Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Melko eri rengaskoissa sen suhteen miten lumi tarttuu kumeihin ja paataa/pölisee lokasuojista. Suurenmpi rengas tuntuu ongelmallisemmalta kuin 20" rengas. Syytä ei voi kuin arvailla...

Tässä minun arvaukseni.
Keskipakovoimat heittävät lumen irti renkaasta sitä suuremmalla voimalla, mitä pienempi rengas on. Keskipakokiihtyvyys on v2/r, jossa v on ajonopeus ja r on renkaan säde. Jos ajonopeus pysyy vakiona lumenheittovoima renkaan pinnalta 20" renkaalla 28 tuumaiseen verrattuna on 7/5 = 1,4-kertainen . Kun keskipakovoima on suurempi, lumi irtoaa renkaasta alempana, eikä nouse edes lokasuojan alareunan kohdalle, joutuakseen siitä renkaan ja lokasuojan väliin.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatrallekin on tullut talvi ( eilen ), laitoin Teemulta lowridessä ostamani nastarenkaat alle ja tänään kokeilemaan minkälaista se talvipyöräily noilla onkaan. Kyllähän nojaaminen noin matalalla pyörällä muuttuu aivan toisenlaiseksi heti kun on vähän liukasta ja jäässä kaikenlaista uraa ja muhkuraa. Kielikeskellä suuta saapi mennä, liikkeelle lähdöt ylämäkeen hankalia kun sutii , vauhti tippuu runsaasti ja rentous vähenee kun saa jännittää millon häviää pyörä alta. Mutta kyllä tuo miusta vielä pystypyörän voittaa ja tuolla pitää koittaa pärjätä kun pystypyöränkin lahjotin nuorimmalle pojalle Helsinkiin.
Talven ajot on miulla kuitenkin lyhkäsiä ajoja tässä kaupungissa eikä ole pakko huonoimpaan keliin lähteä.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse aloittelin lowracerilla talviajot pari viikkoa sitten, kun saatiin kuivalle tielle kuivaa pakkaslunta.

Ekat lenkit ajoin kesägummeilla eli edessä Schwalben uutukainen Durano ja takana yli 15v ikäinen 19mm sliksi.

Takapyörän lipsuminen tuntui hurjalta, samoin etupyörän pystäri-TT:tä suurempi pito. Kerran per lenkki mentiin kyljelleen, ja tuli havaittua että uudet Shiman SPD SL polkimet ja klossit ei sovellu lumen kanssa käytettäviksi.

VIimeiselle lenkille heitin taakse joskus liki 20v sitten hankitun venäläisen tuubin jossa on "mtb"-tyyppinen nappulakuvio. Samalla meni taakse 13-piikkisestä piikin nousulla olevan pakan tilalle 16:lla alkava. Polkimet vaihtui 90-luvulla hankittuihin roisin näköisiin Shimano 105 SL:iin klosseineen.

Nyt kun takapää ei juuri lipsu on ajo lähes yhtä tukevaa kuin muutenkin kesällä. Vastusta tulee lumesta ja takapyörän nappuloista lisää joten vaihteet nippa-nappa riittää pitämään sykkeen kohtuullisena.

Tässäkään suhteessa ei enää ole mitään syytä mennä pystäriin takaisin.

Ajovalolta kaipaa hieman enemmän tehoja; täällä(kin) paikoitelleen on pyöräteiden valot miten sattuu, kuten myös auraukset, ja huonossa valossa homma muuttuu arvaamattomaksi äkkiä.

Tältä gummi näyttää:
Kuva
on vähän ilmapallo ja nappulat (vielä) vähän raapii jarrun pantaan mutta eiköhän se siitä pikaiseen kulu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Kävin eilen kokeilemassa, miten Savenmaan nuijapää kulkee pyöräteiden lumessa kesärengastuksella (takana 23-622 sliksi ja edessä 37-406 semisliksit). Ei se kulkenut. Tasamaalla pääsi hieman eteenpäin, mutta ensimmäiseen hyvin lievään ylämäkeen jäi heti kiinni, kun vetävän renkaan pito ei riittänyt. Viritin takalokaria korkeammalle, täytyy testata jollain kuviollisella renkaalla seuraavaksi. Ajattelin laittaa alle joko 35 mm Marathon Winterin tai 37 mm Rollspeed W:n. Jos ei niilläkään kulje, sitten täytyy todeta ettei tuon pyörän painojakaumalla ja tällä kuskin painolla ole mitään asiaa talvikeliin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Itse aloittelin lowracerilla talviajot pari viikkoa sitten, kun saatiin kuivalle tielle kuivaa pakkaslunta.
...
Tässäkään suhteessa ei enää ole mitään syytä mennä pystäriin takaisin.

Kyllä tuollaisessa kelissä pärjää nojakilla siinä missä pystärilläkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W

Eikös sinulla ollut useampi noita runkokäyriä. Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.

Ja jousitus, se on talvella yhtä tarpeen kuin kesällä soratiellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W

Eikös sinulla ollut useampi noita runkokäyriä. Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.

Joo, pitäs tehdä pitäs :wink:

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Kirjoittelin hieman Savenmaan Alkun talviajo-ominaisuuksista tuonne Loimaa Premium-ketjuun. Tiivistelmänä voidaan todeta, että pyörään mahtuu ainakin 35 mm Marathon Winter ja ajaminen kohtuullisesti auratuilla kevyen liikenteen väylillä onnistuu, syvemmässä lumessa ei.

Avatar
puheseppo
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 22:03
Paikkakunta: Orimattila

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja puheseppo »

Miksi ei painon kanssa voisi leikitellä näiden swb pyörien kanssa. Pistää jotain lisäpunnusta eturunkoputkeen haarukan eteen, niin ettei se häiritse polkemista. Kolmekin kiloa siellä voisi tuntua aika paljon etupainoisemmalta.

puheseppoatgmailpointcom

Ajan Nazca Cruiserilla :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

puheseppo kirjoitti:

Miksi ei painon kanssa voisi leikitellä näiden swb pyörien kanssa. Pistää jotain lisäpunnusta eturunkoputkeen haarukan eteen, niin ettei se häiritse polkemista. Kolmekin kiloa siellä voisi tuntua aika paljon etupainoisemmalta.

Lisääntynyt paino lisää voiman tarvetta ja lisääntynyt voima pidon paranemista...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Edittiä toistamiseen: Olihan nuista lämpökennoista jo juttua samassa ketjussakin, ei tosin löytynyt hakumenetelmillä.

Onkos muilla käytössä lämpökennoa nassun edessä? Itse pystypoljin ja jumppailin viimetalven lämpökenno kommandopipossa ja en voi kuin suositella. -15 astetta tuntuu kutakuinkin nollakeliltä ainakin paikoillaan heiluessa, tuuli tietenkin vaikuttaa jos on suora vastanen. Aikaisimpina talvina on ollut kuivaa yskää jota luulin puupölyn aiheuttamaksi mutta taisikin olla vain pakkasesta johtuvaa. Pipon ja kennon tilasin Suomen Jonakselta, sininen pipo ja valkoinen kenno, eli se tehottomampi kenno, pitäisi tilata tehokkaampi sininen testattavaksi myös. Ainakaan valkoinen ei vastusta hengitystä mielestäni ollenkaan ja silläkin pärjäsi viimetalven paukkupakkasilla.

Edittiä: Niin ja vaatetusta tarvitsee vähemmän sillä lämpö ei karkaa lärvin kautta, ero on huomattavan suuri.

ps. En omaa mitään kytkyjä kyseiseen firmaan enkä tästä mainostamisesta mitään kostu.

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Paavo »

maasoutaja kirjoitti:

Edittiä toistamiseen: Olihan nuista lämpökennoista jo juttua samassa ketjussakin, ei tosin löytynyt hakumenetelmillä.

Onkos muilla käytössä lämpökennoa nassun edessä? Itse pystypoljin ja jumppailin viimetalven lämpökenno kommandopipossa ja en voi kuin suositella. -15 astetta tuntuu kutakuinkin nollakeliltä ainakin paikoillaan heiluessa, tuuli tietenkin vaikuttaa jos on suora vastanen. Aikaisimpina talvina on ollut kuivaa yskää jota luulin puupölyn aiheuttamaksi mutta taisikin olla vain pakkasesta johtuvaa. Pipon ja kennon tilasin Suomen Jonakselta, sininen pipo ja valkoinen kenno, eli se tehottomampi kenno, pitäisi tilata tehokkaampi sininen testattavaksi myös. Ainakaan valkoinen ei vastusta hengitystä mielestäni ollenkaan ja silläkin pärjäsi viimetalven paukkupakkasilla.

Edittiä: Niin ja vaatetusta tarvitsee vähemmän sillä lämpö ei karkaa lärvin kautta, ero on huomattavan suuri.

ps. En omaa mitään kytkyjä kyseiseen firmaan enkä tästä mainostamisesta mitään kostu.

Kuva

Oli pakko, sori.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään talven ensimmäinen pyllähdys peilikirkkaalla jäällä pyörä katos alta, tosin aika hitaasti ett hiukan sai ennakoitua eikä tullu ku henkisiä vaurioita kun korkeelta en tippunu. Eikä kukaan nähny, vissiin.
Kielikeskellä suuta kun menee pyryttäneen lumen läpi ni yleensä onnistuu ja peilipaikoissa kans saa tarkkana olla.
Mutt edelleen toimii ku paremmasta ei oo tietoa. :)

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin