Tulipa tässä mieleen. Aikanaan sai sähköliikkeistä niin sanottua teräksistä panssariputkee. En tierä sen soveltuvuuresta runkoputkeksi , seinämä siinä ainakin oli ohuenpi ja putki on kovempaa kuin huonekkaluputki. Kysyä kannattaa sähköliikkeistä ja tehdä koe. Tällä vois saada sitä painoa alas.
niistä oli saatavana valmiita mutkia jos ei pääse taivuttelemaan.
Thunderboltia rakentamassa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Thunderboltia rakentamassa
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Thunderboltia rakentamassa
Nojanalle kirjoitti:Tulipa tässä mieleen. Aikanaan sai sähköliikkeistä niin sanottua teräksistä panssariputkee. En tierä sen soveltuvuuresta runkoputkeksi , seinämä siinä ainakin oli ohuenpi ja putki on kovempaa kuin huonekkaluputki. Kysyä kannattaa sähköliikkeistä ja tehdä koe. Tällä vois saada sitä painoa alas.
niistä oli saatavana valmiita mutkia jos ei pääse taivuttelemaan.
Ja joka putken molemmissa päissä on kierre, jos ei pääse hitsaamaan Mulla on pätkä tuota mustaksi maalattua "panssariputkea". Joku reilu 32mm tuumakoko kyseessä seinämävahvuus 1/16" eli n. 1,5mm. Tätähän on myös kuumasinkittynä. Samanlailla niihin rautasaha ja porakon puree kuin huonekaluputkeenkin, eli en usko että on merkittävästi lujempaa. Nimi "panssariputki" tulee varmaan siitä että normaalistihan sähköjohdot vedetään muoviputkeen, eli siihen verrattuna on panssaria
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Thunderboltia rakentamassa
Nojanalle kirjoitti:Tulipa tässä mieleen. Aikanaan sai sähköliikkeistä niin sanottua teräksistä panssariputkee. En tierä sen soveltuvuuresta runkoputkeksi , seinämä siinä ainakin oli ohuenpi ja putki on kovempaa kuin huonekkaluputki. Kysyä kannattaa sähköliikkeistä ja tehdä koe. Tällä vois saada sitä painoa alas.
niistä oli saatavana valmiita mutkia jos ei pääse taivuttelemaan.
Hmm, aines on mahdollisesti hyvää mutta päärunko pitäisi olla vähintään 40-millistä, mielellään 45-millistä halkaisijaltaan kun pääputkea tukee ainoastaan istuimen sivuputket, eikä sille ole kolmiointia. Fe52 on sekin kyllä ikävän harvinaista, mutta ei niin harvinaista kuin CRMO, ja niissä on merkittävää eroa vain murtumislujuudessa, myötöraja on lähes sama molemmissa, ja myötörajahan on se mikä on mitoituksen perusta.
Ja pistetäänpä vielä sananen ikävämmästä asiasta.
optimistx kirjoitti:KV1252 kirjoitti:...Ei muuten kannata vaivautua vastailemaan enempää tähän ketjuun, koska pääsit vihamieslistalle eikä mun siis enää tarvitse lukea sun avautumisiasi.
...Pistäisitkö minutkin saman tien sinne vihamieslistallesi, kun minullakin on vihattava tapa etsiä tosiasioita. Kiitos.
Olin ottanut asiasta selvää vähän yksittäistä uutista pidemmälle. Taiwanilainen tehdas teki nimenomaan runkoja Helkamalle, joten tuotannon siirtäminen sieltä tänne merkitsee nimenomaan runkotuotannon siirtämistä suomeen. Lisäksi nopealla googletuksella löytyi kahdesta eri helkamaan liittyvästä sivustosta seuraavat lausunnot:
(http://www.helkamavelox.fi/brandi/Ajankohtaista/) sanotaan:
mutta nyt suomalaisuutta uhkuvan merkin valmistus palaa kokonaisuudessaan jälleen Suomeen.
sekä
(http://www.helkama.com/alasivu.html)
Useimmista eurooppalaisista kilpailijoista poiketen Helkama-pyörien teräksisiä runkoja valmistetaan itse.
Samaa sanoo vieläpä avainlipun verkkosivut:
Helkama Velox Oy siirtää Jopo-polkupyörien valmistuksen Taiwanista kokonaan Suomeen. ... Jopon kotimaisuusaste tulee olemaan hieman yli 70 prosenttia.
En tiedä löytyykö Jopoista avainlippua, mutta ainakaan noteeraamatta asia ei ole jäänyt. Eräs syy miksei avainlippua tullut samantein uutisen jälkeen on se, että Taiwanilaisen valmistajan kanssa oli sopimus. Sitä ei noin vain katkaista. Uutisen jälkeen rungot tulivat vielä pitkään aasian suunnalta, koska niin oli sovittu.
Tässä vaiheessa tuli mukaan metelöinti siitä, ettei helkama kuitenkaan tee itse tavanomaisia polkupyöräkomponentteja, missä vaiheessa oltiin jo reilusti sivussa tosiasioista tai ylipäätään asiallisuudesta. Kun vielä Kupen avainlippua arvosteltiin sen perusteella, ettei siinä ollut kotimaista tekoa "kuin runko, tarakka ja ketjusuojus" alkoi jo hitsata raskaasti kiinni, varsinkin kun koko jutun lähtökohta oli pulma rungon tekemisessä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Thunderboltia rakentamassa
KV1252 kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Tulipa tässä mieleen. Aikanaan sai sähköliikkeistä niin sanottua teräksistä panssariputkee. En tierä sen soveltuvuuresta runkoputkeksi , seinämä siinä ainakin oli ohuenpi ja putki on kovempaa kuin huonekkaluputki. Kysyä kannattaa sähköliikkeistä ja tehdä koe. Tällä vois saada sitä painoa alas.
niistä oli saatavana valmiita mutkia jos ei pääse taivuttelemaan.Hmm, aines on mahdollisesti hyvää mutta päärunko pitäisi olla vähintään 40-millistä, mielellään 45-millistä halkaisijaltaan kun pääputkea tukee ainoastaan istuimen sivuputket, eikä sille ole kolmiointia.
Tuota "panssariputkea" on ainakin 2" kokoon asti. Ainakin oli silloin 90-luvulla kun olen viimmeksi sähkö hommia tehnyt.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Thunderboltia rakentamassa
Meeppä sivulle. www.metal.fi Siellä myydään myös pieneriä erikoisputkista.
Re: Thunderboltia rakentamassa
KV1252 kirjoitti:Tämän viestin lähetti jviirret, joka on hylkäyslistallasi. Paina TÄSTÄ nähdäksesi kyseisen viestin.
En pistänyt vitsillä sitä etten aio lukea enää viestejäsi.
Omapa tuo on tappiosi. Jukalla on kuitenkin melko vankka tieto- ja taitopohja, joka on hankittu usean nojapyörän rakennuksella, ja siitä voisi hyvinkin olla hyötyä myös tässä projektissa. Kyllähän tuossa mentiin topicista ohi epäolennaisen puolelle, muttei siitä sentään kannata suuttua tai "hitsailla kiinni." Sinulla puolestasi oli hyvät argumentit ja taustatiedot asiassa, jotka olisit hyvin voinut tuoda asiallisesti esille. Sen sijaan halusit kuitenkin julistaa kovaan ääneen Jukan vihamieheksesi, mikä ei ole kovin hyvää foorumikäytöstä.
Otanpa tästä takkini....
Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Thunderboltia rakentamassa
Useimmista eurooppalaisista kilpailijoista poiketen Helkama-pyörien teräksisiä runkoja valmistetaan itse.
Samaa sanoo vieläpä avainlipun verkkosivut:
Helkama Velox Oy siirtää Jopo-polkupyörien valmistuksen Taiwanista kokonaan Suomeen. ... Jopon kotimaisuusaste tulee olemaan hieman yli 70 prosenttia.
En tiedä löytyykö Jopoista avainlippua, mutta ainakaan noteeraamatta asia ei ole jäänyt. Eräs syy miksei avainlippua tullut samantein uutisen jälkeen on se, että Taiwanilaisen valmistajan kanssa oli sopimus. Sitä ei noin vain katkaista. Uutisen jälkeen rungot tulivat vielä pitkään aasian suunnalta, koska niin oli sovittu. [/quote]
Ok, näyttää siis siltä että jotakin runkovalmistusta Helkamalla on vielä suomessa. Selittyneekö tuo yli 1000euron hintaero esim. sähkö jopon ja sähköttömän välillä tällä? Toisen kohdalla nettisivuilla "made in finland"-merkki.
Helkama Velox on kuitenkin aika pieni yhtiö, työllistää Suomessa 50henkilöä. Kun pelkkää Jopoa myydään vuodessa 15.000kpl ja kaikki muut mallit ja ulkomaanmyynti päälle niin on täysin mahdotonta että kaikki pyörät tehtäisiin alusta loppuun Suomessa.
KV1252 kirjoitti:Kun vielä Kupen avainlippua arvosteltiin sen perusteella, ettei siinä ollut kotimaista tekoa "kuin runko, tarakka ja ketjusuojus"
En arvostellut kupea ja avainlippua, otin vain esimerkiksi siitä että avainlipun saamiseksi riittää se että pyörän runko, muutama muu osa, suunnittelu ja kasaus tehdään suomessa. Joitakin tuon listan hommista helkama teettää siis suomen ulkopuolella kun avainlippua ei heidän pyöristään ole vuosiin löytynyt.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Thunderboltia rakentamassa
Fe37:aa oli Kuusakoskenkin putket. Eli sitä pehmeintä terästä. Taitaa olla parasta optimoida ostokset niin että kaikki heppoisemmalla teräksellä pärjäävät osat (poljinkeskiön teleskooppi ja vaihteensiirtimen kiinnitysputki sekä selkänojan kaari) tehdään huonekaluputkesta, kun taas runkoputki, etuakseli, takahaarukka ja istuintaso tehdään CrMo:sta; sillä lailla kulut, kestävyys ja paino saadaan pysymään jossain määrin tolkullisessa suhteessa.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Thunderboltia rakentamassa
KV1252 kirjoitti:Fe37:aa oli Kuusakoskenkin putket. Eli sitä pehmeintä terästä. Taitaa olla parasta optimoida ostokset niin että kaikki heppoisemmalla teräksellä pärjäävät osat (poljinkeskiön teleskooppi ja vaihteensiirtimen kiinnitysputki sekä selkänojan kaari) tehdään huonekaluputkesta, kun taas runkoputki, etuakseli, takahaarukka ja istuintaso tehdään CrMo:sta; sillä lailla kulut, kestävyys ja paino saadaan pysymään jossain määrin tolkullisessa suhteessa.
Olen tehnyt 6 teräsrunkoista, erilaista nojapyörää Kuusakosken putkilla eikä yhdessäkään ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia kestävyyden suhteen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Thunderboltia rakentamassa
irakas kirjoitti:Olen tehnyt 6 teräsrunkoista, erilaista nojapyörää Kuusakosken putkilla eikä yhdessäkään ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia kestävyyden suhteen.
Kyllähän se 37:a eli "huonekaluputkikin" kestää. Jos painoa halutaan lähteä keventämään pitää putkien olla ohuempia, silloin tämä huonekaluputki on liian velttoa, eli ajettavuus kärsii, ei niinkään kestävyys. Siihen ratkaisu on jäykemmät teräslaadut tai alumiini. Nämä KV1252:n valitsemat putket kyllä näyttää sellaisilta että on riittävän jäykkiä tadpolen rungoksi vaikka olisivat tuota 37:aa. Jos valitaan ohuempi seinäiset putket ja lujempi laatu niin painosta tosiaan voisi jopa kilon tai max. kaks säästää, se sitten vaikuttaa ajoneuvon kokonaispainossa (pyörä20kg ja kuski80kg=100kg) 1-2%. Riippunee pyörän käyttötarkoituksesta onko tuolla merkitystä
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Thunderboltia rakentamassa
Alumiinin mitoituksia käyttäen välttyisi kyllä lujuusongelmilta eikä notkumistakaan esiintyisi (S235 vastaa suurinpiirtein 6061-T6 -alumiinia) , mutta ylimääräistä painoa tulisi melkoisesti verrattuna lujalle teräkselle mitoitettuun runkoon, ellei paino nyt vallan tuplaannu niin ainakin tulee kilotolkulla lisää; Horwitzin Thunderbolt III -proto painaa n. 11 kiloa, mutta pakoputkista rakennetut reilusti enemmän. Siirtyy painopiste "Hupi- ja kuntolaite" -määritelmästä enemmän kuntolaitteen puolelle...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Thunderboltia rakentamassa
KV1252 kirjoitti:Horwitzin Thunderbolt III -proto painaa n. 11 kiloa, mutta pakoputkista rakennetut reilusti enemmän.
Typpillisesti nämä pakoputki ja huonekaluputki triket painaa suunnilleen 20kg. Tuosta erosta murto-osa selittyy rungon painolla. Pääsääntöisesti alle 15kg trikeissä on joka ikinen osa valittu vaakaa apuna käyttäen rahaa säästelemättä ja niistä puuttuu paljon arkiajossa tarpeellisisa varusteita.
20-30% Pyörän painosta on runkoa, loput tulee osista, penkki, ketjut, kammet, ohjaus osat... Halvan rungon tekijä tuskin ostaa kovin kalliita/kevyitä osiakaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Thunderboltia rakentamassa
Niihän se on että pyörän paino on kokonaisuutensa summa. Miksi tehdä kevyttä pelkästään rungosta. Renkaat ja vanteet voi tässätapauksessa olla vielä suurempi painon nostaja.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Thunderboltia rakentamassa
jviirret kirjoitti:KV1252 kirjoitti:Tuota listaa on hiukan muutettu Kuusakosken esitteen mukaisille mitoille, mutta jos materiaali onkin Fe52:n sijaan Fe37:aa niin tulee vähän turhan notkea runko.
Tuskin, on nuo sen verran jykeviä materiaaleja että on kyllä riittävän jäykkä huonekaluputkestakin tehtynä. Monestihan pieni jousto on jopa toivottavaa. Tietenkin jos tarkoitus on rakentaa joskus kori ja sähköapu raskaine akkuineen niin voi käydä vähän veltoksi raskaan kuorman ja ison kuskin alla.
Jukka
Materiaalin lujuus ei vaikuta rakenteen jäykkyyteen, vain siihen, millainen muodonmuutos jää pysyväksi. Jäykkyys ei siis lisäänny yhtään vaikka käyttäisit 1000 MPa myötölujuuksista terästä Fe37 sijaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Thunderboltia rakentamassa
Jos käyttää oikein koviksi karkenevia putkia on se vaara että putket repeilee nopeammin hitsaussaumoista. Tähän vaikuttaa monet hitsaustekniset seikat. Itse olen käyttänyt paljon mig-hitsauksen sijasta kovajuotosta tämän välttämiseksi sekä välttänyt hitsaussaumojen nopeeta jäähdyttämistä. Muuten voi muorostua teräviä rajoja ja metalli leikkautuu helpommin. Esim. Ohjausputket juotan kiini mielummin , kuin hitsaan .