Talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Jori yllytti toisessa keskustelussa rakentamaan talveksi toisen pyörän tuon matalan PW2:sen tilalle. On semmosen rakentaminen ollut mielessä aikasemminkin mutta rupes nyt pohdituttamaan oikeesti ett millanen sen pitäs olla.
Kaks pyöränen olis kyseessä. Jukkahan on tutkinut aihetta käytännössä runsaasti, joten tietoa ja mielipiteitä tältäkin foorumilta löytyy runsaasti.
Käsittääkseni talvipyörä sais olla:
Isommilla renkailla (2*559 mm) , hiukan pystympi ajoasento helpomman tasapainon vuoksi, jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).
Mutta mites etuveto vastaan takaveto onko pelkästään makukysymys ? Etuvedosta voi tietysti tulla pito-ongelmia jos painoo ei saa tarpeeks eteen , ittellä ei oo juuri muusta kokemusta ja oon kyllä tykänny.
Tuleeko muuta tärkeetä mieleen ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).

Ei helpota, vaan tekee ajosta mukavempaa.
Isopyöräisellä SWB:llä pärjää kunnes lunta on niin paljon että eka polkaisulla ei saa riittäviä alkuvauhteja tasapainon ylläpitoon. Pysty ajoasento auttaa tässä, mutta kovin pysty ei voi olla jos kammet on 20cm penkkiä ylempänä.
Etuvetoisesta loppuu pito ylämäessä ja takavetoisessa tasaisella liikkeelle lähdettäessä kun on sopivasti lunta ja liukasta.
LWB ratkaisuissa saa hyvän pidon takapyörälle ja pystyn ajoasennon, mutta pitkä akseliväli pakottaa tekemään suuria ohjausliikkeitä hitaassa vauhdissa ja ajo käy siksi lumessa rasittavaksi.
CLWB:t on taas helpoimpia hallita, mutta pienet renkaat tekevät niistä hitaita. Sen verran olen tätäkin ideaa jalostanut, että seuraava CLWB:ni tulee olemaan 24" takarenkaalla ja lyhyemmällä joustolla(istumakorkeus ja akseliväli säilyy). Näkyy varmasti nopeudessa kun painoa kantava rengas suurenee 20%.
Mitään yhtä "ehdottomasti tällainen, tämä on kaikista paras"-ideaa ei ole tähänkään esittää, kaikissa on puolensa ja eri puolella suomea keli asettaa eri vaatimukset. Pohjoisessa lunta ja lumipolannetta, etelässä rosoiseksi jäätynyttä sohjoa ja liukasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

PW kirjoitti:

Tuleeko muuta tärkeetä mieleen ?

Ärjyt nastarenkaat. Nojakilla tasapainoilu talviaikaan on vaikeampaa kuin pystärillä, koska jalan maahan heittäminen stabiloi pyörää vähemmän. Jos alla on julmasti purevat nastarenkaat, niin liukastelun määrä vähenee huomattavan paljon. Esim nokian Hakka wxc300 tai schwalben ice spiker ovat hyviä renkaita.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Esim nokian Hakka wxc300 tai schwalben ice spiker ovat hyviä renkaita.

Tuleeko mieleen miten ratkaista M5:n 451-haarukan rengasongelma ? Karkeempi gummi olisi poikaa, miksei myös nastoilla.

Joutuuko laittamaan 406 temppupyörän gummin vai ?

Ja onkohan kukaan kokeillut saada toimimaan mono-haarukan kanssa napadynamoa ? Aka:
Kuva

Vähän taustatietoja noista SON-dynamoista http://www.peterwhitecycles.com/schmidt.asp
Ja valmistajan linkki tuohon kuvan dynamoon http://www.nabendynamo.de/produkte/SON_XS-M.html.

Näyttävät tykkäävän noista muillakin nojakkiforumeilla...

Edit: M5 monoblade haarukkaan käy 15mm akselilla oleva eturatas, en muista leveyttä mutta M5 mainitsee 55mm.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

mhelander kirjoitti:

Tuleeko mieleen miten ratkaista M5:n 451-haarukan rengasongelma ? Karkeempi gummi olisi poikaa, miksei myös nastoilla.

Joutuuko laittamaan 406 temppupyörän gummin vai ?

Eipä taida 451-kokoon talavikumia löytyä, kesäkumetkin kortilla :(

Sitte jos laitat 406 kokosen vanteen, niin vannejarrusta loppuu säätövara (v-jarru). On kokeiltu vaimon pyörässä.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Ärjyt nastarenkaat.

Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Ärjyt nastarenkaat.

Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Jukka

Joo, nastoista on hyötyä silloin, kun tienpinta on tamppaantunut jäiseksi tai ennen kaikkea keväällä, kun päivällä sulanut pinta jäätyy öisin. Irtolumella karkeat nappularenkaat pitävät jokseenkin yhtä hyvin, jos kumiseos vain on riittävän pehmeää.
Toisaalta, jos sää muuttuu "pääkallokeliksi" yön aikana, renkaiden vaihto aamulla on tympeää puuhaa. Siksi nastat jäävät yleensä alle lopuksi talveksi, kun ne pitää ekojen jääkelien takia laittaa alle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Hyvät nastarenkaat ovat Schwalbe Ice Spicer 300 nastaiset 2,1 x26" renkaat. Pitävät hienosti kaikissa keleissä ja rullaavat kohtuudella. Bike-Discountista alle 40 €/kpl. Ajan talvet pystyssä maasturilla.

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Tässä on kohtuulisen kattavaa vertailua eri renkaista ja mihin ne on suunniteltu: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp

Ainaki omat valitsin tämän artikkelin perusteella (marathon winter). Jäistä polannetta ja uraa on yleensä aika paljon pääkaupunki seudulla.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Voisihan jarruille kokeilla rakentaa adapterin. Jotta voisi käyttää toisenlaisia jarruja pienepien vannekokojen kansa. Saada näin käyttöön nuo nastarenkaat. :x :roll:

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Ärjyt nastarenkaat.

Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.

Nastoja tarttee fillarissa suunnilleen siellä missä autoissakin, eli Suomessa etelärannikolla. Muualla on oikea talvi, ja kuvio on tärkeämpi, jäätä ei juuri ole niin nastoja ei kaipaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä täällä Jyväskylässä tiet ainakin lähes kaljamalla on eikä tämä kovin merenrannalla ole. Pakko minun ainakin on ollut talvipyörässä nastat pitää. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Menipä tämä talvipyöräkeskustelu kumien vertailuksi, eiköhän tässä vaiheessa projektia riitä että vannekoko on sellainen johon tarvittaessa saa nastarenkaat :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2037
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right" 8)
http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right" 8)
http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)

Yksi tykkää! :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin