KV1252 kirjoitti:Eiköhän helkaman putket oo ihan kunnon tavaraa,
Luultavasti, mutta Helkaman runkoja ei tehdä suomessa, eikä rautaruukin putkesta. Epäilen että rautaruukki ei edes tee mitään suurjuluusputkia polkupyöräkokoluokassa.
Jukka
KV1252 kirjoitti:Eiköhän helkaman putket oo ihan kunnon tavaraa,
Luultavasti, mutta Helkaman runkoja ei tehdä suomessa, eikä rautaruukin putkesta. Epäilen että rautaruukki ei edes tee mitään suurjuluusputkia polkupyöräkokoluokassa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Pastori kirjoitti:Paitsi että Jopon valmistus palaa Suomeen
'
Tarkoittanee pelkkää suunnittelua ja kokoonpanoa. Tuskin suomessa tehdään noihin yhtään komponenttia, miksi siis runkojakaan. Jos rungot tehtäisiin suomessa niin miksi niin ei missään sivuilla sanota. Faq:sta löytyy maininta että rungot suunnitellaan suomessa, mutta runkojen valmistusmaasta ei puhuta sielläkään mitään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä uutisissa mainitaan että Jopon tuotanto palaa kokonaisuudessaan suomeen. Jos siitä välistä saisi runkoputken olisi kyllä ihan kiva, mutta epäilen hiukan. Tunturille olisi ollut suhteita mutta nehän eivät tee enää mitään suomessa.
Rautaruukkikin valmistaa hyvinkin pyöräkäyttöön soveltuvia teräksiä, mutta ellei päällä satu olemaan tuotantoa, ei ole mitään mahdollisuutta saada pienerissä. Pitäisi osata tunkea oma tilaus jonkun isomman firman tilauksen yhteyteen.
Aircraftsprucesta ei ole kuulunut mitään, mietin että jospa perjantaina pistäisi tilauksen ruotsiin... niillä oli kaikkea mitä tarvitsin hyllyssä, joten ei pitäisi olla "ihan kohta tulee" (3kk) -odotteluja
Entäs kun Suomessa on näitä uusia pyöränvalmistajia,jotka tekee rungot itse. Hesassa on kuulemma yksi, sekä Pohjanmaalla joku seppä joka tekee tilauspyöriä ja onhan joku paja joka valmistaa niitä soppereita. Tulipa mieleen jos haluat tietää yritän selvittää. Hesalaisen valmistajan saan selville. Kun yksi paikallinen myy heidän tekemiä pyöriä.
KV1252 kirjoitti:Kyllä uutisissa mainitaan että Jopon tuotanto palaa kokonaisuudessaan suomeen.
Eli tekevät vanteet, navat, pinnat, kampilaakerit, kammet, vaihteistot, ketjut, kumit yms. yms. Suomessa? Uutisista huolimatta ei löydy avainlipputunnusta( www.aainlippu.fi) Helkaman pyöristä, ei jopoista eikä muistakaan. Omilla sivuillakin "made in finland" teksti on ainoastaan sähköjopossa: http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Jopo/
Tämä "kupe" http://www.kupebike.com/ on saanut avainlipputunnuksen. Tuossakaan ei ole kuin runko, tarakka ja ketjusuoja kotimaista valmistetta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:KV1252 kirjoitti:Kyllä uutisissa mainitaan että Jopon tuotanto palaa kokonaisuudessaan suomeen.
Eli tekevät vanteet, navat, pinnat, kampilaakerit, kammet, vaihteistot, ketjut, kumit yms. yms. Suomessa? Uutisista huolimatta ei löydy avainlipputunnusta( http://www.aainlippu.fi) Helkaman pyöristä, ei jopoista eikä muistakaan. Omilla sivuillakin "made in finland" teksti on ainoastaan sähköjopossa: http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Jopo/
Tämä "kupe" http://www.kupebike.com/ on saanut avainlipputunnuksen. Tuossakaan ei ole kuin runko, tarakka ja ketjusuoja kotimaista valmistetta.
Jukka
Vai tälle linjalle. Helkaman sivuilla tosin sanotaan että rungot valmistetaan itse. Ei muuten kannata vaivautua vastailemaan enempää tähän ketjuun, koska pääsit vihamieslistalle eikä mun siis enää tarvitse lukea sun avautumisiasi. Kiitti ja moi.
Minä en ymmärrä ollenkaan miksi pitää lähteä hankkimaan nojakin runkoon sopivia putkia ympäri maailmaa, kun esimerkiksi Kuusakosken valikoimista löytyy sopivia putkia melkein joka lähtöön ainakin Jyväskylässä.
Muuten, pääsenkö minäkin tällä kirjoituksella KV1252:n vihamieslistalle?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
KV1252 kirjoitti:Helkaman sivuilla tosin sanotaan että rungot valmistetaan itse.
Minä en sieltä tuollaista kohtaa löytnyt, ainoastaan rungon suunnittelusta puhuttiin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
KV1252 kirjoitti:...Ei muuten kannata vaivautua vastailemaan enempää tähän ketjuun, koska pääsit vihamieslistalle eikä mun siis enää tarvitse lukea sun avautumisiasi.
...
Pistäisitkö minutkin saman tien sinne vihamieslistallesi, kun minullakin on vihattava tapa etsiä tosiasioita. Kiitos.
Jos ottaisin kaikesta nokkiini ja rupeisin vihaamaan jotain kirjotuksen ja esittämistavan vuoksi. Ei minulla olisi aikaa ratkoo tähellisempiä ongelmia. Joskus joidenkin esittämis tapa on hyökkäävä. Laskekaamme se nuoruuden tiliin, tai sen että esittämistapa on vähän kärkästä.
Antaa asioiden mennä toisesta korvasta sisää ja toisesta sisään. Keskustelu on kuitenkin ollut rakentavaa ja mikä parasta vähän asian vierestäkin. Itse syylistyn ainakin siihen että lähden väärille osa-alueille seilaamaan ja aina minut on palautettu ruotuun. Enkä siittä ketään voi vihaamaan alkaa .
Otan sen oikaisuna.
Vaikka voihan se vähän kolaista ekoo ja sielunmaisemaaniin eiköhä
se aina tokene pienellä haavojen nuoleskelulla ja tapojensa korjaamista yrittämällä.
Nojanalle kirjoitti:Jos ottaisin kaikesta nokkiini ja rupeisin vihaamaan jotain kirjotuksen ja esittämistavan vuoksi. Ei minulla olisi aikaa ratkoo tähellisempiä ongelmia. Joskus joidenkin esittämis tapa on hyökkäävä. Laskekaamme se nuoruuden tiliin, tai sen että esittämistapa on vähän kärkästä.
Antaa asioiden mennä toisesta korvasta sisää ja toisesta sisään. Keskustelu on kuitenkin ollut rakentavaa ja mikä parasta vähän asian vierestäkin. Itse syylistyn ainakin siihen että lähden väärille osa-alueille seilaamaan ja aina minut on palautettu ruotuun. Enkä siittä ketään voi vihaamaan alkaa .
Otan sen oikaisuna.![]()
Vaikka voihan se vähän kolaista ekoo ja sielunmaisemaaniin eiköhäse aina tokene pienellä haavojen nuoleskelulla ja tapojensa korjaamista yrittämällä.
Joo, ne nuoret ne nuoret
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Fe52/S355-laatuiset ohutseinämäputket ovat olleet hyvin harvassa vähittäismyyjillä, mutta kannattaa kuitenkin kysyä. Olisi se mukava jos saisi tuettua suomalaista yrittäjää. (Paikallinen kierrättäjä tosin myy romua kalliimmalla kuin viereisen korttelin metallivarasto uunituoretta rautaa, se on laannuttanut intoa kysellä käytettyjä materiaaleja...)
Noin mielenkiinnosta, teräs-Thunderboltin tarveainelista metrisillä mitoilla on tällainen:
Pyöröputki
44.5x1.5mm 2500mm (Köliputki ja etukseli)
40x1.5mm 400mm (poljinrunko)
25x1.5mm 500mm (erinäisiä tukirakenteita)
16x1.5mm 1400mm (takahaarukka)
13x1mm 2200mm + 2500mm (istuimen runko)
Pyöröteräs, kirkas:
32mm 200mm (Etupyörän akseleiksi)
Pyörötanko
12mm 300mm (ohjaustangon ja ketjurullan akseli, kiristysholkkeja)
Alumiinia
Pyöröputki
25x1.5mm 500mm (Ohjaustangon pystyakseli)
10x1mm 1000mm (Raidetangot)
Peltiä tarvitaan vielä jonkin verran, mutta niin vähän (muutama kämmenala) että sen voi korvata vähän paksummalla tavallisella pellillä ilman merkittävää painosakkoa. Putkea menee sen sijaan niin järkyttävästi, että liian paksu materiaali lisää painoa äkkiä kilotolkulla, siksi ei viitsisi ottaa "sinne päin" -koolla. Tuota listaa on hiukan muutettu Kuusakosken esitteen mukaisille mitoille, mutta jos materiaali onkin Fe52:n sijaan Fe37:aa niin tulee vähän turhan notkea runko. Tälläkin menolla takahaarukasta tulee hiukan turhan painava hiukan turhan heppoisen sijaan. Näin on ainakin suunnittelijan antamien ohjeiden mukaan.
Tämän viestin lähetti jviirret, joka on hylkäyslistallasi. Paina TÄSTÄ nähdäksesi kyseisen viestin.
En pistänyt vitsillä sitä etten aio lukea enää viestejäsi.
KV1252 kirjoitti:Tämän viestin lähetti jviirret, joka on hylkäyslistallasi. Paina TÄSTÄ nähdäksesi kyseisen viestin.
En pistänyt vitsillä sitä etten aio lukea enää viestejäsi.
Ei sinun tarvitse sitä toitottaa. Tämä on keskustelupalsta, jota lukevat muutkin kuin sinä, joten turhaan meuhkaat.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
KV1252 kirjoitti:Tuota listaa on hiukan muutettu Kuusakosken esitteen mukaisille mitoille, mutta jos materiaali onkin Fe52:n sijaan Fe37:aa niin tulee vähän turhan notkea runko.
Tuskin, on nuo sen verran jykeviä materiaaleja että on kyllä riittävän jäykkä huonekaluputkestakin tehtynä. Monestihan pieni jousto on jopa toivottavaa. Tietenkin jos tarkoitus on rakentaa joskus kori ja sähköapu raskaine akkuineen niin voi käydä vähän veltoksi raskaan kuorman ja ison kuskin alla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...