Näyttää siltä että kehityksen painopiste on siirtynyt velomobiileihin. Nyt on otettu askel joka mahdollistaa suuremmat valmistussarjat, PE- muovista rotaatiovalamalla tehty Rotovelo: http://www.trisled.com.au/rotovelo.asp
Menetelmää on käytetty laajasti mm. kajakeissa, koska se vähentää tarvittavan käsityön määrää kuiduttamalla tehtyihin verrattuna. Kenties kehitys johtaa edullisempiin veloihin. Niiden yleistyminen toki vaatii myös asenteiden ja infran suotuisaa kehitystä...
Rotovelo
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Rotovelo
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Rotovelo
Alumiinirunko ja silti 33kg. Ilmeisesti kuiturakenne olisi vähän kevyempi? Muista valtavirran velomobiileista eroten tässä on erillinen runko ja kori:
Hinta vaikuttaa mukavalta 6000Australian dollaria eli n.4500e.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Rotovelo
jviirret kirjoitti:Alumiinirunko ja silti 33kg. Ilmeisesti kuiturakenne olisi vähän kevyempi? Muista valtavirran velomobiileista eroten tässä on erillinen runko ja kori:
Minusta tuohon kyllä kuuluisi pohjalevy suojaamaan ketjuja kuralta ja pienentämään ilmanvastusta.
Muoto on jäykkäimetön, joten seinämää on tarvittu aika paljon. Siksi tuo paino on noin suuri. Tuo polyeteeni ei niitä kaikkein jäykimpiä materiaaleja ole, joten melu varmaan vaimenee merkittävästi lujitemuovikatteeseen varrattuna. Sopiviin paikkoihin sijoitetuilla jäykkäreillä painoa saadaan pois jopa puolet katteen nykyisestä painosta ja kori ainakin osittain kantavaksi. Tuo kanisterimuovi kestää hyvin törmäyksiä ja hankausta, joten arvelisin, että tämä on kinnerien katteiden tulevaisuus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Rotovelo
Proto painoi 27 kiloa, mutta rakenteen vahvistus ja varusteiden lisääminen nosti painon tyypillisiin lukemiin.
http://www.bentrideronline.com/messageb ... 383&page=9
Muistan lukeneeni jostain että kyseisellä valmistusmenetelmällä seinämänpaksuus voi vaihdella paljon (=monta mm) eri kohdissa. Joku muovitekniikkaa tunteva voi kertoa, olisiko esim. Lokari Laineen käyttämässä tyhjiömuovaus- menetelmässä helpompi pitää paksuus vakiona?
Rotovelossa ei ole jousitusta, mutta erillisestä rungosta johtuen se olisi melko helppo lisätä.
Re: Rotovelo
... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.
Luulisi, että tuommoisen muoviammeen pursottaisi halvemmalla?
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Re: Rotovelo
Nebulus kirjoitti:... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.
Hmm, kyllä mun silmään näyttäisi että tuossa on ackerman compensation otettu huomioon, näyttäisi että nuo varret joihin raidetanko kiinnittyy osoittaa jonkin verran kohti takanapaa. Vai tarkoititko jotain muuta?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Rotovelo
jviirret kirjoitti:Hinta vaikuttaa mukavalta 6000Australian dollaria eli n.4500e.
Ped3 on 4300€, eli samoissa hinnoissa pyöritään
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Rotovelo
Mahe kirjoitti:Nebulus kirjoitti:... ja taas kerran suoratankoinen ohjaus etupyörien välissä, joka pitää sisällään automaattisen jarrutuksen sisäkurvin puolen renkaalla jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä.
Hmm, kyllä mun silmään näyttäisi että tuossa on ackerman compensation otettu huomioon, näyttäisi että nuo varret joihin raidetanko kiinnittyy osoittaa jonkin verran kohti takanapaa. Vai tarkoititko jotain muuta?
Kas, olinkin väärässä:
http://www.ihpva.org/Projects/Practical ... KERMAN.GIF
Aina sitä oppii uutta. Mää oon luullut, että tuohon vivustoon tarvitsee jonkinlaisen linkun välille; usein "ackerman compensationin" sisällään pitävissä tadpoleissa on erillinen ohjaustanko, joka on yhteydessä renkaita ohjaavaan vivustoon työntötangon/tankojen avulla, niinkuin vaikka tw-bentsin mantiksessa:
http://farm5.static.flickr.com/4054/446 ... a06890.jpg
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili