, koska silloin luonnonvalossa kuitenkin näkee ajoneuvon hyvin ja pystyy päättelenään sen nopeuden ja kulkusuunnan.

Tässä minun tapauksessani valo ei ollut vilkulla. MInulla oli nojakissani kaksi lyhtyä, mutta koska tuohon aikaan ei ollut kuin vasta hämärä. päällä oli vain niistä pienempi ledilamppu. Mutta kyllä siitäkin valoa lähtee niin paljon, että sen varmasti näkee, koska sillä näkee jopa ajaa pimeässä.

T.Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Hopea kirjoitti:

...
Järkevämpää olisi miettiä a)miten autoilijat saadaan avaamaan silmänsä ja tuntemaan vastuunsa liikenteessä ja b)miten osaan itse olla tarpeeksi vainoharhainen pysyäkseni tulevaisuudessakin poissa autojen alta? Itse olen vaihtanut juuri uuden lampun Sinneriin ja tilannut siihen levyjarrut. Onpahan talveksi askarreltavaa.

a) valitettava vastaus on : sitten, kun ensin on opetettu lehmät lentämään

b) otaksumalla, että ihmiset tekevät virheitä, toimivat vastoin lakia, vaikka ei pitäisi

Ei riitä, että 999 autoilijaa toimii oikein, kun se yksi törmää meihin. Tai 99999 oikein, ja yksi törmää.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja propel »

ajarmala kirjoitti:

Juu, meitähän on Nummelassa kaksi ja hiukan Lohjan suuntaan löytyy kaksi lisää. Yhteensä neljä, mikä ei nyt niin paljon ole, mutta toki ainakin kokoontumisajon arvoinen joukko! Eikös?

T. Ari

Kiinni veti! Pikkupojilta repeää simmut päästä moisen lössin nähdessään. Vielä kun saisi jonkun ajamaan silloin Hipparionia niin kyä kelepaa.

Tulee pidettyä kulkupelejäkin sitten vähän tarkemmin kulku-kuosissa ettei joku keskeneräinen viritys ole esteenä ajelulle :wink:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1089
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Oukei; jäin sitten Loimaa-trikellä pyörätien jatkeella auton alle. Tosi vähän, mutta kun tuli kosketus niin tämä ei ole "läheltä piti".

Päivä tänään 11.10.2010 klo 15.45. Aurinkoista, +8, hieno pyöräilysää. Tulin puistosta Kustaa Vaasantien ja Valtimontien risteykseen Helsingissä. Minulla ei ollut kiire minnekään, hiljensin jo puistossa vauhtia kun tiedän risteyksen hankalaksi. Nopeutta ehkä 12 km/h, tänään kilometrejä takana vasta työmatkojen kerryttämä vajaa 15.

http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF ... 8,,0,17.25

Tuossa kuvassa tulin vasemmalta, ei sitä K.V.-tien pyörätietä vaan sieltä puistosta pyörätielle ja sitä pitkin olin menossa Valtimontien yli. Valtimontietä tuli lännestä, kuvassa suoraan kohti, farmari-Nissan aika hitaasti. Kuski, noin kuuskymppinen mies, katseli vasemmalle Kustaa Vaasantietä pohjoiseen. Lähestyin suojatien reunaa ja odottelin, milloin kuski katsoo myös oikealle, näkee minut ja pysähtyy.

Sitten tajusin, että ei se katso, ei se pysähdy. Löin jarrut kiinni ja sain pysähtymään muutama sentti ennen auton etuovea. Kaveri kuitenkin jatkoi matkaa kääntäen oikealle. Niinpä pyöräni iso hammasratas pyyhkäisi takaovesta ja takalokasuojasta parilla hampaalla sellaisen siistin maalisuikeron. Hammasratas vääntyi, ei sen kummempia vaurioita.

Auotilija pysähtyi, peruutti takaisin Valtimontielle ja tuli ihmettelemään mitä tapahtui. Hän ymmärsi täysin ja oli silminnähden helpottunut, että uudenkarheasta autosta (89, ehkä vähän vanhempi...) meni vain vähän maalia eikä minulle käynyt kuinkaan. Paikassa on sieltä suunnasta lähestyvälle kärkikolmio ja törmäileviä pyöräilijöitä kuvaava lisäkilpi... Homma sovittiin, eikä kummallekaan jäänyt mitään hampaan koloon.

Liitteet
Tuon verran vääntyi. Mistähän saisi 52-piikkisen Truvativ-hammasrattaan?
Tuon verran vääntyi. Mistähän saisi 52-piikkisen Truvativ-hammasrattaan?
hammasratas.jpg (108.37 KiB) Katsottu 3814 kertaa

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Mistähän saisi 52-piikkisen Truvativ-hammasrattaan?

Ääh, ton takia kannata uusia, naputtelet suoraksi, siis sillä oletuksella että ratas on terästä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pah, joku tyhmä ja ilkeä autoilija pysäköi ajoneuvonsa keskelle pyörätien jatketta, ja pito ei riittänyt yhtaikaiseen väistöön ja jarrutukseen, ja ajoin takaovesta sisään.

Pyörään tuli vähemmän vahinkoja kuin autoon, mutta kampi taitaa olla vähän vääntynyt. Ei näe silmällä muttta tuntuu hassulta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sakko kuvaa tästä auton ovesta. Ihan mielenkiinosta. Saitko pyörän kuntoon? Kaverille kävi vähän samallalailla kun autoilija tuli kolmion takaa eteen. Makso mielellänn pyöräilijän pyytämän kulun. :?
Itse en ymmärrä niitä autoilijoita jotka estävät kevyen liikenteen kulun pysähtymällä näiden eteen ja estäen muiden kulkua, öykkäreitä ja apukoulussa varmaan ajokortin suorittaneita.
Ruotsissa ovat kuulemma kehittäneet pyöräilijälle soveltuvan turvatyynyyn. Kun naiset eivät näitä kypäriä tahdo pitää, kun tuo kampaus kärsii. No onhan jo noita moottoripyöräilijöillekin, niin miksein pyöräilijöillekin. :wink:

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En puolustele autoilijoita, mutta eihän ne ylpeyttään tai ilkeyttään siihen pyörätielle tule.
Ne eivät vain näe. Ne eivät huoma koko tietä, koska kevyt liikenne on niin olematonta ja harvaa ja kevyttä heihin nähden. Ja suurin osa suomalaisista pyöräilijöistä väistää kuitenkin.

Jos kaikilla pyöräilijöillä olisi syksyisin ja talvisin tsiljoonan luxin valot niin ehkä kevyttä liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä arvostettaisiin enemmän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

En puolustele autoilijoita, mutta eihän ne ylpeyttään tai ilkeyttään siihen pyörätielle tule.
Ne eivät vain näe. Ne eivät huoma koko tietä, koska kevyt liikenne on niin olematonta ja harvaa ja kevyttä heihin nähden. Ja suurin osa suomalaisista pyöräilijöistä väistää kuitenkin.

Jos kaikilla pyöräilijöillä olisi syksyisin ja talvisin tsiljoonan luxin valot niin ehkä kevyttä liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä arvostettaisiin enemmän.

Autoilija ei siis näe paikkaa, johon pysäköi? Pitäisi varmaan pysäköidä joku noista romufillareista ajoradalle ja katsoa mitä tapahtuu. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

En puolustele autoilijoita, mutta eihän ne ylpeyttään tai ilkeyttään siihen pyörätielle tule.
Ne eivät vain näe. Ne eivät huoma koko tietä, koska kevyt liikenne on niin olematonta ja harvaa ja kevyttä heihin nähden. Ja suurin osa suomalaisista pyöräilijöistä väistää kuitenkin.

Jos kaikilla pyöräilijöillä olisi syksyisin ja talvisin tsiljoonan luxin valot niin ehkä kevyttä liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä arvostettaisiin enemmän.

Autoilija ei siis näe paikkaa, johon pysäköi? Pitäisi varmaan pysäköidä joku noista romufillareista ajoradalle ja katsoa mitä tapahtuu. :twisted:

Kyllä autoilijoilla tai siis joillakin on asennevamma, " minä ja minun autoni " muista ei niin väliä varsinkaan pyöräilijöistä tai muista pienemmistä ja hitaammista, ne voi aina pysähtyä, odottaa, kiertää ym.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Ajoinpa nojapyörällä kolarin, tosin lumihangen kanssa ja ihan omaa syyttä. Helsingin kevyenliikenteen väylät olivat torstaina (9.12.2010) aika kapeaksi aurattu mutta olipa kuitenkin aurattu. Päästelin siinä suoralla pätkällä sitten menemään, olisiko noin 20km/h (GPS loppui virta edellisessä risteyksessä), kun eturengas lähti pienen liukuun ja päätti sukeltaa päistikkaa aurattuun lumivalliin. Väylää jälkikäteen tutkimalla paljastui että auran oli hiukan noussut tuossa kohtaa ja oli jättänyt väylän päälle kerroksen irtolunta. Joka sitten aiheutti eturenkaan liirron ja kuljettajan päätymisen mahalleen lumivalliin. Tosin ei tästä onnettomuudesta voi ketään muuta kuin itseä syyttä, nopeutta oli ihan liikaa, olosuhteisiin ja väylän kapeuteen nähden (olisiko ollut 50-70cm).

Oma havainnointikyky on hahmottanut tilanteen kolmeen osaan.
1) Huomaan että eturengas lähtee liirtoon ja päätyy suoraan lumivalliin. Mielessä pyörähtää ajatus: voi paska.
2) Saan jalat irti lukkopolkimista (uskomaton selkäydin reaktio, se siis toimii sittenkin) ja onnistuin saamaan ainakin vasemman jalan maahan. Samalla tajuan että asentoni muuttuneen: makaavasta enemmän normaalia seisoma asentoa muistuttavaan. Olettaisin takarenkaan olevan myös ilmassa ja poljinkeskiön osuvan maahan.
3) Huomaan makaavani mahallaan (naama täynnä lunta) maassa. Nilkat ovat ohjaustangon kohdalla, pyörä poikittain lumivallissa. Ilmeisesti poljinkeskiön ottaminen maahan esti pyörän eteenpäin vievän liikkeen ja samalla pyörän kaatumisen suoraan kuljettajan selkään.

Pyörä selvisi ilman suurempia vaurioita, ainoastaan poljinkeskiöön kiinnitetty lamppu lähti kiinnityksestään (ja johdostaan) irti. Jos kuljettajan henkiset vammat suljetaan pois, ainoastaan reidessä on pieni ventti ja mojova mustelma.
Onnettomuus sattui suurin piirtein tässä ja tähän suuntaan: google maps: Huopalahdentie

Mitä tästä opin, jaa-a toivottavasti jotain, mutta tuskinpa yhtään mitään. Nopeus ei ainakaan loppu matkalla hidastunut ja yllättäviä tilanteita sattuu aika usein lumen kassa pyöräillessä. Tosin ei aina tämmöisin lopputuloksin. Tosin on talvella muutaman kerran aikaisemmin tullut huomattua että oikean tilannenopeuden arviointi on pettänyt omalla kohdalla. Joissain mutkissa tai ihan suoralla ajettaessa on mieleen hiipinyt ajatus että tällä nopeudella, tuossa tilanteessa ja näissä olosuhteissa olisi voinut käydä huonomminkin. Ehkä tämä on tätä talvipyöräilyn kokemuksen puutetta, nojakilla oikean vauhdin arviointi talvikelillä ei ole vielä hanskassa. Viime (loppu) talvi meni pelkästään nojapyöräilyn opettelussa.

Uusi lamppu on jo tilauksessa ja toivotaan että opin jotain. Jatketaan pyöräilyä ja katsotaan miten käy.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1089
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Hopea »

GodTdd kirjoitti:

...
2) Saan jalat irti lukkopolkimista (uskomaton selkäydin reaktio, se siis toimii sittenkin) ja onnistuin saamaan ainakin vasemman jalan maahan...

Jännää, kuinka hyvin se todella toimii. Huomasin itse viime kesän alussa joskus. Laskettelin työmatkalla Käpylän asemalta Tuusulantien länsilaitaa kulkevaa pyörätietä. Ennen koirapuistoa oli vesi vienyt yön aikana hiekkaa kevyenliikenteenväylän yli. Siitä eturengas sen verran lipsahti että menin seuraavat 30 metriä aika haipakkaa asvaltin ulkopuolella nurtsilla. Ehdin huomata, että ennen kuin olin miettinyt miten eturengas ja koko kulkine palautetaan asvaltille, olin jo irroittanut klossit. Ja pääsin pystyssä takaisin väylälle...

Ei muuten onnistuisi enää. Viime kesänä siihen vedettiin tosi hieno asvaltti, joka on vähän yli 20 senttiä korkea reunastaan. :-(

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin