Rotovelo

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää siltä että kehityksen painopiste on siirtynyt velomobiileihin. Nyt on otettu askel joka mahdollistaa suuremmat valmistussarjat, PE- muovista rotaatiovalamalla tehty Rotovelo: http://www.trisled.com.au/rotovelo.asp
Menetelmää on käytetty laajasti mm. kajakeissa, koska se vähentää tarvittavan käsityön määrää kuiduttamalla tehtyihin verrattuna. Kenties kehitys johtaa edullisempiin veloihin. Niiden yleistyminen toki vaatii myös asenteiden ja infran suotuisaa kehitystä...
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Alumiinirunko ja silti 33kg. Ilmeisesti kuiturakenne olisi vähän kevyempi? Muista valtavirran velomobiileista eroten tässä on erillinen runko ja kori:

Kuva

Hinta vaikuttaa mukavalta 6000Australian dollaria eli n.4500e.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Alumiinirunko ja silti 33kg. Ilmeisesti kuiturakenne olisi vähän kevyempi? Muista valtavirran velomobiileista eroten tässä on erillinen runko ja kori:

Minusta tuohon kyllä kuuluisi pohjalevy suojaamaan ketjuja kuralta ja pienentämään ilmanvastusta.
Muoto on jäykkäimetön, joten seinämää on tarvittu aika paljon. Siksi tuo paino on noin suuri. Tuo polyeteeni ei niitä kaikkein jäykimpiä materiaaleja ole, joten melu varmaan vaimenee merkittävästi lujitemuovikatteeseen varrattuna. Sopiviin paikkoihin sijoitetuilla jäykkäreillä painoa saadaan pois jopa puolet katteen nykyisestä painosta ja kori ainakin osittain kantavaksi. Tuo kanisterimuovi kestää hyvin törmäyksiä ja hankausta, joten arvelisin, että tämä on kinnerien katteiden tulevaisuus.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Proto painoi 27 kiloa, mutta rakenteen vahvistus ja varusteiden lisääminen nosti painon tyypillisiin lukemiin.
http://www.bentrideronline.com/messageb ... 383&page=9
Muistan lukeneeni jostain että kyseisellä valmistusmenetelmällä seinämänpaksuus voi vaihdella paljon (=monta mm) eri kohdissa. Joku muovitekniikkaa tunteva voi kertoa, olisiko esim. Lokari Laineen käyttämässä tyhjiömuovaus- menetelmässä helpompi pitää paksuus vakiona?

Rotovelossa ei ole jousitusta, mutta erillisestä rungosta johtuen se olisi melko helppo lisätä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.

Luulisi, että tuommoisen muoviammeen pursottaisi halvemmalla?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nebulus kirjoitti:

... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.

Hmm, kyllä mun silmään näyttäisi että tuossa on ackerman compensation otettu huomioon, näyttäisi että nuo varret joihin raidetanko kiinnittyy osoittaa jonkin verran kohti takanapaa. Vai tarkoititko jotain muuta?

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Hinta vaikuttaa mukavalta 6000Australian dollaria eli n.4500e.

Ped3 on 4300€, eli samoissa hinnoissa pyöritään

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mahe kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.

Hmm, kyllä mun silmään näyttäisi että tuossa on ackerman compensation otettu huomioon, näyttäisi että nuo varret joihin raidetanko kiinnittyy osoittaa jonkin verran kohti takanapaa. Vai tarkoititko jotain muuta?

Kas, olinkin väärässä:
http://www.ihpva.org/Projects/Practical ... KERMAN.GIF
Aina sitä oppii uutta. Mää oon luullut, että tuohon vivustoon tarvitsee jonkinlaisen linkun välille; usein "ackerman compensationin" sisällään pitävissä tadpoleissa on erillinen ohjaustanko, joka on yhteydessä renkaita ohjaavaan vivustoon työntötangon/tankojen avulla, niinkuin vaikka tw-bentsin mantiksessa:
http://farm5.static.flickr.com/4054/446 ... a06890.jpg

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin